اعلام تعرفه واردات خودروهای برقی
کد خبر: ۴۲۵۲۲ | تاریخ انتشار : ۲۸-۱۱-۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ | نسخه چاپی نسخه چاپی

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت گفت: از آنجا که چین خودروهای برقی را با کیفیت مطلوب و قیمت‌های رقابتی تولید کرده بیشتر خودروهای برقی که به ایران وارد می‌شود محصول این کشور است اما واردات از کشورهای اروپایی هم صورت می‌گیرد.

به گزارش ماشین نیوز ؛حسن کریمی‌ سنجری، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت از آخرین وضعیت پیشرفت این طرح گفت و توضیح داد: برای خودروهایی که کمتر از۲۰ هزار یورو قیمت دارد و برای حمل و نقل عمومی و تبدیل شدن به تاکسی مناسب است، یک درصد تعرفه واردات تعریف شده اما برای خودروهایی که  بین ۲۰ هزار یورو تا ۳۰ هزار یورو قیمت قرار دارند ۱۱ درصد و برای خودروهایی که بین ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار یورو قیمت دارند ۲۶ درصد تعرفه واردات تعریف شده است.

وی افزود: در تلاش هستیم واردات خودرو به واسطه شرکت‌های خودروساز صورت بگیرد.

کریمی‌ سنجری ادامه داد: برقی‌سازی خودرو در ایران با تاکسی‌های برقی و در حمل و نقل عمومی آغاز می‌شود بنابراین در اجرای این طرح نیاز به همکاری تاکسی‌رانی‌ها و شهرداری‌ها است تا در بازارسازی برای این خودروها یاری‌رسان باشند.

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت اضافه کرد: برای تشویق رانندگان تاکسی به خرید خودروهای برقی به همکاری وزارت نیرو برای تامین برق و توسعه ایستگاه‌های شارژ نیاز است؛ همچنین وزارت نفت نیز در پرداخت منابع حاصل از صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی با برقی‌سازی خودروها باید با وزارت صمت همکاری لازم را داشته باشد و در کنار اینها همیاری وزارت کشور نیز در پیشبرد این طرح مهم و اثرگذار است.

کریمی‌ سنجری از پیشرفت طرح خودروهای برقی با شیب ملایم خبر داد و اظهار کرد: خودروسازان کشور نیز بر پلتفرم‌های برقی کار می‌کنند و در سال آینده دو پلتفرم داخلی خودروی برقی به بازار ارائه می‌شود.

وی درباره مبادی وارداتی خودروهای برقی گفت: از آنجا که چین خودروهای برقی را با کیفیت مطلوب و قیمت‌های رقابتی تولید کرده بیشتر خودروهای برقی که به ایران وارد می‌شود محصول این کشور است اما واردات از کشورهای اروپایی هم صورت می‌گیرد.

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت در ادامه از استقرار ۱۵ ایستگاه شارژ خودروهای برقی در تهران گفت و افزود: در تلاش هستیم در ماه آینده از ایستگاه‌های شارژ در اصفهان رونمایی شود و البته راه‌اندازی این ایستگاه‌ها تنها به کلان‌شهرهای تهران و اصفهان محدود نمی‌شود.

وی تصریح کرد: تا زمانی که وزارت نیرو برق ایستگاه‌ها را تامین نکند نمی‌توان ایستگاه‌ها را توسعه داد.

کریمی‌ سنجری هدف اصلی وزارت صمت را از توسعه برقی‌سازی خودروها در کشور حل مشکل ناترازی مصرف بنزین اعلام و خاطرنشان کرد: دولت یارانه زیادی برای بنزین می‌پردازد و تامین بنزین به مراحل دشوار وارد شده علاوه بر اینها آلودگی هوا در شهرهای بزرگ نیز مشکلی جدی است.

وی یادآور شد: برقی‌سازی خودرو می‌تواند زمینه‌ای را فراهم کند که درآمد حاصل از صرفه‌جویی در مصرف بنزین برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری شود و این اتفاق از مصرف سوخت‌های فسیلی بکاهد و تولید برق به ویژه از منابع تجدیدپذیر را افزایش دهد.

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت در پاسخ به سوالی درباره نحوه تامین برق خودروهای برقی در زمان اوج‌گیری مصرف کشور در فصل‌های گرم سال گفت: تاکسی‌ها شب‌شارژ هستند بنابراین در ساعاتی خارج از اوج مصرف برق امکان شارژ آنها وجود دارد.

منبع:ایلنا

........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=42522

دیدگاه شما

آخرین اخبار