- ماشین نیوز - https://www.mashinnews.com -

حرف‌های تازه «تارا»

به گزارش ماشین نیوز [1] ؛تارا جدیدترین سدان بازار ایران در کلاس C است که تازه های زیادی دارد. این خودرو سدانی ۴.۵ متری است که ایمنی و کیفیت را با پلتفرمی تماما جدید و به روز گره زده است.

ورود به کابین تارا با حسی متفاوت همراه است چرا که دو دهه بعد از تولید خانواده سمند و فیس لیفت هایش، خودرویی در همان کلاس با هویتی کاملا متفاوت را پیش رویتان می بینید. فرمان خودرو با طراحی D-CUT و سیستم کمک برقی کلیدهای کروز کنترل و مولتی مدیا را برای کنترل در اختیار شما قرار می دهد و کلیدهای باز کردن درب صندوق و کلید خاموش کردن سیستم کنترل الکترونیکی پایداری در سمت چپ آن قرار دارد. بخش میانی داشبورد دربرگیرنده نمایشگر لمسی تارا است که کیفیت لمس آن به مراتب از دیگر نمایشگر ها بالاتر است و با فارسی سازی و برنامه های متنوع، کنترل بسیاری از تنظیمات خودرو را در اختیار شما قرار می دهد و کیفیت سیستم صوتی آن نیز قابل قبول است.

یکی دیگر از “ترین”های تارا، بهره گیری از بزرگترین صندوق عقب در بین رقبا است. فضای بار این سدان جدید به ۶۴۰ لیتر می رسد که تقریبا ۱۴۰ لیتر فراتر از نزدیک ترین رقبایش است و فضای صندوق نیز با عمق، عرض و ارتفاع مناسب کارایی قابل توجهی دارد . این خودرو از پیشرانه جدید و به روز TU5P بهره می برد که حداکثر توان آن به ۱۱۴ اسب بخار و حداکثر گشتاورش به ۱۴۴ نیوتون متر می رسد و در نسخه دستی، گیربکس ۵ سرعته BE4 وظیفه انتقال قدرت به محور جلو را بر عهده دارد.

تارا با وزن ۱۱۷۰ کیلوگرم در زمره سبک ترین سدان های کلاس C بازار ایران قرار دارد و همین موضوع، موجب چالاکی قابل توجه آن شده است. کورس دنده ها متفاوت از دیگر خودروها است اما هماهنگی نسبتا خوبی با پیشرانه جدید این خودرو دارد و احتمالا در آینده نزدیک گیربکس ۶ سرعته دستی اختصاصی جدید ایران خودرو جایگزین ان خواهد شد که مصرف سوخت کمتر و کیفیت بالاتر رانندگی را به ارمغان خواهد آورد. شروع حرکت می تواند با هرزگردی چرخ ها همراه باشد و این موضوع نشان دهنده کشش قابل توجه اولیه خودرو است که با وجود سیستم TCS با کنترل کشش در مدار، خبری از چرخش بی هدف چرخ ها نیست اما اگر در مسیر لغزنده قصد اغاز حرکت داشته باشید می توانید از طریق کلید ESC در سمت چپ فرمان آن را خاموش کنید.

عایق بندی کابین به مراتب از رقبا بهتر است و صدای کمی از محیط و موتور به داخل کابین منتقل می شود و همین موضوع کافی است تا در نگاه نخست به رانندگی با تارا علاقمند شوید.

تارا جدیدترین و بارزترین نماد ایمنی در بین خودروهای تولیدی ایران است. ایران خودرو در طراحی آن چندین آزمایش معتبر اروپایی را با موفقیت پشت سر گذاشته که از آن جمله می توان به استاندارد ایمنی حفاظت از عابر پیاده اشاره کرد. طراحی سپر و بخش جلو در موتور در این راستا باید به گونه ای انجام شود که کمترین ضربه را به سر و بدن عابر پیاده در صورت تصادف وارد کند. تارا در نسخه دستی با دو کیسه هوا به بازار عرضه می شود و در نسخه اتوماتیک دو کیسه هوای جانبی نیز به مجموعه امکانات آن افزوده خواهد شد. استفاده از ورق های دوفازی با استحکام بالا و همچنین تکنولوژی جوش لیزری دقیق و بدون باقی ماندن نقطه جوش نیز از دیگر عواملی است که این خودرو را به سرامدی در حوزه ایمنی صنعت خودرو کشور بدل کرده است.

تارا در لغت به معنای ستاره است و این ستاره با نسخه اتوماتیک تازه های دیگری را نیز به بازار معرفی کرده است.

مهم ترین مشخصه تارا اتوماتیک جایگزینی گیربکس آن با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک اختصاصی ایران خودرو است و در بخش ایمنی دو کیسه هوای جانبی به صندلی‌ها اضافه شده و سنسورهای نور و باران پشت آینه وسط قرار گرفته اند. نسبت به نسخه دستی، روکش صندلی ها، فرمان و دسته دنده به چرم با کیفیت تغییر پیدا کرده است. آپشن سانروف و تنظیم برقی صندلی ها در کنار سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای در سمت چپ فرمان نیز از دیگر تغییرات این مدل نسبت به نسخه دنده ای است و دوربین عقب و آینه های جانبی برقی تاشونده نیز به مجموعه امکانات آن اضافه شده است. در نمای ظاهری نیز رینگ های ۱۶ اینچی آلومینیومی که کمتر خودرویی در این کلاس دارای آن است، به چشم می خورد.

همچنین بهره گیری از امکانات مکملی نظیر سانروف، کروز کنترل، دسترسی به صندوق از داخل خودرو و نمایشگر دمای محیط در کنار دیگر مشخصات ذکر شده باعث می شود تا این سدان یک خودرو تمام عیار برای مسافرت های خارج از شهر و ترددهای روزمره شهری باشد.

نمایشگر لمسی تمام نیاز های شما را با امکان ارتباط بلوتوثی حتی برای تماس فراهم می کند. وقتی نوبت به لذت رانندگی می رسد، فرمان با کمک برقی، این خودرو را از دیگر رقبا متمایز می کند به گونه‌ای که با بهره‌گیری از این فرمان در سرعت های پایین، رانندگی نرمی را تجربه خواهید کرد و در سرعتهای بالا متناسب با سرعت، فرمان سفت‌تر خواهد شد و امنیت رانندگی و قدرت مانورپذیری را افزایش می دهد.