- ماشین نیوز - https://www.mashinnews.com -

برگ سبز شناسنامه مالکیت است

به گزارش ماشین نیوز ،بهرام حسن زاده گفت: بر اساس قانون مدنی، سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی یا اداره ثبت اسناد املاک صادر می‌شود برگ سبز شناسنامه مالکیت است اما هنوز موارد اسناد پذیری این موضوع به عنوان قانون تعیین تکلیف نشده و دیوان عالی در حال بررسی است.

به گفته مدیر کل اشخاص حقوقی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگ سبز قرارداد محسوب نمی‌شود و ناجا آن را صادر نمی‌کند بلکه شرکتی که در زمینه شماره گذاری پلاک فعالیت دارد، صادر می‌کند.

او گفت: هزینه‌هایی که در دفاتر اسناد رسمی گرفته می‌شود به دو دسته تقسیم می‌شود هزینه اول مربوط به خود دفتر خانه مانند حق التحریر که برای خودرو‌های ایرانی حدود ۳۰۰ هزار تومان است و دوم هزینه دولتی مانند حق الثبت و مالیات بر ارزش افزوده بنابراین تصمیم گیر این موضوع سازمان ثبت اسناد کشور نیست.

پلیس راهنمایی و رانندگی پس از تعویض پلاک، بررسی اصالت وسیله نقلیه، تایید هویت مالک و مواردی از این قبیل اقدام به صدور برگ سبز خودرو تحت عنوان سند مالکیت خودرو می‌کند. نکته مهم در برگ سبز این است که در قسمت بالایی این سند علاوه بر کلمه «سند مالکیت خودرو»، شماره سنا یا همان شماره مالکیت خودرو درج می‌شود که حکایت از رسمی بودن برگ سبز دارد.

بر اساس رای دیوان عدالت اداری در اسفند ۹۹، سند صادر از سوی پلیس (برگ سبز) سند رسمی مالکیت است و ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی اجباری نیست.