- ماشین نیوز - https://www.mashinnews.com -

ورود ۳۰۰ اتوبوس جدید به تهران

به گزارش ماشین نیوز [1] ؛جلال بهرامی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در یکصد و نهمین جلسه شورای شهر تهران و در جریان بررسی گزارش نظارتی شش ماهه پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای معاونت حمل و نقل ترافیک و با اشاره به اتوبوس‌های تهران گفت: اینکه ۵۰۰ دستگاه اورهال شود یا خیر تأثیری در حمل و نقل عمومی نخواهد داشت اصل موضوع این است که ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده است و مطمئن نیستیم اتوبوسی که وارد خط می‌شود بتواند تا آخر ساعت اداری سرپا می‌ماند.

وی ادامه داد: عقب ماندگی در حوزه اتوبوسرانی بسیار زیاد است و تعهدی با وزارت کشور داریم که بر اساس باید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران تحویل داده می‌شد شهرداری تهران به تعهد خود عمل کرده اما شرکت سازنده به تعهد خود عمل نکرده است.

بهرامی با بیان اینکه وزارت کشور درحال آماده سازی زمینه تولید است گفت: مکاتباتی با تمام تولیدکنندگانی که ادعای تولید داشته‌اند کرده‌ایم اما طی ۴ ماه توان آنها صفر بوده است.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه نزدیک ترین تأمین اتوبوس واردات است گفت: در واردات نیز کم کارکرده ترین اتوبوس‌ها مدنظر قرار دارند و ما نیاز به واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس داریم و رئیس جمهور دستور این واردات را صادر کرده است اما وزارت صمت هنوز دستورالعملی را صادر نکرده است

وی گفت: اتوبوس‌های داخلی ۵ میلیارد تومان قیمت دارند و اگر تبدیل به ارز شوند می‌توان اتوبوس واردات کرد و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس سه کابینه را تحویل می‌گیریم و هر دستگاه آن به اندازه سه اتوبوس است.

بهرامی تصریح کرد: با ۵ شرکت برای اتوبوس‌های برقی و گازوئیلی مذاکره کرده‌ایم اتوبوس‌های بخش خصوصی ۱۰ سال تعهد کار دارد اما عمر اتوبوس‌های بخش خصوصی بیش از ۱۵ سال است و اکنون آنها می‌توانند اسقاط شوند.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به مترو گفت: باید از تعداد افزایش سفرها در سال ۱۴۰۲ سخن بگوییم تکمیل خطوط الویت شهرداری تهران است.

بهرامی با بیان اینکه برای واردات واگن با روسیه و چین وارد مذاکره شده ایم، یادآور شد: برای تکمیل خط ۶ با جدیت اقدامات لازم را پیگیری می‌کنیم. در انتخاب پیمانکار نیز اولویت اول برای مان تکمیل خطوط است.

۹۷ درصد تست‌های واگن‌ملی با موفقیت انجام شده است

وی با اشاره به واگن ملی گفت: ۹۷ درصد تست‌های این واگن با موفقیت انجام شده است و پس از تکمیل صد درصدی وارد ناوگان خواهد شد.

بهرامی ادامه داد: ۶۳۰ واگن در بهترین حالت ۱۴ ماه الی ۲ سال دیگر به تهران خواهد رسید.

پیشرفت فیزیکی ۶ ماهه طرح‌های معاونت حمل و نقل ترافیک ۲۹ درصد بوده است

در جریان بررسی این گزارش محمد آخوندی عضو شورای شهر تهران گفت: چهار هزار و ۹۲۸ میلیارد تومان بودجه مصوب اعتبارات هزینه‌ای این معاونت است که دو هزار و ۷۱۶ میلیارد تومان تخصیص یافته و ۹۴۱ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی با اشاره به بخش اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای معاونت حمل و نقل ترافیک گفت: هشت هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است، که از این میزان سه هزار و ۵۰۳ میلیارد تومان تخصیص یافته و ۵۰۹ میلیارد تومان هزینه شده است.

آخوندی با اشاره به اعتبار تملک دارایی بیان کرد: ۵۱۵ میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی مالی این معاونت است که از این میزان ۱۵۴ میلیارد تومان تخصیص یافته صفر تومان است.

عضو شورای شهر تهران درباره پیشرفت پروژه‌ها گفت: میزان پیشرفت فیزیکی ۶ ماهه طرح‌ها ۲۹ درصد، میزان تخصیص نسبت به بودجه مصوب ۴۶ درصد و پیشرفت ریالی نیز ۶ درصد بوده است، همچنین این معاونت ۷۳ پروژه دارد که ۳۸ پروژه با هزار و ۵۳۶ میلیارد تومان مستمر و ۳۵ پروژه نیز با ۶ هزار و ۵۷۴ میلیارد تومان غیرمستمر است. به عبارتی دیگر ۱۳ درصد اعتبارات تخصیصی به پروژه‌های مستمر و ۸۷ درصد اعتبارات به پروژه‌های غیرمستمر اختصاص دارد.

آخوندی با اشاره به بخش اعتبار غیرنقد، گفت: هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان اعتبار ابلاغی است و با توجه به اینکه تعداد پروژه‌ها زیاد است، طرح‌ها در بخش‌های مترو، بهره برداری و اتوبوس تقسیم بندی شده است.

