پشت پرده نمایشگاه های ترافیکی پایتخت چیست؟
کد خبر: ۱۰۵۶۷ | تاریخ انتشار : ۲۷-۰۵-۱۴۰۱ - ۷:۲۹ | نسخه چاپی نسخه چاپی

برگزاری نمایشگاه، چمران را دوباره قفل کرد. مردم ساعت ها در ترافیک گرفتار شدند. سال گذشته بود که شورای شهر طرح انتقال نمایشگاه ها به شهر آفتاب را مصوب کرد اما رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا می گوید که فرمانداری مصوبه را متوقف و اشکالاتی به آن گرفته است.

به گزارش ماشین نیوز ؛سال هاست که برگزاری نمایشگاه در  نمایشگاه بین المللی واقع در بزرگراه چمران  باعث بروز ترافیک در بزرگراه های اطراف می شود و شهروندان ساعت‌های زیادی را در ترافیک گرفتار هستند.

مشکل برگزاری نمایشگاه ها در داخل شهر از دهه هفتاد آغاز شده و قرار بود که تدابیری برای عدم برگزاری نمایشگاه ها در داخل شهر انجام شود. در دوره محمد باقر قالیباف در شهرداری تهران شهر آفتاب در جنوب تهران ساخته شد تا نمایشگاه های پر مخاطب به نمایشگاه های شهر آفتاب منتقل شود  اما این امر به درستی رخ نداد و همچنان نمایشگاه های پرمخاطب در نمایشگاه بین المللی در حال برگزاری است.

آذر سال گذشته شورا طرح انتقال نمایشگاه ها را مصوب کرد

در آذر سال گذشته اعضای شورای شهر تهران با ۲۰ رای موافق طرح الزام شهرداری به انتقال نمایشگاه بین المللی شهر تهران به مجموعه نمایشگاه های نمایشگاهی شهر آفتاب را تصویب کردند.طرح برای بررسی به فرمانداری رفت اما در فرمانداری متوقف  و اشکالاتی به آن وارد کرده‌اند.

مصوبه شورای شهر مبنی بر الزام شهرداری برای انتقال نمایشگاه شهر آفتاب در فرمانداری تهران تایید نشد/برگزاری جلسه برای رفع ایرادات شکلی مصوبه

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در این باره گفت: مصوبه شورای شهر مبنی بر الزام شهرداری برای انتقال نمایشگاه شهر آفتاب در فرمانداری تهران تایید نشده است.

وی با تاکید بر این موضوع که با مسئولان مربوطه قرار است جلساتی برگزار شود تا ایرادات شکلی این مصوبه برطرف شود، گفت: متاسفانه دولت ایراداتی به این مصوبه گرفته است و قرار است که طی جلساتی این مشکلات برطرف شود.

تشکری هاشمی ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی تهران در حد بزرگراه چمران و سئول است فضای که در آنجا موجود است محدود بوده و حتی مشکل پارک خودرو وجود دارد. هر ساله حال شاهد هستیم که به دلیل برگزاری نمایشگاه‌های متعدد ترافیک شدیدی در این محدوده ایجاد و باعث بروز مشکل برای ساکنین منطقه و خودروهای عبوری می شود.

وی با تاکید بر این موضوع که این مشکل از  دهه ۷۰ آغاز شده است، گفت: بارها در این زمینه هشدار داده شده بود و حتی در دوران قالیباف قرار شد که نمایشگاه شهر آفتاب ساخته شود تا نمایشگاه‌ها به آن به این مکان منتقل شود. نمایشگاه شهر آفتاب با تجهیزات لازم ساخته شد .نمیدانم شاید  به دلیل کج سلیقه‌ای برخی از مدیران نمایشگاهی همچنان نمایشگاه ها در داخل شهر برگزار و باعث بروز مشکل برای شهروندان می شود.

خواستاریم که نمایشگاه ها به شهر آفتاب منتقل شود/اهدیم که چندی پیش برگزاری نمایشگاه ساختمان باعث بروز ترافیک شدید شد

عضو شورای شهر تهران گفت: با مسئولین برگزاری نمایشگاه جلساتی برگزار شده و خواستار این شدیم که نمایشگاه ها به شهر آفتاب منتقل شود البته آنها هم قبول دارند که این نمایشگاه ها باعث بروز ترافیک می شود اما به هر حال باز هم نمایشگاه های پرمخاطب را برگزار می‌کنند و شاهدیم که چندی پیش برگزاری نمایشگاه ساختمان باعث بروز ترافیک شدید در این محدوده شده بود.

وی ادامه داد: به هر حال به دنبال این هستیم که اشکالات شکلی مصوبه شورای شهر در خصوص انتقال نمایشگاه ها به شهر آفتاب را برطرف کنیم و در این زمینه قرار است جلساتی با مسئولین دولتی برگزار شود

مدیریت شهری در یک سال گذشته همه تلاش خود را برای کاهش ترافیک انجام داده است و حتی شورای شهر مصوبه ای داشت که نمایشگاه های پرمخاطب به محل دائمی شهرآفتاب منتقل شود اما تا این لحظه این امر رخ نداده و مدیران برگزاری نمایشگاه ها هنوز این امر را نپذیرفتند و همچنان نمایشگاه های پر مخاطب در داخل شهر برگزار و باعث بروز ترافیک سنگین در شهر می شوند.

 آرامش مردم و راحتی آنها برای ما اهمیت دارد/نباید برگزاری نمایشگاه برای مردم مشکل ساز شود

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در خصوص  وضعیت ترافیکی شهر تهران به دلیل برگزاری نمایشگاه، ها می گوید: شورای شهر تهران هر کاری که از دستش بر می‌آمده انجام داده است.

