سایپا در مسیر رشد قرار گرفته است
کد خبر: ۱۳۲۳۳ | تاریخ انتشار : ۱۱-۰۷-۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱ | نسخه چاپی نسخه چاپی

نگاهی‌ اجمالی‌ به‌ عملکرد صـنعت‌ خودرو کشور در سـال ١۴٠٠ نشـان می‌ دهد که‌ این صـنعت‌ با چالش‌ های‌ بسـیاری‌ روبرو بوده و این موضوع نشـات گرفته‌ از عملکرد وزرای‌ دولت های‌ پیشـین‌ اسـت‌.

به گزارش ماشین نیوز ؛در نیمه اول سال ١۴٠٠ صنعت‌ خودرو دچار چالش‌ های‌ بسیاری‌ شد ودر آن مقطع‌ متوسط‌ نرخ عبور مستقیم‌ (تولید خودرو به‌ صورت کامل‌) دو خودروساز کشور به‌ عددی‌ حدود ١۰ درصد رسید و تعداد خودروهای‌ ناقص‌ در پارکینگ‌ ها به شدت افزایشی و روبه بالا بود.

پس از استقرار وزیر صمت دولت سیزدهم و تیم‌ اجرایی‌ او سعی‌ بر آن شد، صنعت‌ خودرو کشور که‌ از مسیر خود خارج شده، مجدداً به‌ ریل‌ اصلی‌ بازگردانده شود لذا با الگو قراردادن فرمان ٨ ماده ای‌ رئیس جمهور و عارضه‌ یابی‌ صورت گرفته‌، برنامه‌ جامع‌ صنعت‌ خودرو نهایی‌ و خودروسازان مکلف‌ شدند برنامه‌ های‌ خود نظیر افزایش‌ تولید، جمع‌ آوری‌ خودروهای‌ ناقص‌، افزایش‌ کیفیت‌ محصول، توسعه‌ سبد محصولات و …را ارایه‌ و متعهد به‌ اجرای‌ آن باشند.

باید توجه کرد که اصلاح فرایندهای نادرست و نتیجه‌ گرفتن‌ سریع‌ از آن در زمان کوتاه، کاری‌ دشوار و دور از دسترس خواهد بود، ولی با پیگیری‌ های‌ صورت گرفته‌ و پروژه های‌ تعریف‌ شده، اقدامات کلیدی‌ در صنعت‌ خودرو رقم‌ خورد که‌ شاید در تاریخ‌ این‌ صنعت‌ کم‌ سابقه‌ باشد.

بر همین اساس گروه خودروسازی سایپا به عنوان یکی از دو خودروساز بزرگ کشور با برنامه ریزی خاصی که بر اساس فرامین ۸ ماده‌ای رئیس محترم جمهور و نظارت مستقیم وزیر صمت و پیگیری‌های مستمر مدیرعامل گروه از بهمن ماه سال گذشته انجام داد توانست در مدت ۸ ماه از زمان آغاز فعالیت تیم مدیریت جدید، اقدامات ویژه و مهمی را در این راستا انجام دهد.

در ادامه به بخشی از این اقدامات می‌پردازیم:

۱- افزایش تولید:

گروه خودروسازی سایپا با حضور تیم مدیریتی جدید از ابتدا افزایش تولید محصولات را در دستور کار خود قرار داد و با برنامه ریزی منسجم و دقیق توانست در مدت ۸ ماهه، تولید محصولات را کاملاً هدفمند افزایش دهد به نحوی که در انتهای مرداد ماه سال جاری تولید این گروه خودروساز به ۱۷۱ هزار دستگاه رسید که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته در سال ۱۴۰۰ با تولید ۱۶۸ هزار خودرو رشد بسیار مناسبی داشته است و این افزایش تولید در حالی رقم خورد که محصولات قدیمی و پرتیراژ این گروه چون تبیا، تیبا ۲ و ساینا بدون برنامه ریزی قبلی از سبد محصولات خارج شد.

علاوه بر این تیم مدیریتی، از ابتدای هدایت گروه سایپا رویکرد تولید اقتصادی را به عنوان یکی از اصلی ترین برنامه‌های خود قرار داد و بر همین اساس افزایش ۴۰ درصدی تولید محصولات اقتصادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از دیگر دستاوردهای گروه سایپا در این مدت است.

در همین مدت تولید روزانه خودرو از هزار و ۵۷ دستگاه در بهمن ماه ۱۴۰۰ به هزار و ۸۳۲ دستگاه در مردادماه ۱۴۰۱ رسید و رشد ۷۳ درصدی را به همراه داشت که روند بسیار مثبتی را طی کرده است.