وی ادامه داد: در خط ۶ مترو ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب بود که ۹۰ میلیارد تومان ابلاغ و ۴۳ میلیارد تومان هزینه شده است، سهم امسال هشت درصد کل پروژه است که در ۶ ماهه ۱۸ درصد از سهم اجرایی شده و از ۱۰۰ درصد پروژه ۱.۵ درصد در طول این ۶ ماه در توسعه و تکمیل خط ۳ مترو اجرا شده است.

عضو شورای شهر تهران گفت: در خط ۶ مترو نیز با توجه به اعتبارات مصوب، پیش از این ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی را شاهد بودیم، سهم امسال این خط ۹ درصد است و ۳۲ درصد از سهم اجرایی شده است. در خط ۷ نیز ۷۳۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که ۲۳۴ میلیارد تومان سهم منابع عمومی بوده و یک سوم کار در طول ۶ ماه به میزان سه درصد از کل پروژه اجرایی شده است.

آخوندی درباره بودجه توسعه پارکینگ‌ها گفت: ۱۷۱ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه پارکینگ‌های مترو هزینه شده است، ۱۱ درصد پیشرفت این پروژه در سال ۱۴۰۱ پیش بینی شده بود که یک چهارم پروژه به میزان دو درصد به مرحله اجرا رسیده است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به خرید اتوبوس گفت: در این گزارش اعلام شده برای خرید انواع اتوبوس ۱۵۰ میلیارد تومان مصوب شده و ۶۱ میلیارد تومان تخصیص یافته است، اما تنها ۱۵ درصد از سهم امسال در پیشرفت کار را شاهد هستیم. در توسعه و بهسازی سامانه‌های هوشمند نیز هفت میلیارد تومان اختصاص یافته و پیشرفت فیزیکی و ریالی در ۶ ماهه صفر بوده است.

وی تصریح کرد: از ۲.۶ میلیارد تومان بودجه مصوب و ۱.۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته برای نوسازی مینی بوس‌ها نیز، میزان پیشرفت فیزیکی و ریالی صفر است. از ۲۰۰ اتوبوسی که تحویل داده شد تنها دو اتوبوس در ۶ ماه ابتدایی بود و مابقی در مهرماه وارد ناوگان شد.

آخوندی گفت: انتظار ما از این معاونت عملکرد بهتری در بخش اتوبوسرانی بود اما ۴۸۶ میلیارد تومان پیش پرداخت صورت گرفته و قرار شد ۴۰۸ دستگاه اتوبوس از سوی وزارت کشور تأمین شود که ۲۰۰ دستگاه تأمین شد

در ادامه جعفر تشکری هاشمی عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه روند ساخت و ساز در مترو با توجه به منابع در اختیار قابل قبول بوده است گفت: اما تزریق نقدینگی با پیشرفت کار در بهره برداری مترو تناسبی ندارد.

وی با بیان اینکه شاهد بدترین وضعیت در بخش اتوبوسرانی هستیم. اظهار کرد: گفته شد ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از دولت تحویل گرفته شده که رقم اصلی آنها ۱۴۵ دستگاه بوده است اما باید تاکید کنم در مجموع از سال قبل تا به امروز با ۸۰ درصد تخفیف دولت ۱۴۵ دستگاه اضافه شده است و ۱۷۵ دستگاه نیز بر اساس قراردادهای قبل اضافه شده است.

تشکری هاشمی تصریح کرد: تهران باید هفت هزار دستگاه اتوبوس داشته باشد اما با این وجود تنها هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود دارد که با اتوبوس کارکنان و سرویس‌ها به هزار و ۷۰۰ دستگاه می‌رسد.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: هیچ افق روشنی برای دستیابی به هفت هزار دستگاه نمی‌بینیم، از سال ۱۳۸۹ هیچ اتوبوسی از سوی دولت تحویل داده نشده بود و این اقدام در دولت آقای رئیسی قابل تقدیر است اما نمی‌توانیم منتظر دولت بمانیم و شهرداری باید تعهد خود را در تأمین هفت هزار دستگاه اتوبوس اعلام کند.

وی با اشاره به محل خرج اعتبارات اعتبارات نوسازی اتوبوس‌ها گفت: این اعتبار در تعمیرات، رنگ آمیزی و صافکاری اتوبوس‌ها هزینه شده است یکی از بخش‌هایی که ضعیف‌ترین عملکرد را داشته اتوبوسرانی است و نیاز می‌رود که با فوریت مشکلات این بخش برطرف شود.

در ادامه پرویز سروری نایب رئیس شورا در ادامه این جلسه با تأکید بر اینکه نباید اینگونه وانمود کنیم که گزارشات دروغ است، گفت: برخی گزارشات غلط به رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا می‌دهند. از ریاست شورا درخواست می‌کنیم گروهی را تشکیل دهد که موارد را بررسی کند. راه دوری نیست و می‌توان بازدید کرد که آیا ۲۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل داده شده یا تعداد اتوبوس‌ها ۱۴۵ دستگاه بوده است؟ می‌توان بررسی کرد که اتوبوس‌ها تنها رنگ آمیزی شده‌اند یا بازسازی؟