چگونه با خودروی شخصی به خارج سفر کنیم؟
کد خبر: ۴۴۰۳۱ | تاریخ انتشار : ۲۷-۱۲-۱۴۰۲ - ۸:۵۱ | نسخه چاپی نسخه چاپی

سفر با خودرو شخصی از مرزهای زمینی، در صورت داشتن مدارک بین‌المللی معتبر هیچ منع و محدودیتی ندارد، هرچند توصیه شده است این ترددها از مرزهایی صورت گیرد که گمرک فعال داشته باشند،با این حال سوال اینجاست که برای سفر با خودرو شخصی چه مدارکی نیاز است؟

به گزارش ماشین نیوز ؛ یکی از جذابیت‌های سفر، تماشای مسیرهای زیبای راه است. اگرچه که خرید بلیط هواپیما و سفر با آن یا استفاده از قطار، ‌مسافرت کردن را برای ما راحت‌تر کرده است، اما لذت تماشای مسیرهای زیبا، توقف کردن در هر مکانی که دوست داریم و فرصت بودن در جاده های گوناگون و لذت ماجراجویی کردن را از ما می‌گیرد. همین موضوع باعث شده که سفر با ماشین شخصی جذاب و لذت بخش شود.شناخت دقیق از مسیرهای رانندگی مهم‌ترین نکته‌ای که قبل از بستن کوله و دل به جاده زدن با خودروی شخصی باید به آن توجه کنید،‌ شناخت درست و دقیق از مسیر سفرتان است.

مطمئناً سفر با خودروی شخصی جذابیت‌هایی دارد که شما را مشتاق به این نوع از سفر کرده است اما شاید گم کردن راه و اشتباه کردن در مسیریابی، ‌لحظات تلخی را برای شما ایجاد کند. پس بهتراست که قبل از سفر مسیر رانندگی خود را از روی نقشه ببینید و درباره وضعیت آب و هوایی مسیر رانندگی‌تان در ایران و کشورهای خارجی که قصد رانندگی در آن‌ها را دارید اطلاعات کافی به دست آورید.

در انتخاب مسیر رانندگی حتماً به میزان باک خودرو، فرسودگی لاستیک‌ها و توان حرکتی آن دقت کنید. اگر به درستی برنامه‌ریزی نکنید، ممکن است در حرکت به مسیری برخورد کنید که خودروی‌ شما توان عبور از آن را ندارد یا قبل از رسیدن به پمپ‌بنزین بعدی، سوخت تمام کنید. پس در هنگام مشخص کردن مسیر سفر، به این موارد توجه کنید.

برای خروج از کشور باید مبلغی پرداخت کرد که به آن عوارض خروج از کشور گفته می‌شود. این مبلغ هر ساله توسط وزارت اقتصاد اعلام می شود و برای تمامی سفرهای هوایی و زمینی ضرورت دارد. بنابراین اگر قصد سفر با ماشین شخصی و پرداخت عوارض خروج ماشین از کشور را دارید، باید به سامانه پرداخت الکترونیک سداد یا اپلیکیشن ایوا مراجعه کنید و هزینه مربوطه را پرداخت نمایید. به همراه داشتن این رسید در عبور از مرز الزامی است.

حوریوش عسکری، مدیر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، درباره مدارک بین‌المللی که برای سفر با خودرو شخصی به خارج از کشور نیاز است و شیوه و مراحل دریافت آن،  گفت: برای خروج از مرزهای کشور با وسیله نقلیه شخصی و خودرو (صرف نظر از مدارک شخصی برای خروج از کشور از جمله گذرنامه معتبر و ویزا)، همراه داشتن گواهی‌نامه بین‌المللی معتبر و دفترچه مالکیت خودرو، پلاک ترانزیت و برچسب رهگیری ضروری است.

