اطلس به خط حمله سایپا می آید
کد خبر: ۱۳۱۲۸ | تاریخ انتشار : ۰۹-۰۷-۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶ | نسخه چاپی نسخه چاپی

اطلس جدیدترین محصول سایپا بر پایه پلتفرم X۲۰۰ در تنوع ۴ تیپ دستی و اتوماتیک است که صف خودروهای اقتصادی کف بازار خودرو ایران در گروه خودروسازی سایپا را تکمیل خواهد کرد.

به گزارش ماشین نیوز ؛گروه خودروسازی سایپا در حالی به روند رو به رشد تولید ادامه می دهد که بر اساس الزام وزارت صمت ۳ محصول تیبا، تیبا۲ و ساینا از خطوط تولید آن خارج شده اند اما اطلس برای پر کردن ظرفیت تولید این محصولات و پاسخگویی به نیازهای تازه بازار با چهره ای جذاب و به روز به زودی در خط حمله خودروهای اقتصادی سایپا خواهد ایستاد.

پیشتر اعلام شده بود که اطلس جایگزین تیبا است و اطلاعات جدیدی که از سوی مدیر پروژه این خودرو منتشر شده نشان دهنده ارتقاء قابل توجه این خودرو نسبت به خودروهای دیگر بر پایه پلتفرم X200 است. بر اساس جدیدترین اطلاعات اعلام شده از سوی علیرضا مصدقی؛ مدیر پروژه اطلس، در تاریخ ۲۵ شهریور ماه، ۲۷ بدنه این خودرو در مرحله تولید VP قرار گرفته است.
سایپا در جدیدترین طراحی ها نشان داده است که الگوبرداری از مشخصه های محیط زیست را به خوبی در محصولاتش به نمای شمی گذارد به گونه ای که در طراحی دماغه شاهین الگوبرداری از پرنده شاهین مشهود است و مشخصه های ظاهری یوز ایرانی نیز در دماغه کوییکS به چشم می خورد حال اطلس به گفته مدیر پروژه این خودرو با الگوبرداری از پوژه کوسه یا shark nose طراحی شده و با چهره ای به روز و متفاوت به خانواده پلتفرم X200 سایپا اضافه خواهد شد. مصدقی گفت: طراحی اطلس کاملا توسط مهندسان گروه خودرو سازی سایپا انجام شده است و در حین طراحی هم کلینیک هایی با حضور مشتریان برگزار و بازخوردهای مثبتی از آن گرفته شد.
اطلس تازه های متعددی برای بازار و مشتریان ایران خواهد داشت که از آن جمله می توان به تریم داخلی دورنگ این خودرو اشاره کرد که برای اولین بار در محصولات سایپا اجار شده است به گونه‌ای که در کنار سانروف، نمای داخلی بسیار زیبایی خواهد داشت و همچنین به منظور ارتقای سیستم ایمنی، سیستم ESC یا کنترل پایداری و تشخیص نقطه کور با هدف افزایش ایمنی و کمک به رانندگی بهتر راننده تعبیه شده است که دو تکنولوژی تازه در زمینه ایمنی برای صنعت خودرو به شمار می رود.سیستم های صوتی و تصویری به روز، آنتن کوسه ای، صندلی های برقی برای بعضی تیپ ها، لامپ های جلو به صورت LED  و ایجاد طرح جدیدی در چراغ های عقب که منطبق با خودروهای جدید دنیا است نیز از دیگر مشخصات این خودرو به‌شمار می آید.
بررسی های از روند طراحی و توسعه اطلس نشان دهنده آن است که در طراحی این خودرو سعی شده آپشن هایی که همواره از سوی مشتری مورد درخواست بوده و در محصولات قبلی وجود نداشت نیز تعبیه شود که از آن جمله می توان به  سنسور باران، برقی شدن آیینه های جانبی مجهز به گرمکن، سیستم روشنایی اتوماتیک، چراغ های FOLLOW ME (چراغ های داخل کابین که بعد از خروج راننده از ماشین تا چند لحظه روشن می ماند و بعد خاموش می شود) و مانیتور ۷ اینچی اشاره کرد.
اطلس قرار است در ۴ تیپ تولید شود که دو تیپ آن با گیربکس دستی به صورت ساده و آپشن دار و دو تیپ آن با گیربکس اتوماتیک به صورت ساده و آپشن دار خواهد بود.
تغییرات اطلس نسبت به برادرانش تنها به آپشن ها و تکنولوژی ها محدود نمی شود چرا که صدای داخل کابینبا نصب عایق های جدید تا حدی زیادی کاهش پیدا کرده و ایمنی آن با تکنولوژی های جدیدی نظیر ESC ارتقاء قابل توجهی پیدا خواهد کرد.
اطلس همچنین نخستین خودرویی خواهد بود که از پیشرانه M15پلاس نیرو می گیرد و با آغاز عرضه این خودر وبه ازار، پیشرانه ای جدید نیز متولد خواهد شد که با تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ ها ۸ درصد گشتاور بهتری ارائه می کند ضمن کاهش ۵درصدی مصرف سوخت، توان آن حدود ۹درصد افزایش خواهد یافت. از جمله تغییرات ایجاد شده در این پیشرانه بهبودیافته می توان به تغییر سرسیلندر، منیفولد، میل سوپاپ، بلوک سیلندر، درپوش سوپاپ و حوزه یک پارچه ترموستات حرارتی اشاره کرد.

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=13128

دیدگاه شما

آخرین اخبار