از دیگر برنامه‌های مورد نظر گروه سایپا در سال جاری تولید خودرو کامل بود. در گذشته خودروها به صورت ناقص تولید و در پارکینگ‌ها نگهداری می‌شد که این نوع تولید علاوه بر کاهش کیفیت هزینه‌های هنگفتی را به سایپا تحمیل می‌کرد و از همین رو تولید خودرو به صورت کامل در دستور کار قرار گرفت و افزایش ۹۰ درصدی نرخ عبور مستقیم درگروه سایپا از ۱۰ درصد در دی ماه ۱۴۰۰ به ۱۰۰ درصد در مرداد ماه ۱۴۰۱ رسید به نحوی که از ابتدای مرداد ماه سال جاری تمامی محصولات تولید شده به صورت کامل بوده و این روند با افزایش ۱۳۱ درصدی تولید خودرو به صورت کامل نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این ایام به دست آمده است.

علاوه بر این تکمیل خودروهای ناقص موجود در پارکینگ‌ها نیز همزمان با تولید کامل محصولات انجام شد و ۸۰ هزار خودروی ناقص موجود در پارکینگ‌ها در بهمن ماه سال گذشته با گذشت ۶ ماه و در انتهای تیر ماه به صفر رسید.

٢ – افزایش کیفیت خودروها:

گروه سایپا، در حوزه کیفی محصولات نیز نگاه ویژه ای جهت افزایش کیفیت همه محصولات در دستور کار قرار داد و به همین منظور ۴۲ پروژه بهبود و ارتقای کیفیت در سطح زنجیره تأمین تعریف شد به نحوی که در حوزه زیر ساخت ۳ پروژه، در حوزه قطعات و مجموعه‌ها، ۲۹ پروژه، در حوزه فروش و خدمات پس از فروش ۵ پروژه و در حوزه فرآیند خودروساز هم ۵ پروژه تعریف و در دستور کار قرار گرفت.

در این حوزه خروج خودروهای قدیمی تیبا، تیبا ۲ و ساینا از سبد محصولات گروه سایپا بدون برنامه ریزی قبلی انجام شد و به منظور افزایش کیفیت محصولاتی که در پارکینگ‌ها در گذشته به صورت نیمه کامل تولید شده بود، PDI مجدد خودروهای تکمیل کاری‌ شده صورت پذیرفت.

۳- حذف قرعه کشی‌:

روند افزایشی تولید، یک دستاورد مهم دیگر نیز برای گروه سایپا داشت و آن حذف قرعه کشی اکثر محصولات بود. روند کاهشی تولید در سال‌های گذشته شرایط را به نحوی ایجاد کرده بود که تمامی متقاضیان محصولات گروه سایپا می‌بایست در شرایط سخت قرعه کشی حضور می‌یافتند و در صورت برنده شدن در قرعه کشی امکان ثبت نام مهیا می‌شد ولی در حال حاضر با توجه به افزایش تولید که برای تمامی محصولات گروه سایپا ایجاد شد خوشبختانه اکثر محصولات گروه سایپا چون کوییک، شاهین، کوییک.آر، وانت ۱۵۱ و کوییک.اس از روند قرعه کشی خارج شدند و متقاضیان می‌توانند به راحتی جهت خرید این محصولات از سامانه فروش یکپارچه خودرو اقدام کنند.

۴- کاهش قیمت‌ تمام شده خودرو:

گروه خودروسازی سایپا در سال ۱۴۰۱ موفق شد با وجود نرخ تورم ۴۱.۵ درصدی و افزایش نرخ دلار در این سال، با مدیریت هزینه‌ها هیچ گونه افزایش قیمتی بر روی محصولات خود نداشته و نسبت به سال گذشته عملکرد موفق تری در تولید و عرضه محصول به بازار داشته باشد.

۵- اصلاح ساختار مدیریتی و واگذاری‌ سهام خودروسازان:

یکی دیگر از اقدامات مفیدی که در گروه سایپا انجام و باعث افزایش بهره وری و راندمان کاری در این گروه شد، اصلاح ساختار مدیریتی و واگذاری سهام خودروسازان بود چرا که با این روند سایپا توانست علاوه بر کاهش هزینه‌های مازاد، درآمد ایجاد شده را در مسیر تولید هدایت و بهره برداری مناسبی در جهت برنامه‌های تولیدمحور خود داشته باشد؛ برهمین اساس اصلاح ساختار مالی و سهامداری سایپا و شرکت‌های زیر مجموعه در دستور کار قرار گرفت به نحوی که اکنون آگهی واگذاری سهام در اختیار منتشر شده است.

همچنین واگذاری دارایی و اموال غیر مولد و مازاد شرکت‌های گروه در دستور کار قرار دارد وکنترل هزینه‌های غیر ضروری و انضباط مالی نیز در تمامی سطوح از اهم کارهایی است که مورد نظر بوده و درحال انجام است.

