- ماشین نیوز - https://www.mashinnews.com -

ابداع خودروی برقی با گیربکس دستی!

به گزارش ماشین نیوز [1] ؛هیچ چیز مثل گیربکس دستی نمی‌شود، چرا که سطح کنترلی که آنها به راننده ارائه می‌دهند، بی‌نظیر است. در حال حاضر بسیاری از طرفداران این نوع گیربکس به دلیل مزایای آشکار و بسیاری که وسایل نقلیه الکتریکی یا برقی دارند، به این خودروها متمایل شده‌اند، اما شاید تنها چیزی که هنوز مانع از این مهاجرت برای آنها شده است، همین احساس تسلط و قدرتی باشد که گیربکس دستی به راننده‌ها می‌دهد.

حالا شاید به زودی آنها دیگر مجبور نباشند با گیربکس دستی خداحافظی کنند.

گیربکس دستی برای خودروهای برقی

شرکت خودروسازی ژاپنی “تویوتا” به تازگی هشت اختراع جدید را در اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده ثبت کرده است. این پتنت‌ها شامل مکانیزمی برای رانندگانی است که به جعبه‌های دنده دستی عادت دارند و علاقه‌مند به گیربکس دستی هستند. این اختراع در واقع یک خودروی برقی مجهز به قابلیت‌های گیربکس دستی را ترسیم می‌کند.

برای ارائه حس کامل یک گیربکس دستی، خودروی برقی جدید “تویوتا” با یک پدال سوم با یک “مولد نیروی واکنش پدال” تکمیل می‌شود که احساس فشردن کلاچ را شبیه‌سازی می‌کند و حتی می‌تواند توقف خودرو ناشی از برداشتن زودهنگام پا از روی کلاچ را تقلید کند.

حس جعلی گیربکس دستی

اما آیا این سیستم تمام مزایای یک گیربکس دستی را به همراه دارد؟ گیربکس‌های دستی به طور قابل توجهی نسبت به نسخه‌های اتوماتیک مصرف سوخت بیشتری دارند، اما این مسئله دیگر برای خودروهای برقی نگران کننده نیست، چرا که سوختی مصرف نمی‌کنند.

خرید خودروهای دارای گیربکس دستی برای مردم ارزان‌تر و هزینه نگهداری و تعمیر آنها کمتر است، اما از آنجایی که “تویوتا” هنوز هیچ قیمتی برای خودروی برقی جدید خود ذکر نکرده است، تشخیص اینکه آیا این استدلال همچنان قابل اعتنا است یا خیر، دشوار است. بنابراین در پایان، همه چیز به یک سوال ختم می‌شود: آیا گیربکس دستی در خودروی برقی، کنترل بیشتری را از وسیله نقلیه به راننده ارائه می‌دهد؟

“تویوتا” می‌گوید اختراع جدیدش به گونه‌ای طراحی شده است که برای راننده یک خودروی الکتریکی را فراهم کند که بتواند از احساس رانندگی مانند خودروی دارای گیربکس دستی لذت ببرد، بدون اینکه مشکلات خاص آن را تجربه کند. اکنون این سوال پیش می‌آید که آیا این اختراع جدید تنها حس یک خودروی دارای گیربکس دستی را بدون اینکه در واقع کنترل بیشتری بر وسیله نقلیه ارائه بدهد، فراهم می‌کند یا اینکه همان میزان کنترل و تسلط بر خودرو را مانند خودروهای قدیمی ارائه می‌دهد؟

این سوال احتمالاً زمانی که این خودروی برقی جدید وارد مرحله تولید شود، پاسخ داده می‌شود، اما اگر قرار باشد این خودرو فقط تجربه گیربکس دستی را جعل کند، می‌توان حدس زد که چندان محبوب نخواهد شد.

ضمن اینکه این اختراع با اختراع جدید شرکت خودروسازی “فورد” که طرحی را برای نوع جدیدی از جعبه‌ دنده دستی نشان می‌دهد که فقط از ورودی‌های دستی استفاده می‌کند و برای جابجایی نیازی به پدال کلاچ ندارد، ممکن است رقابت جذابی داشته باشد.