- ماشین نیوز - https://www.mashinnews.com -

جزئیات شناسایی خودروهای لوکس برای اخذ مالیات

به گزارش ماشین نیوز [1] ؛مالیات بر خودروهای لوکس یکی از انواع مالیات بر ثروت است. مالیات بر ثروت خود شامل پایه‌های مالیاتی مانند مالیات بر ارث، نقل‌وانتقال سهام، نقل‌وانتقالات املاک، مالیات بر واحدهای مسکونی گرانقیمت، مالیات بر انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین گرانقیمت و درآمد حاصل از مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از سکنه است.

مدت‌ها بود که آغاز مالیات‌ستانی از خودروها‌ی گرانقیمت و خانه‌های لوکس در انتظار تصویب آیین‌نامه اجرایی آن در دولت بود که متأسفانه تا انتهای دولت دوازدهم نیز این اتفاق رخ نداد.

داوود منظور رئیس سازمان مالیاتی کشور در خصوص عدم اجرای قوانین مربوط به اخذ مالیات از خانه‌های خالی و لوکس و خودروهای گران‌قیمت گفته بود: یکی از دلایل، عدم تمایل دولت آقای روحانی به اجرای این قوانین بود، در حالی که جامعه هدف این قوانین، اقشار بسیار مرفه جامعه هستند اما دولت قبل هیچ‌گاه تمایلی به افزایش مالیات آنها نداشت و به همین دلیل هر قانونی که مجلس در این زمینه مصوب می‌کرد، به در بسته خورد، آن هم در شرایطی که کشور با کسری بودجه عظیم مواجه است و مالیات از اقشار کارمند و کارگر، گرفته می‌شود.

منظور در ادامه تأکید کرده بود که تا زمانی که دولت قبل بر سر کار بود از تصویب آیین‌نامه بندهای (خ) و (ش) تبصره ۶ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، موضوع مالیات بر واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای گران‌قیمت و خودروهای لوکس خودداری کرد، این در حالی بود که سازمان امور مالیاتی کشور در همان دولت، پیش‌نویس آیین‌نامه‌های اجرایی مربوطه را در فروردین‌ماه سال جاری تنظیم و از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی جهت تصویب، تقدیم هیئت دولت نموده بود که مورد بی‌توجهی قرار گرفت.

لازم به ذکر است که پس از آغاز به کار دولت سیزدهم هردوی این آیین‌نامه‌ها به تصویب هیئت دولت رسید و هم‌اکنون اقدامات جدی در خصوص اجرای آنها آغاز شده است. براساس آیین‌نامه بند (ش) تبصره ۶ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰، جدول محاسبه مالیات بر انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین گرانقیمت به‌شرح زیر است:

مالیات , سازمان امور مالیاتی کشور ,

براساس نرخ‌های در نظر گرفته‌شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، خودرویی که دومیلیارد قیمت دارد باید مالیاتی معادل ۱۵ میلیون تومان در سال بپردازد.

به‌گفته جهانگیر رحیمی سرپرست دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی هر فردی که مجموع ارزش خودروهای تحت تملک او و افراد تحت کفالتش بیش از یک‌میلیارد تومان باشد مشمول مالیات بر خودروهای سواری و وانت دوکابین گرانقیمت خواهد شد.
اطلاعات این خودروها از سوی نیروی انتظامی به سازمان امور مالیاتی داده شده است و براساس بند ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده خودروها ارزش‌گذاری خواهند شد.

وی افزود: به‌ازای هر سالی که از کارکرد یک خودرو می‌گذرد ۱۰ درصد از ارزش آن کاسته می‌شود و این موضوع تا سقف ۶۰ درصد در نظر گرفته خواهد شد.

این مقام مسئول سازمان امور مالیاتی در ادامه گفت: در حال حاضر ۵۴۷ هزار و ۶۹۲ خودرو در کشور شناسایی شده که این تعداد متعلق به ۲۷۲ هزار و ۴۹۸ فرد مختلف بوده است. ۴۵ درصد خودروها و ۴۸ درصد افراد مشمول مالیات بر خودروهای سواری و وانت دوکابین گرانقیمت در تهران هستند.

رحیمی در پاسخ به سوالی در خصوص تفکیک افراد مشمول حقیقی و حقوقی گفت: با توجه به اطلاعات ارائه شده از سوی نیروی انتظامی در حال حاضر تمامی افراد مشمول از اشخاص حقیقی هستند و فرد حقوقی شامل مالیات بر خودروهای سواری و وانت دوکابین گرانقیمت نشده است. البته باید در نظر داشت که براساس قانون مجموع خودروهای اشخاص حقوقی ملاک نیست و هر خودرو به صورت مستقل در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه برای افرادی که در حال حاضر مشمول مالیات شده‌اند پیامک ارسال شده و این افراد تا پایان بهمن ماه فرصت دارند تا نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند، گفت: امکان اعتراض در سامانه برای مودیان مالیاتی فراهم شده و در صورتی که افراد به هر دلیل (از جمله کاهش ارزش خودرو ناشی از تصادف) نسبت به مالیات‌های تعیین شده اعتراض داشته باشند می‌توانند آن را در سامانه ثبت کنند تا رسیدگی شود.

سرپرست دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی تاکید کرد: در صورت عدم پرداخت مالیات در زمان تعیین شده برگ اجرایی مالیات از سوی سازمان امور مالیاتی صادر و از نقل و انتقال خودرو جلوگیری خواهد شد.

وی در خصوص پیش‌بینی درآمدهای حاصل از مالیات بر خودرو‌های گرانقیمت گفت: براساس آن چیزی که در سایت سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است، حدود سه هزار میلیارد تومان است اما باید دید که در فرآیند در یافت مالیات چه میزان از این رقم وصول خواهد شد.

به نظر می‌رسد با تغییر دولت، سازمان امور مالیاتی به شکل جدی‌تری پیگیر توسعه منابع مالیاتی کشور است. در حال حاضر اقدامات مربوط به مالیات بر خانه‌های لوکس نیز توسط سازمان امور مالیاتی پیگیری می‌شود. حال باید دید مجموعه این اقدامات در آینده به چه نتیجه‌ای خواهد رسید و چه تاثیری در درآمدهای مالیاتی کشور خواهد داشت.

 

منبع: تسنیم