نیوسدان سایپا با چه مشخصاتی می‌آید؟
کد خبر: ۱۰ | تاریخ انتشار : ۱۱-۱۰-۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱ | نسخه چاپی نسخه چاپی
همزاد «اطلس» از خانواده صندوق‌داران ایکس۲۰۰

قرار است گروه خودروسازی سایپا طی سه‌سال آینده ۱۰ محصول جدید و منطبق با فناوری روز تولید کند. در میان این فهرست ده‌گانه یک محصول در کلاس بی‌پلاس روی پلت‌فرم ساینا وجود دارد که هنوز نامی برای انتخاب نشده است و مهندسان سایپا از آن با عنوان «نیوسدان» یاد می‌کنند.

قرار است گروه خودروسازی سایپا طی سه‌سال آینده ۱۰ محصول جدید و منطبق با فناوری روز تولید کند. در میان این فهرست ده‌گانه یک محصول در کلاس بی‌پلاس روی پلت‌فرم ساینا وجود دارد که هنوز نامی برای انتخاب نشده است و مهندسان سایپا از آن با عنوان «نیوسدان» یاد می‌کنند. این محصول که کار طراحی آن نهایی شده، در مرحله ساخت قالب‌هاست و با فاصله حداکثر شش‌ماه از تولید اطلس (هاچ‌بک‌کراسی در کلاس B روی پلت‌فرم ساینا) عرضه می‌شود.

بر این اساس و از آن‌جاکه سایپا اطلس در نیمه‌دوم سال ۱۴۰۱ عرضه خواهد شد، نیوسدان نیز اواسط سال ۱۴۰۲ معرفی شده و اواخر همان سال یا اوایل سال ۱۴۰۳ عرضه خواهد شد. بنابراعلام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، با ورود اطلس و نیوسدان، تیبا و ساینا معمولی به مرور از رده خارج می‌شوند. باتوجه به این‌که اطلس به‌عنوان یک فیس‌لیفت کامل از خودرو کوییک معرفی شده است، به نظر می‌رسد نیوسدان سایپا نیز نسخه صندوق‌دار همین خودرو و به‌نوعی فیس‌لیفتی کامل از خودرو ساینا یا ساینا اس خواهد بود.

از نیوسدان چه می‌دانیم؟

گروه خودروسازی سایپا وعده عرضه ۱۰ محصول جدید سواری و تجاری را طی سه سال آینده داده و اعلام کرده است پس از آن سالی یک محصول جدید خواهد داشت. یکی از این محصولات، همین سدانی است که فعلا نام نهایی ندارد و به‌صورت داخلی با نام NewSedan شناخته می شود. البته سایپا همین حالا هم یک فیس‌لیفت روی ساینا دارد که «ساینا اس» نام گرفته و از اسفند سال گذشته وارد بازار شده است. اما با توجه برنامه توقف تولید تیبا و ساینا معمولی، به نظر می‌رسد فیس‌لیفت بعدی ساینا یک مدل خودرو جدید محسوب خواهد شد که بازار هدفش به‌رغم همپوشانی با دیگر سدان‌های اقتصادی، تفاوت‌هایی نیز خواهد داشت.

ویژگی‌های ظاهری

تنها تصاویر منتشرشده از نیوسدان، دو تصویر رندر از جلو و عقب خودرو است که در قسمت چراغ‌ها، سپرها، جلوپنجره، ورودی‌های هوا، صندوق، درِ موتور، دیفیوزر و گلگیرهای آن شاهد تغییرات کلی نسبت به ساینا اس و به‌ویژه ساینا معمولی هستیم. بدین‌ترتیب حدس ما این است که طراحی فیس‌لیفت جدید ساینا جذاب‌تر از دو نسل قبلی خواهد بود.

یکی دیگر از مواردی که در این تصاویر مشاهده می‌شود، طراحی دورنگ سقف و بدنه است که می‌تواند حال‌وهوای نسبتا اسپرت و لوکسی را به این خودرو بدهد. البته این احتمال نیز وجود دارد که نیوسدان در تیپ‌های بالاتر با سقف شیشه‌ای نیز عرضه شود. علاوه‌بر ورودی هوای همخوان با جلوپنجره در قسمت پایین سپر جلو، دو ورودی در طرفین سپر عقب نیز مشاهده می‌شود.

جلوپنجره ماتریسی نگینی، چراغ‌های ال‌ای‌دی، جانمایی دی‌لایت در فرورفتگی طرفین سپر جلو، خطوط حجم‌دهنده روی سپر و طراحی مقعر (فرورفته) بین دو چراغ عقب، از دیگر ویژگی‌های مشهود در این تصاویر است.

