- ماشین نیوز - https://www.mashinnews.com -

۴ هزار نفتکش سوخت‌رسان نوسازی می‌شود

به گزارش ماشین نیوز [1] ؛مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی از امضای قرارداد نوسازی و تقویت ۴ هزار خودروی سوخت‌رسان جاده‌ای با دو خودروساز داخلی خبر داد.

کرامت ویس کرمی در مراسم انتقاد تفاهم‌نامه نوسازی و تقویت ناوگان سوخت جاده‌ای با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل یکی از زیرساخت‌های کلیدی در کشور و نقش محوری در توسعه اقتصادی دارد، اظهار داشت: صنعت حمل و نقل از کلیدی‌ترین مباحث در مجموعه پالایش و پخش است چراکه سوخت‌رسانی به اقصی نقاط کشور بواسطه همین ناوگان انجام می‌شود، اگر این ناوگان کند شود سوخت‌رسانی نیز دچار اختلال می‌شود.

وی با بیان اینکه سوخت‌رسانی کشور از طریق ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و دریایی در حال انجام است، افزود: در حال حاضر به طور شبانه روزی ۲۱۰ میلیون لیتر انواع فراورده جابجا می‌شود، عمده فراورده بخش ریلی توسط بخش خصوصی و جهت ارسال نفت کوره و نفت‌گاز به نیروگاه‌ها ‌و صادرات انجام می‌شود، حمل دریایی نیز در بنادر جنوبی با شناورهای ۳۵ هزار تنی باضافه شناورهای کوچک کار انتقال را در جزایر و بین پالایشگاه‌ها انجام می‌دهند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در ادامه با بیان اینکه اگر ناوگان حمل و نقل جاده‌ای مشکل داشته باشد، سوخت‌رسانی دچار چالش می‌شود، گفت: طی ۳ سال گذشته ناوگان حمل و نقل سوخت به خاطر مسایل اقتصادی تضعیف شد که اکنون بخصوص در سال جاری در راستای حل این مشکل اقداماتی در دستور کار قرار گرفت که از جمله آن افزایش کرایه ناوگان بوده است.

وی بیان داشت: از ابتدای شهریور افزایش کرایه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی در بخش سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها را داشتیم که علیرغم ناوگان کم و حجم بالای سوخت مشکلی در تامین سوخت نیروگاه‌ها و صنایع بوجود نیامد.

ویس کرمی گفت: ۱۰۵۰۰ تریلی داریم که از این تعداد ۱۵۰۰ نفتکش ۱۰ چرخ ۱۹ هزار لیتر ظرفیت دارند و ۱۰۰۰ دستگاه ۶ چرخ هم با ۱۴ هزار لیتر ظرفیت در جاده های کشور جهت سوخترسانی تردد می کنند.

وی یادآور شد: در زمستان سال جاری با توجه به اقدامات انجام شده از جمله افزایش کرایه ها در هیچ نقطه ای از کشور بخصوص نیروگاهها مشکلی بابت تامین سوخت مایع نداشتیم. به طوری که علیرغم سرمای زیاد و افت دما بخصوص در شمال غرب و غرب کشور سوخت‌رسانی به نحو مطلوب انجام و مصرف‌کنندگان کوچکترین مشکلی نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۶ هزار مسیر سوخت‌رسانی داریم که کار تامین سوخت را از انبارها انجام و توسط سامانه رصد می‌شوند و کرایه انتقال نیز با ۲۰ روز تاخیر پرداخت می‌شود.