۲۱۰میلیارد دلار زیان خودروسازان جهان در ۲۰۲۱
کد خبر: ۱۹۷ | تاریخ انتشار : ۱۶-۱۰-۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴ | نسخه چاپی نسخه چاپی

یافته‌های مؤسسه تحقیقاتی آلیکس پارتنر نشان داده است که خودروسازان جهان در سال ۲۰۲۱ به خاطر کمبود چیپ‌ست و تراشه [ریزپردازنده‌های نیمه هادی]فرصت تولید ۷.۷ میلیون دستگاه خودرو را از دست دادند.

به گزارش ماشین نیوز ؛ رقم ۲۱۰ میلیارد دلار، دوبرابر پیش بینی های انجام شده توسط مؤسسه های تحقیقاتی در ماه مه سال ۲۰۲۱ است.

دان هرش Dan Hearsch مدیر عامل شرکت آلیکس پارتنرز در مصاحبه با رویترز گفته است نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش در آمریکا به شکل بی سابقه‌ای فقط برای ۲۰ روز تأمین خودرو توانایی دارند که تقریباً نصف وضعیت نرمال در سال های عادی است. او می گوید: «ما در ابتدا فکر می کردیم که تا فصل چهارم سال ۲۰۲۱ به وضع نرمال برمی گردیم اما چنین چیزی اتفاق نیفتاد.»

۲۱۰میلیارد دلار زیان خودروسازان جهان در ۲۰۲۱

بر اساس تخمین های کاکس اتومتیو Cox Automotive در سال ۲۰۲۱ کل فروش خودرو در بازار آمریکا ۱۴.۹ میلیون دستگاه بود که خیلی رقم پایین تری نسبت به متوسط فروش ۱۷.۳ میلیون دستگاه بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ بود.

کمبود تراشه فقط بخش بسیار کوچکی از معضل تأمین قطعات خودرو از جمله قطعات فولادی و پلاستیکی و رزینی است و همگی باعث بالا رفتن قیمت خودرو خواهند شد.

هر خودرو به طور متوسط بین ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تراشه نیاز دارد. خود صنعت خودرو فقط ۱۵ درصد از تولیدات تراشه جهانی را مصرف می کند. بخش لوازم الکترونیک از جمله کامپیوتر، موبایل و بازی های کامپیوتری بیش از ۵۰ درصد از تراشه های تولیدی را مصرف می کنند.

خودروسازانی مثل فورد و جنرال موتورز مجبور به تولید ناقص خودروهای خود شده اند و آنها را در پارکینگ های خود تا زمان رسیدن قطعات و تراشه ها نگهداری می کنند. تویوتا در سپتامبر سال ۲۰۲۱ مجبور شد ۴۰ درصد از تولیدات جهانی خود را کاهش دهد. در همان ماه نیز جنرال موتورز تولیدات خود را در کارخانه های آمریکای شمالی به نصف کاهش داد. به گزارش بیزینس اینسایدر، جنرال موتورز در فصل چهارم سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۳ درصد کمتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته خودرو فروخته است. این خودروساز حتی در ماه های آخر سال ۲۰۲۱ خودروهای با نقص تحویل مشتری داده و خیلی از خودروهای این شرکت سوپرکروز نداشتند.

کمپانی اَپل نیز از معضل کمبود تراشه در امان نمانده است. به گزارش بیزینس اینسایدر، زیان این کمپانی از کمبود تراشه فقط در فصل تابستان سال ۲۰۲۱ به رقم ۶ میلیارد دلار رسیده است.

این ماجرا فقط مختص خودروها و کمپانی های سازنده موبایل نیست. به طور کلی صنایع نیازمند به کارت های گرافیکی مخصوص کامپیوترها و بازی های کامپیوتری نیز لطمه دیده اند. با گسترش رمزارزها و تقاضا در بازار برای آنها، به این زودی مشکل کمبود یا نبود تراشه پایان نخواهد یافت.

۷ بهمن ۱۳۹۹ آلمان به تایوان نامه نوشت و از این کشور خواست که فکری به حال کمبود شدید تراشه های نیمه هادی صنعت خودرو بکند. کمبود تراشه های نیمه هادی تایوانی، کمپانی های مهمی از جمله فولکس واگن، فورد، سوبارو، تویوتا، نیسان و استلانتیس را تحت تأثیر قرار داده است. پیتر آلتمایر Peter Altmaier وزیر اقتصاد آلمان از وانگ می-هوا Wang Mei-hua همتای تایوانی خود طی نامه ای خواسته بود که به این موضوع بپردازد تا مشکل شرکت تولیدی نیمه هادی تایوان Taiwan Semiconductor Manufacturing Co حل شود. این شرکت بزرگترین تراشه سازی در دنیا و یکی از تأمین کنندگان اصلی شرکت فولکس واگن است.

۱۶ فروردین ۱۴۰۰ خبر از توقف دوباره خط تولید در فورد را داد که موجب وقفه در تولید پرفروش ترین وانت آمریکا شد. در حقیقت کمبود تراشه از آثار و نتایج تعطیلی های سراسری ناشی از شیوع ویروس کرونا است که با تأخیر خودش را نشان داده است. تراشه سازان به خاطر جلوگیری از مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا مجبور شده بودند به طور کامل خطوط تولید خود را تعطیل کنند. در آن دوره ی زمانی، تأمین کنندگان خارجی که اکثر آنها در کشور چین هستند، مجبور به جبران کسری این قطعات شدند و با توجه به رشد تصاعدی تقاضا برای لپ تاپ، تبلت و گوشی های هوشمند، معضل کمبود تراشه و پردازشگرهای نیمه هادی به این سادگی حل نمی شود.

۱۸ فروردین ۱۴۰۰ صنعت خودروی آمریکا دست به دامن دولت شد «اتحاد برای نوآوری در خودرو» Alliance for Auto Innovation نام گروهی است که به نمایندگی از تقریباً همه خودروسازان فعال در بازار آمریکا از جمله جنرال موتورز، فورد، فولکس واگن، تویوتا و هیوندایی به طور رسمی از دولت این کشور خواسته بود که به حل مشکل کمبود تراشه و پردازشگر کمک کند.

آثار کمبود تراشه همچنان در سال ۲۰۲۲ دامنگیر صنعت خودرو باقی خواهد ماند.

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=197

دیدگاه شما

آخرین اخبار