همچنین محل قرارگیری پلاک عقب نیز برخلاف ساینا و ساینا اس که روی درِ صندوق بود، روی دیفیوزر تعبیه شده است. ازسوی‌دیگر، در نیوسدان سایپا جایگاه ویژه‌ای برای اگزوز در دیفیوزر تعبیه شده است و برخلاف بسیاری از محصولات این خودروساز، منبع اگزوز حالت آویزان ندارد و در دیدرس بیننده نیست.

در نمای جانبی نیز به‌رغم پیروی از کلیات طراحی درها در محصولات خانواده ایکس۲۰۰ سایپا، شاهد ستون‌های همرنگ سقف، دستگیره‌های آسان‌بازشو همرنگ بدنه، رینگ‌های پنج‌پره آلومینیومی، خطوط موازی بالای چرخ‌های عقب در قسمت گلگیر و چراغ‌های راهنمای روی گلگیر و آینه‌های بغل هستیم.

امکانات و تجهیزات بیشتر

سایپا قصد دارد این خودرو را با آپشن‌های متنوع‌تری در مقایسه با ساینا روانه بازار کند. بر این اساس، می‌توان احتمال داد استارت دکمه‌ای،‌ سانروف یا سقف شیشه‌ای، کروزکنترل، پنل کیلومترشمار دیجیتال،‌ فرمان برقی، صفحه نمایشگر لمسی، دوربین عقب و روکش چرمی صندلی‌ها ازجمله این امکانات باشند. همچنین با توجه به این‌که سایپا پیش از این نسخه اتوماتیک ساینا را به بازار عرضه کرده و هم‌اکنون نیز عرضه کوییک‌پلاس اتومات را از سر گرفته، این احتمال نیز وجود دارد که نیوسدان را هم مانند برنامه‌ای که برای «اطلس» اعلام کرده است، در دو نسخه دستی و اتومات به بازار عرضه کند.

مشخصات فنی قوای محرکه

موتوری که برای این خودرو استفاده خواهد شد احتمالا M۱۵GSI است که نسخه اصلاح‌شده و ارتقایافته موتور M۱۵ است و هم‌اکنون روی خودروهای ساینا اس و کوییک اس قرار دارد و درواقع موتور شاهین نیز نسخه مجهزشده به توربوشارژ همین پیشرانه است. این پیشرانه ۱.۵ لیتری که مصرف سوخت پایینی دارد و تعمیرکاران هم به‌راحتی از پس تعمیر آن برمی‌آیند، در نسخه M۱۵GSI مجهز به دریچه گاز برقی (به‌جای مکانیکی) شده است.

علاوه بر بهره‌گیری از کوئل‌های جدید، بالانسر شفت این موتور ارتقا یافته و به‌رغم شتاب اولیه و قدرت حرکتی بهتر، لرزش و صدای آن نیز کاهش پیدا کرده است. خروجی دود این موتور نیز از نوع استیل (هدرز) به حساب می‌آید. همچنین سرسیلندر این پیشرانه متفاوت از نمونه پایه بوده و پاشش سوخت و جرقه‌زنی هم در آن تغییراتی داشته است.

رینگ‌های موتور جدید سایپا هم نسبت به M۱۵ معمولی تقویت شده است و می‌تواند عملکرد بهتری را در طولانی‌مدت از خود نشان دهد. اما یکی از اصلی‌ترین تغییرات قابل مشاهده در این موتور، تجهیز آن به سامانه VVT یا همان زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌های سوخت است.

همچنین امکان تطبیق این موتور یورو۵ با استاندارد آلایندگی یورو۶ هم وجود دارد. موتور M۱۵GSI می‌تواند تا ۱۳۵ نیوتون‌متر گشتاور را با قدرت ۸۸.۵ تا حدود ۹۰ اسب‌بخار تولید کند.

البته به گفته مهندسان مگاموتور و سایپا، این ویژگی‌ها مربوط به نسخه‌های اولیه این پیشرانه است و می‌توان در نسخه تجاری با توجه به نوع خودرو، قدرتی در بازه ۸۹ تا ۹۴ اسب‌بخار را با گشتاور ۱۳۵ تا ۱۳۸ نیوتون‌متر از این پیشرانه دریافت کرد.

همچنین به‌گفته مهندسان این گروه خودروسازی، موتور مذکور نسبت به M۱۵ معمولی، حدود ۷درصد مصرف سوخت کمتری دارد. علاوه بر این، در کنار نصب این پیشرانه در شاهین، مدل‌های اس ساینا و کوییک، اطلس و نیوسدان، تغییراتی نیز در نسبت و ضرایب جعبه‌دنده، پلوس و… این خودروها اعمال شده است.ابزارک نیوسدان سایپا با چه مشخصاتی می‌آید؟

........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=10

دیدگاه شما

آخرین اخبار