فورد به دنبال ساخت خودروهای بدون کلاچ
کد خبر: ۱۶۳۵ | تاریخ انتشار : ۲۰-۱۱-۱۴۰۰ - ۸:۰۱ | نسخه چاپی نسخه چاپی

شرکت خودروسازی “فورد” می‌تواند خودروهای نسل بعدی خود را با گیربکس دستی بدون پدال کلاچ و در واقع با کلاچ خودکار تطبیق دهد.

به گزارش ماشین نیوز ؛ پرونده‌های ثبت اختراع جدید از شرکت “فورد”، طرحی را برای نوع جدیدی از جعبه دنده دستی نشان می‌دهد که فقط از ورودی‌های دستی استفاده می‌کند و برای جابجایی و تغییر دنده نیازی به پدال کلاچ ندارد.

“فورد” با طراحی جدید خود قصد دارد برخی از ناملایمات رانندگان با خودروهای گیربکس دستی را که باعث شده برخی خودروسازان بزرگ مانند “مرسدس بنز” اعلام کنند که تولید خودروهای گیربکس معمولی را متوقف خواهند کرد، حذف کند.

یک راه ساده‌تر برای تعویض دنده

حق ثبت اختراع جدید “فورد” مربوط به “گیربکس دستی با یک کلاچ الکتریکی” است و طرحی را نشان می‌دهد که دارای یک ماژول کنترل است که به طور خودکار کلاچ را فعال می‌کند. به این معنی که راننده می‌تواند به راحتی فقط با حرکت دادن دسته دنده، دنده‌ها را تعویض کند.

بدین ترتیب وقتی راننده شروع به جابجایی و تعویض دنده می‌کند، ماژول کلاچ به طور خودکار عمل می‌کند و پس از اتمام تعویض دنده، کلاچ دوباره درگیر می‌شود.

این کار از طریق یک سیلندر اصلی متصل به یک محرک الکتریکی برای تحت فشار قرار دادن هیدرولیک آزاد کننده کلاچ انجام می‌شود. این طرح که امکان اضافه کردن پدال پایی را برای کسانی که آن را می‌خواهند، امکان‌پذیر می‌کند، در یک درخواست ثبت اختراع توسط “فورد” در دسامبر ۲۰۱۸ در اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده(USPTO) ثبت شده و اکنون به صورت عمومی منتشر شده است.

گیربکس دستی بدون پدال

نشریه “Muscle Cars & Trucks” که برای اولین بار این اختراع را کشف کرد، حدس می‌زند که گیربکس دستی بدون پدال جدید “فورد” می‌تواند در نسل بعدی خودروهای موستانگ “S۶۵۰” یا “برونکو”(Bronco) که ویدیوهای تبلیغاتی آنها به تازگی منتشر شده است، بکار گرفته شود.

البته اینکه این اختراع ثبت شده است، به این معنی نیست که به واقعیت خواهد پیوست. اگرچه طراحی این جعبه دنده دستی جدید می‌تواند به سهولت در دسترسی بیشتر به گیربکس دستی کمک کند، اما به نظر سیستمی پرهزینه برای توسعه و ادغام با وسایل نقلیه موجود است، به این معنی که “فورد” ممکن است در تولید آن با مشکل روبرو شود. از طرفی، چندین دهه است که رانندگان از گیربکس دستی به سمت خودروهای اتوماتیک سوق داده شده‌اند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها:, , , , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=1635

دیدگاه شما

آخرین اخبار