وی در ادامه درباره شیوه دریافت هر یک از این مدارک، توضیح داد: «گواهی‌نامه بین‌المللی»، از جمله مدارکی است که حتی در سفرهای بدون خودرو ممکن است در کشور مقصد مورد استفاده قرار گیرد. برای تهیه گواهی‌نامه بین‌المللی لازم است همراه با اصل گواهی‌نامه معتبر ایرانی و اصل یا کپی گذرنامه معتبر و یک قطعه عکس به دفاتر و نمایندگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه شود. کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در تهران ۵ دفتر مستقیم و حدود ۲۷۰ نماینده دیگر در سایر نقاط کشور دارد.

چگونه با خودروی شخصی به خارج سفر کنیم؟

عسکری اضافه کرد: دریافت گواهی‌نامه به صورت غیرحضوری و از طریق بارگذاری همان مدارک در سایت https://idp.taci.ir/ امکان‌پذیر است، هزینه صدور گواهی‌نامه بین‌المللی با اعتبار یک‌ساله را ۴۳۰ هزار تومان و با اعتبار سه‌ساله را یک میلیون و ۲۱۳ هزار تومان اعلام کرد.

مدیر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره اعتبار گواهی‌نامه بین‌المللی رانندگی صادره از ایران در سایر کشورها، اظهار کرد: گواهی‌نامه بین‌المللی رانندگی که در ایران و از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی صادر می‌شود، در همه کشورها، به جز چین و ژاپن اعتبار دارد و قابل استفاده است. این گواهی‌نامه با دو اعتبار زمانی یک و سه‌ساله، بسته به قوانین کشور مقصد صادر می‌شود، بنابراین هنگام درخواست برای صدور گواهی‌نامه رانندگی باید به قوانین کشور، توجه شود.

وی ادامه داد:‌ به جز گواهی‌نامه، برای سفر زمینی بین‌المللی با خودرو به دفترچه مالکیت وسیله نقلیه نیاز است، که ترجمه اطلاعات راننده و خودرو است. برای کسی که سفر زمینی با خودرو انجام می‌دهد، علاوه‌بر گواهی‌نامه، مدارک ماشین هم باید بین‌المللی شود. برای گرفتن پلاک بین‌المللی و دفترچه مالکیت خودرو باید «پروانه خروج بین‌المللی» ارائه شود. این پروانه را از تمام گمرکات اجرایی حتی در مرز می‌توان دریافت کرد.

چگونه با خودروی شخصی به خارج سفر کنیم؟

مدیر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی افزود: علاوه‌بر این‌ها به برچسب تردد (TRACKING TAG) نیاز است که روی خودرو الصاق می‌شود و دارای شناسه ایران (IR) و QR code است که تمام اطلاعات راننده و دفترچه مالکیت در آن قرار دارد. این مورد برای کنترل گمرک و پلیس مرزی، ضروری است.

وی هزینه هر یک از این مدارک را برای پلاک بین‌المللی خودرو، دفترچه و برچسب رهگیری در مجموع یک میلیون و۸۸۰ هزار تومان اعلام کرد و در ادامه، توضیح داد: پلاک بین‌المللی فقط یک بار صادر می‌شود و قائل به شماره شاسی خودرو است، اما دفترچه مالکیت خودرو و برچسب رهگیری هر کدام، یک سال اعتبار دارد.

مدیر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی تاکید کرد:‌ به جز هزینه‌هایی که اعلام شد، هزینه دیگری برای صدور مدارک بین‌المللی دریافت نمی‌شود.عسکری تاکید کرد: برای یک سفر زمینی حتما مدارک به‌روز و معتبر باشد، چون اگر مسافر در کشور دیگری دچار حادثه شود، ممکن است درصورت نداشتن مدارک معتبر با برخوردهای شدیدی مواجه شود. مواردی بوده که به همین دلیل کار به زندان کشیده و پیگیری امور بسیار دشوار شده است.

........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=44031

دیدگاه شما

آخرین اخبار