گفته چمران، آرامش مردم و راحتی آنها برای ما اهمیت دارد ما مخالف نمایشگاه نیستیم بلکه می‌گوئیم نمایشگاه برای مردم مشکل ساز نشود زیرا ترافیک این نمایشگاه در تمام شهر وجود دارد.

وی تاکید کرد که  به هیچ وجه موافق برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در نمایشگاه بین المللی نیستیم، افزود: علاوه بر مصوبه شورای شهر، مصوبه هیأت دولت نیز برای عدم برگزاری این نمایشگاه وجود دارد.

نمایشگاه شهر آفتاب آماده است مردم نباید زجر بکشند

به گفته چمران، نمایشگاه شهر آفتاب آماده است مردم نباید زجر بکشند می‌توان نمایشگاه‌ها را در شهر آفتاب برگزار کرد ممکن است کسب درآمد در آنجا کم شود اما برای درآمد نباید مردم را در منگنه گذاشت.اگر انتقال نمایشگاه رخ ندهد ما مجبور هستیم کار دیگری کنیم مانند سالی که یک کامیون خاکروبه مقابل نمایشگاه خالی کردیم و اجازه ندادیم برگزار شود.

ورودی صداوسیما در مکان نامناسبی قرار دارد

البته پلیس معتقد است که دلیل ترافیک چند روز گذشته شهر تهران دلایل دیگری هم داشته  و رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: ترافیک در مسیر نمایشگاه تهران به دلیل ترافیک سرویس کارکنان صداوسیماست. ورودی صداوسیما در مکان نامناسبی قرار دارد.

همچنان بسیاری از نمایشگاه های پرمخاطب در نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود البته شنیده شده که  قرارداد هایی هم برای برگزاری نمایشگاه ها در شهر آفتاب بسته شده است.

 قرارداد برگزاری حدود ۴۰ نمایشگاه را در مجموعه شهر آفتاب منعقد کردیم 

تقدسی نژاد مدیر عامل شهر آفتاب بر ضرورت انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب از نمایشگاه بین المللی در محدوده سئول به شهر آفتاب تاکید می کند و می گوید بر این اساس وارد عمل شدیم و قرارداد برگزاری حدود ۴۰ نمایشگاه را در مجموعه شهر آفتاب منعقد کردیم که عمدتا تاریخ برگزاری این رویدادها در نیمه دوم سال جاری بوده است.

 به گفته این مقام مسوول ،متاسفانه از حدود دو سه ماه پیش مواجهه جدی را از طرف سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها در این زمینه شاهد هستیم. شرکت‌ها و صنایعی که برای برگزاری رویدادهای نمایشگاهی‌شان با شهر آفتاب قرارداد منعقد کرده‌اند با کارشکنی‌هایی مواجه می‌شوند و همین موضوع سبب شده‌است تا شرکت‌ها و طرف‌های قرارداد با شهر آفتاب از ترس لغو مجوز فعالیت‌شان پا پس بکشند و نمایشگاه‌هایشان را در محل نمایشگاه بین المللی تهران (سئول) برگزار کنند.

تقدسی نژاد با بیان اینکه برخی از این صنایع و برگزار کننده‌ها از اصناف مختلف، ضمن بازدید از امکانات فوق‌العاده شهر آفتاب بلافاصله با ما قرارداد بستند، از ادامه کارشکنی ها به‌رغم مصوبه شورای شهر خبر داد و گفت: برای مثال یکی از انجمن‌ها که نمایشگاهش از رویدادهای پرمخاطب به شمار می‌آید، بعد از برگزاری چندین نمایشگاه در نمایشگاه تهران اعلام کرد که می‌خواهد دوره بعدی نمایشگاه را در شهر آفتاب برگزار کند و بر همین اساس برای برپایی این رویداد در مجموعه شهر آفتاب برای دی ماه به توافق رسیدیم. اما یکی از شرکت‌هایی که به تازگی تاسیس شده و هیچ تجربه نمایشگاهی ندارد در برابر انجمن نمایشگاهی قرار گرفته و به همه استانداری‌ها و شهرک‌های صنعتی نامه زده است که شهر آفتاب محل برگزاری این نمایشگاه نیست. حتی تبلیغات برگزاری این نمایشگاه در نمایشگاه بین المللی واقع در سئول را هم شروع کرده‌اند که مبادا این رویداد به شهر آفتاب منتقل شود.

وی ادامه داد: بعضی از صاحبان صنایع، شرکت‌ها و انجمن‌ها از ترس لغو مجوز فعالیت و برگزاری نمایشگاه قید همکاری با شهر آفتاب را می زنند و نمایشگاهشان را در تهران برگزار می‌کنند. برخی دیگر از شرکت‌ها و انجمن‌ها هم که با ما قرارداد دارند برای ادامه فعالیت‌شان قراردادهای خود را با شهرآفتاب لغو می‌کنند.

بر اساس این گزارش،  برگزاری نمایشگاه بین المللی گره برگزار چمران  و بزرگراه ها مرتبط را کور کرد نمایشگاهی که بارها مدیریت شهری با برپایی آن مخالفت کرده است. نمایشگاه بین‌المللی تهران در ۸۵هکتار با ۴ در ورودی ظرفیت حداکثر ۲هزار پارکینگ دارد؛ درحالی‌که تعداد مراجعات بسیار بیشتر از این عدد است و همین موضوع باعث بروز ترافیک در تهران می‌شود.نمایشگاه صنعت ساختمان مخاطب خاص خودش را دارد و در ساعات برگزاری حجم ترافیک زیادی را در این محدوده جذب می‌کرد و به قدری مراجعات زیاد بود که پارکینگ‌ها پاسخگو نبود.

منبع: فارس

........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=10567

دیدگاه شما

آخرین اخبار