اصلاح ساختار مالی شرکت سایپا و شرکت‌های گروه هم در دستور کار قرار گرفته به نحوی که در سه ماه اول سال جاری شرکت سایپا توانسته کاهش ۱۱ درصدی زیان که در حدود ۱۴۰ میلیارد تومان است را نسبت به مدت مشابه سال گذشته کسب کند.

۶- واردات خودرو:

در حوزه واردات خودرو سایپا تدابیر خاصی را مد نظر قرار داده و دنبال کرده است. بدین منظور بعد از تصویب آئین نامه‌ واردات خودرو در ٢۶ مردادماه ١۴٠١و انتشار رسمی آن در ٣ شهریورماه ١۴٠١ که در ۹ بند تدوین و در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، گروه سایپا هم به منظور عرضه‌ محصولات به روز و جدید به‌ بازار خودرو، مذاکرات اثربخشی‌ را با شرکای‌ تجاری‌ خود انجام و براساس آیین‌ نامه‌ واردات خودرو ١۴٠١ اقدامات مقضتی‌ را در دستور کار قرار داده‌ است‌.

٧- اصلاح رابطه نادرست‌ خودروساز و قطعه‌ ساز:

در خصوص ایجاد رابطه صحیح بین خودروساز و قطعه ساز، تیم مدیریتی سایپا همواره در تلاش بوده که این رابطه بر اساس تعریف برد- برد برای دو طرف تعریف و اجرایی شود لذا تعریف پروژه اصلاح ساختار زنجیره تأمین‌ خودرو، در سطح‌ صنعت‌ انجام شده و دریافت‌ برنامه‌ مشخص‌ از خودروسازان در این‌ خصوص صورت پذیرفته‌ است‌. این‌ پروژه از پروژه های‌ زیرساختی‌ در سطح‌ کشور است. با توجه‌ به‌ اینکه‌ طی‌ سالیان گذشته‌ چنین‌ رویکردی‌ در صنعت‌ خودرو وجود نداشته‌ است‌ اجرایی‌ شدن این‌ پروژه زمانبر بوده و می‌ بایست‌ الزامات قانونی‌، فرهنگی‌، زیر ساختی‌ و… برای‌ آن ایجاد شود تا اثربخشی‌ و نتیجه‌ آن در صنعت‌ خودرو مشخص‌ شود.

با توجه به‌ برنامه‌ وزارت صمت‌ در خصوص اصلاح ساختار زنجیره تأمین‌ خودرو، گروه سایپا پروژه رده ١ کردن شرکت‌ های‌ زیر مجموعه‌ خود (تیرینگ‌) را در دستور کار قرار داد و در فاز اول توانست‌ شرکت‌ مگاموتور را به‌ عنوان شرکت‌ رده ١ در حوزه قوای‌ محرکه‌ معرفی‌ کند. مطابق‌ برنامه‌ تعریف‌ شده، اقدامات مقتضی‌ برای‌ سایر شرکت‌ های‌ گروه در حوزه های‌ قطعات پرسی‌، مواد شیمیایی‌، تزئینات داخلی‌، سیستم‌ تعلیق‌، قالب‌ و…. در حال انجام است و امید است‌ تا انتهای‌ سال ١۴٠١ این‌ پروژه به‌ صورت کامل‌ محقق‌ شود.

۸- توسعه محصول:

در حوزه توسعه محصول سایپا بر اساس برنامه ریزی دقیق و منسجمی که صورت داده اقدامات مفید و بسیار مطلوبی انجام شده است.

سایپا در حوزه تولید محصولات جدید و پیشرفته، تولید محصول شاهین اتوماتیک و آریا را در نیمه دوم ۱۴۰۱ دنبال می‌کند همچنین برنامه ریزی جهت تولید خودروی اقتصادی و جایگزین خودرو پراید در دستور کار قرار دارد و به منظور کمک به حمل ونقل عمومی نیز تولید ون جدید در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ و تولید وانت جدید زاگرس در سال جاری انجام خواهد شد.

در حوزه خودروهای تجاری سنگین نیز گروه خودروسازی سایپا دو محصول جدید فوتون و دانگ فنگ را برای سال جاری جهت عرضه به بازار در دستور کار دارد.

همچنین راهبری پروژه‌های محصولات جدید اطلس، سهند و خودرو اقتصادی M۴۴ که برگرفته از خودرو سیتروئن C۳ است را در دست اقدام است که در سال ۱۴۰۲ عرضه خواهند شد. وانت جدید ۲۵۱ و خودرو P۹۰ در سال ۱۴۰۳ و خودرو SP۰ نیز در سال ۱۴۰۴ به بازار عرضه خواهند شد.

