- ماشین نیوز - https://www.mashinnews.com -

ابداع اولین قایق پرنده هیدروژنی جهان

به گزارش ماشین نیوز [1] ؛“آلن تیبو” که یک رویاپرداز و قایق‌سوار فرانسوی است، می‌گوید اولین قایق پرنده هیدروژنی جهان اوایل سال ۲۰۲۳ به واقعیت تبدیل خواهد شد.

یک استارتاپ سوئیسی موسوم به “The Jet ZeroEmission” پشت این ایده انقلابی است که با شرکت‌های “زنیت مارین”(Zenith Marine) و “DWYN” برای ساخت این قایق جدید که بدون آلایندگی نیز هست، همکاری می‌کند.

طبق بیانیه مطبوعاتی این شرکت، این قایق هیدروژنی سال آینده در دبی راه‌اندازی می‌شود و انتظار می‌رود اولین شنا-پرواز خود را در کنفرانس آب و هوای “COP۲۸” امارات در نوامبر ۲۰۲۳ انجام دهد.

این قایق غیر متعارف که نام مناسبی به نام “جت” دارد، علاوه بر دو سلول سوختی هیدروژنی خود، ظاهری آینده‌نگرانه و فرازمینی را ارائه می‌دهد که موتورهای الکتریکی، نیروی آن را برای سفری آرام و بدون آلایندگی تامین می‌کنند. این سلول‌های سوختی هیدروژنی با مخلوط کردن هیدروژن و اکسیژن برای تشکیل یک پیل سوختی بزرگ‌تر، الکتریسیته ایجاد می‌کنند.

“جت” با طول ۱۰ متر از نوک تا دم، می‌تواند ۱۳ نفر از جمله یک کاپیتان را در خود جای دهد.

چیزی که این قایق را از دیگر قایق‌های تفریحی موجود در بازار متمایز می‌کند، توانایی آن در اوج گرفتن و حرکت بالای سطح آب مانند یک جت است. اما اوج گرفتن این قایق بر فراز آب به لطف هیدروفویل‌ها یا باله‌هایی یا اصطلاحا آب‌سُرهای خود است.

اگر با این اصطلاح آشنا نیستید، باید بگوییم که هیدروفویل‌ها، تیغه‌های بال‌مانندی هستند که در زیر بدنه قایق قرار می‌گیرند و با افزایش سرعت قایق، آب را می‌شکافند و قایق را به سمت بالا سوق می‌دهند که بسیار شبیه به عملکرد بال‌های هواپیما است. این هیدروفویل‌ها در حالی که یک سواری بدون مقاومت و با کمترین اصطکاک و نرم‌تر را در مقایسه با قایق‌های تفریحی معمولی ارائه می‌دهند، می‌توانند قایق را تا یک متر از سطح آب بلند کنند.

ابداع اولین قایق پرنده هیدروژنی جهان

قایق “جت” همچنین دارای یک نرم افزار خودکار است که کنترل ارتفاع و سرعت پرواز را فراهم می‌کند.

این شرکت سوئیسی همچنین ادعا می‌کند که “جت” می‌تواند در هنگام برخاستن به سرعت حدود ۱۸ گره دریایی برسد و در هنگام حرکت نیز با سرعت ۳۵ تا ۴۰ گره دریایی یا ۷۴ کیلومتر در ساعت حرکت کند.

“آلن تیبو” در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: ما خوشحالیم که از “جت” در دبی پرده‌برداری می‌کنیم و می‌توانیم آن را بسازیم و راه‌اندازی کنیم، چرا که “جت” اولین قایق جهان است که بدون صدا و انتشار گازهای گلخانه‌ای حرکت می‌کند.