فروشگاه های زنجیره ای؛ نظام کارآمد و نوین توزیع
کد خبر: ۲۰۶۱ | تاریخ انتشار : ۰۱-۱۲-۱۴۰۰ - ۸:۵۵ | نسخه چاپی نسخه چاپی

سابقه فروشگاه های زنجیره ای به سال ۱۳۴۰ و برادران اخوان کاشانی و فروشگاه های زنجیره ای بزرگ ایران بر می گردد و پس از آن فروشگاه های دیگری بوجود آمدند؛ فروشگاه هایی که ادعا می کنند هدفشان ارائه کالاهای ارزان قیمت و رفع نیازهای مردمی و رفاه حال مشتریان است.

به گزارش ماشین نیوز ؛تداوم روند شهرنشینی و مدرن شدن سبک زندگی شهروندان منجر به تداوم افتتاح فروشگاه های بزرگ در سطح جامعه و افزایش اقبال مشتریان به این نوع فروشگاه های زنجیره ای شده است که می کوشند با تکیه بر مزیت های رقابتی خود، تجربه های جدید از خرید با صرفه را به مشتریان ارائه دهند.

شرایط اقتصادی کنونی کشور و رکود اقتصادی موجود، مشتریان را نسبت به مسائل مربوط به قیمت کالاها و خدمات حساس تر کرده است؛ به گونه ای که خریداران انتظار دارند محصولات را با قیمت مناسبی خریداری کرده و میان ارزش کالا با قیمت آن تناسب وجود داشته و از تخفیفات مناسبی نیز بهره ببرند.

فروشگاه های زنجیره ای در مقایسه با واحدهای توزیع سنتی و خرده فروشی ها دارای ویژگی هایی هستند که موجب تمایز آن ها از یکدیگر می شود و از این رو اقبال بیشتری در تعدیل قیمت کالاها خواهند داشت. از آنجا که فروشگاه های زنجیره ای از شعب متعدد تشکیل می شوند به طور معمول در تمام واحدهایش کالاهای تجاری یکسانی می فروشند.

از سوی دیگر خرید فروشگاه ها در حجم و مقیاس بالایی است، لذا می تواند در مقایسه با خرده فروشی های کوچک، کالاها را با قیمت مناسب تر به فروش رسانند. استراتژی فروشگاه های زنجیره ای موجب می شود به گونه ای با تولیدکنندگان و عمده فروشی ها مذاکره و معامله کنند تا کالاها با قیمت های مناسب و حداقل زمان ممکن در شعب مختلف این واحدها توزیع و عرضه شود. فروشگاه های زنجیره ای به واسطه حجم فروش بالایی که دارند با سرعت و سهولت بیشتری می توانند از بانک ها و سایر موسسات اعتبار دهنده، وام و تسهیلات دریافت کنند که این مسئله نیز در تعدیل قیمت ها که خواسته مشتریان است، بی تاثیر نخواهد بود.

همان طور که گفته شد از لحاظ اقتصاد مارکتینگ(بازاریابی)، خریدهای کلان دارای تخفیف های ویژه و در نتیجه ریزش قیمت ها است؛ با این مکانیزم که کارخانه های تولیدی درصدی تخفیف را برای خریداران عمده در نظر می گیرند تا فروشنده نیز بتواند علاوه بر سود خود به مشتریانش نیز تخفیف هایی ارایه کند.

کانال های توزیع در فروشگاه های زنجیره ای وظیفه انتقال محصول از تولیدکننده به محل خرید مشتری را برعهده دارد. به عبارت دیگر مهمترین وظیفه مدیریت توزیع این است که کالا را در زمان و مکان مناسب در دسترس مشتریان بالقوه قرار دهد. فروشگاه های زنجیره ای در خریدهای خود از تولیدکنندگان و تامین کنندگان کالا، بدون واسطه با آنها ارتباط برقرار کرده و از آنها خرید می کنند، بنابراین حذف واسطه ها منجر به کوتاه شدن زنجیره تامین و در نتیجه کاهش ملموس قیمت در جهت رضایت مشتریان می شود.

اما در این میان همیشه شائبه هایی چون قیمت های غیرواقعی، تخفیفات ظاهری و ابهام در وزن برخی کالاها گفته و شنیده می شود که البته با روشنگری اذهان عمومی و بررسی اجرای درست اصول مارکتینگ در کشور و برخورد جدی با تخلفات احتمالی به راحتی می توان مسیر مخدوش شدن فعالیت فروشگاه های زنجیره ای بزرگ را سد کرد و تحول از فروش سنتی به مدرن را با شکست مواجه نساخت.

فروشگاه های زنجیره ای به عنوان نظام کارآمد و نوین توزیع از امکانات و توانایی بالاتری برای ارایه تخفیفات دوره ای یا همیشگی و همچنین عرضه مستمر کالا با قیمت های پایین تر و منطقی تر به مشتریان برخوردارند تا ازاین طریق ضمن افزایش رفاه مصرف کنندگان، رضایت بیشتر آنها را فراهم آورند.

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=2061

دیدگاه شما

آخرین اخبار