سایپا در حوزه توسعه قوای محرکه هم برنامه بسیار مدونی را در دستور کار خود قرار داده و تولید سه موتور M۱۵ GSI ، ME۱۶ و M۲۴+ را برای پایان سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته که تاکنون بیشتر مراحل تولید این سه موتور چون تست‌ها و آزمون‌های نهایی انجام شده و مراحل پایانی را می‌گذراند.

علاوه بر این سایپا در این مدت، به منظور تولید و عرضه محصولات جدید و به روز، مذاکراتی را با شرکای خارجی خود شروع کرده که خوشبختانه توانسته در این مورد هم توافقاتی را حاصل کند و در آینده‌ای نزدیک و با ایجاد شرایط مناسب، قطعاً محصولات جدیدی در گروه سایپا تولید خواهد شد.

۹- فروش و خدمات پس از فروش:

یکی دیگر از برنامه‌های مهمی که تیم مدیریتی گروه خودروسازی سایپا بر آن تاکید بسیار دارد و همواره مورد توجه قرار گرفته، حوزه فروش و خدمات پس از فروش است.

با توجه به شرایط نابسامانی که سایپا در گذشته در این حوزه داشته و معوقات بسیاری در حوزه فروش و تحویل محصول و مشکلات متعددی در حوزه تأمین قطعه و ارائه خدمات پس از فروش با آن روبرو بوده، لذا ارتقای این حوزه و برطرف کردن مشکلات آن در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه نتایج مناسبی در این مدت به دست آمده است.

برهمین اساس با تولید و عرضه خودروهای گروه سایپا، حذف قرعه کشی محصولات کوییک‌، شاهین‌، کوییک‌.آر، وانت ١۵١و کوییک‌.اس محقق شده است.

همچنین از ابتدای سال جاری تا کنون در حوزه تحویل و توزیع محصولات افزایش ۱۴ درصدی تحویل خودرو به مشتریان، کاهش ۲۳ درصدی تعهدات کل گروه سایپا نسبت به مدت مشابه سال گذشته وکاهش ۷۵ درصدی تعهدات معوق نسبت به مدت مشابه سال گذشته به دست آمده است.

در حوزه خدمات پس از فروش نیز افزایش ۹۷ درصدی فروش قطعات یدکی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بهبود ۳۳ درصدی شاخص نرخ برگشت از تعمیرات در شبکه که برای مدت ۲ ماه یا ۳ هزار کیلومتر فعال است و افزایش رضایت مشتریان در خدمات پس از فروش نسبت به سال گذشته از دیگر موفقیت‌های گروه سایپا بوده است.

۱۰- استفاده از توانمندی های‌ داخلی‌:

از دیگر اقدامات مهم و اساسی گروه خودروسازی سایپا در ایام تحریم استفاده از توانمندی‌های داخلی و تکیه بر پتانسیل دانش و توان مهندسان داخل کشور بود که در این خصوص نیز دستاوردهای بسیار خوبی به دست آمد.

سایپا در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین نامگذاری شده است با انعقاد قرارداد با ۲۶ شرکت دانش بنیان در قالب ۳۷ پروژه در زمینه تولید قطعات دانشی و فن آورانه، انعقاد قرارداد با شرکت‌های صنایع هوافضا در قالب ۲۱ پروژه در زمینه تولید قطعات الکترونیک، گیربکس اتوماتیک و …، انعقاد قرارداد با شرکت‌های صنایع دفاعی در قالب ۲۳ پروژه در زمینه تولید قطعات الکترونیک، سیستم‌های برقی و…، انعقاد قرارداد با نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در زمینه ریخته گری، ماشینکاری دقیق و آزمون و همکاری با دانشگاه‌های برتر کشور همچون دانشگاه شریف در حوزه پلتفرم و تجهیزات تست و آزمون، دانشگاه تهران در حوزه باتری خودروی برقی و دیگر دانشگاه‌های مطرح کشور توانست علاوه بر تعامل با مراکز علمی و دانش بنیان کشور نیازمندی‌های خود را که در گذشته از خارج کشور تأمین می‌کرد داخلی سازی کند.

علاوه بر این گروه سایپا با هدف استفاده اثر بخش از توانمندی‌های موجود در کشور در این حوزه، پنجره واحد ارتباط شرکت‌های دانش بنیان با کل زنجیره خودرو از طراحی تا فروش را ایجاد کرد.

با توجه به برنامه‌هایی که مورد اشاره قرار گرفت و همچنین اقدامات صورت گرفته، چشم انداز گروه خودروسازی سایپا در سال ۱۴۰۱ و بعد از آن بسیار روشن است و می‌توان امیدوار بود که با توسعه به زیرساخت‌ها و حرکت به سمت فعالیت‌های دانش بنیان، این مجموعه در سال‌های آتی روزهای بسیار خوب و رقابتی با سایر خودروسازان را تجربه خواهد کرد.

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=13233

دیدگاه شما

آخرین اخبار