- ماشین نیوز - https://www.mashinnews.com -

مرسدس بنز، جدیدترین هیولای خود را رونمایی کرد

به گزارش ماشین نیوز [1] ؛کمپانی مرسدس بنز طبق وعده قبلی خود با رسیدن به روز سوم ژانویه از یک کانسپت برقی پیشرفته رونمایی کرد. همانطور که از تیزر‌های قبلی مشخص بود، این کانسپت ویژن EQXX نام دارد و در آن بیش از هر چیز دیگر بر بهینه بودن و بیشترین راندمان ممکن تمرکز شده است.

مرسدس بنز، جدیدترین هیولای خود را رونمایی کرد

EQXX وسیله‌ای پاک برای سفر بدون توقف از برلین (آلمان) به پاریس در فرانسه (حدود ۱۰۵۵ کیلومتر) است، زیرا پیشرانه الکتریکی آن از باتری قدرتمندی استفاده می‌کند که برد حرکتی ۱۰۰۰ کیلومتر را در اختیار مجموعه قرار خواهد داد. با توجه به این آمار، مرسدس ادعا کرده که یک راننده با استفاده عادی از خودرو تنها ۲ بار در ماه نیاز به شارژ باتری آن دارد!

مرسدس بنز، جدیدترین هیولای خود را رونمایی کرد

همه این موارد بدون اشاره دقیق به ظرفیت دقیق باتری مطرح شده و فعلا نمی‌توان اظهار نظری درباره آن داشت، اما مقامات مرسدس گفته اند:، اما مرسدس بنز گفته که از باتری با ظرفیت کمتر از ۱۰۰ کیلووات ساعت استفاده شده است. نکته جالب توجه اینکه این بسته باتری در مقایسه با نمونه به کار رفته در EQS به میزان ۳۰ درصد سبک‌تر بوده و ۵۰ درصد فضای کمتری را اشغال می‌کند.

مرسدس بنز، جدیدترین هیولای خود را رونمایی کرد

علاوه بر اینها، باید اشاره کنیم که حداکثر ولتاژ پک باتری EQXX برابر با ۹۰۰ ولت است و همراه با فریم ۴۹۵ کیلوگرم وزن دارد. همین امر باعث شده وزن کلی خودرو در رقم ۱۷۵۰ کیلوگرم حفظ شود که با استاندارد‌های فعلی برای یک اتومبیل الکتریکی عددی پایین به حساب می‌آید. برای اینکه یک مرجع برای مقایسه داشته باشید، باید بگوییم سدان C ۳۰۰ وزنی برابر با ۱۶۷۵ کیلوگرم دارد.از نظر ابعاد باید گفت مرسدس بنز EQXX طولی برابر با ۴۶۳ سانتی‌متر دارد و فاصله محوری آن ۲۸۰ سانتی‌متر است. برای مقایسه بد نیست اشاره کنیم نسل جدید C کلاس ۴۷۵ سانتی‌متر طول و ۲۸۶ سانتی‌متر فاصله محوری دارد.

مرسدس بنز، جدیدترین هیولای خود را رونمایی کرد

همانطور که در تصاویر ضمیمه شده نیز می‌توانید مشاهده نمایید، مرسدس بنز ویژن EQXX از بدنه‌ای قطره‌ای شکل و بسیار آیرودینامیک برخوردار است. این کانسپت پیشرفته دماغه‌ای بسیار کم ارتفاع دارد و با ضریب درگ ۰.۱۷ جزوه آیرودینامیک‌ترین خودرو‌های تولیدی تاریخ و آیرودینامیک‌ترین ساخته مرسدس بنز به شمار می‌رود.

مرسدس بنز، جدیدترین هیولای خود را رونمایی کرد

به منظور دستیابی به چنین ضریب خیره‌کننده‌ای، مرسدس بنز تمهیداتی را اندیشیده که طراحی کشیده قسمت انتهایی با دیفیوزر یکپارچه، شکاف‌های فعال مخصوص هدایت هوا و پوشش مخصوص رینگ از جمله آن‌ها هستند. کانسپت مرسدس بنز EQXX از تایر‌های مخصوصی بهره می‌برد. این تایر‌ها مقاومت چرخشی بسیار کمی دارند و توسط بریجستون ساخته شده‌اند.

مرسدس بنز، جدیدترین هیولای خود را رونمایی کرد

در طراحی EQXX بطور ویژه‌ای قوانین ائروداینامیک مدنظر قرار گرفته است. برای مثال در قسمت دماغه با ضریب درگ باورنکردنی ۰/۱۸، یک شاهکار مهندسی محسوب می‌شود.

قسمت عقب خودرو نیز شباهت زیادی به خودرو‌های کلاسیک دهه ۷۰ میلادی دارد، یعنی چیزی میان کوپه و فست بک که آن دوران بسیار پرطرفدار بود و ظاهرا ویژگی‌های برتر ائروداینامیک این طراحی باردیگر مورد توجه طراحان مرسدس بنز قرار گرفته است.کانسپت مرسدس بنز EQXX از تایر‌های مخصوصی بهره می‌برد. این تایر‌ها مقاومت چرخشی بسیار کمی دارند و توسط بریجستون ساخته شده‌اند.

مرسدس بنز، جدیدترین هیولای خود را رونمایی کرد

مثل نمای بیرونی، کابین ویژن EQXX نیز پیشرفته و مدرن طراحی شده است. بدون شک شاخص‌ترین المان حاضر در این بخش یک نمایشگر بسیار عریض ۴۷.۵ اینچی است که دو ستون A را به هم متصل می‌کند! این نمایشگر دارای رزولوشن ۸ K بوده و اطلاعات مربوط به سیستم مسیریاب را با گرافیک سه‌بعدی به نمایش می‌گذارد.

جالب آنکه مسیریاب این کانسپت می‌تواند نمایی شبیه‌سازی شده از ماهواره و یا نمایی سه بعدی از ارتفاع ۱۰ متری را به راننده نشان دهد. این خودروساز در ساخت کابین مرسدس بنز EQXX توجه ویژه‌ای نیز به استاندارد‌های زیست محیطی داشته است.

مرسدس بنز، جدیدترین هیولای خود را رونمایی کرد

مواد با پایه طبیعی و گیاهی بخش مهمی از جزئیات کابین را به خود اختصاص داده است. چرم گیاهی، کفپوش با پایه بامبو و بافت مقاوم بایواستیل (که به آن تار عنکبوت مصنوعی نیز می‌گویند و ۲۰ برابر در مقایسه با فولاد استحکام بیشتری دارد) بخشی از این رویکرد هستند.