- ماشین نیوز - https://www.mashinnews.com -

کاهش ۶۰ درصدی تلفات تصادفات در پایتخت

به گزارش ماشین نیوز [1] ؛پیام معینی با بیان اینکه یکی از شاخص‌ترین طرح‌ها در بخش حمل و نقل، حوزه ایمنی ترافیک است، اظهار کرد: سالیانه به طور میانگین نزدیک به ۶۰ نفر فوتی و ۲۰ هزار تصادف منجر به جرح در تهران به ثبت می‌رسد که ضررهای اقتصادی و اجتماعی را برای شهر به دنبال دارد.

مدیر گروه مطالعات حمل و نقل ترافیک مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اعلام اینکه تا امروز در هیچ یک از شهرهای کشور برنامه مصوب و چارچوب خاصی برای اقدام و زمینه‌سازی درخصوص ترافیک نداشته‌ایم، یادآور شد: طرح مطالعاتی ما، چارچوب برنامه عملیاتی را برای ایمن‌سازی ترافیکی و ارتقاء ایمنی در بازه ۱۰ ساله در دستور کار قرار داده است. هدف این است که در پنج سال اول، تلفات ۴۰ درصد و تا پایان ده سال ۶۰ درصد کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در مرحله دوم به دنبال این هستیم که تصادفات جرحی ۲۵ درصد کاهش یابد، خاطرنشان کرد: این طرح در مرحله سوم پیش‌بینی کرده که تصادفات مربوط به عوامل و نیروهای شهری و همچنین تصادفات ناشی از نقص راه را به صفر برساند. این برنامه تهیه شده و در فرآیند تصویب در شورای عالی ترافیک قرار دارد و برنامه مورد نظر می‌تواند به عنوان سند بالادستی مورد استفاده قرار بگیرد.

معینی با اعلام اینکه در خصوص ایمنی ترافیک دوره‌ای و سلیقه‌ای عمل شده و موارد تفکیک نشده بود، یادآور شد: اقدامات در این راستا به اداره کل مهندسی ایمنی ترافیک خلاصه شده و در معاونت‌های ترافیک مناطق محدود بوده است. در طرح مطالعاتی ایمنی ترافیک، تقسیم وظایف صورت گرفته و از یک ایمن‌سازی ساده فراتر است. پلیس راهور و اداره کل مهندسی ایمنی ترافیک و مشاور طرح در این راستا مشارکت دارند.

وی با بیان اینکه تا امروز معیار مشخصی برای شناسایی نقاط پر تصادف شهری وجود نداشته است، تصریح کرد: این حوزه مورد مطالعه قرار گرفته و بر اساس آن شعاع ۱۵۰ متری بزرگراهی و شعاع ۵۰ متری در معابر غیر بزرگراهی را در نظر گرفته‌ایم. معابر بر اساس ۶ امتیاز به عنوان نقاط پرتصادف معرفی می‌شوند که این امتیاز به گونه‌ای است که هر تصادف جرحی یک امتیاز و هر تصادف فوتی معادل سه تصادف جرحی محسوب می‌شود و به عدد ۶ می‌رسد.

مدیر گروه مطالعات حمل و نقل ترافیک مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران همچنین خاطرنشان کرد: سعی کردیم تصادفات جرحی را پیش فرض قرار دهیم چراکه ممکن است به دلیل اینکه تصادفات فوتی به طور خاص رخ می‌دهد، گمراه کننده باشد.

وی تاکید کرد: پس از تصویب طرح، بازه ۱۰ ساله آغاز می‌شود و قرار بر این است هر ۶ ماه یک بار پایش شود.