سرانجام اتوبوس و مینی‌بوس های رزروی در تهران
کد خبر: ۲۰۹۶ | تاریخ انتشار : ۰۲-۱۲-۱۴۰۰ - ۸:۴۵ | نسخه چاپی نسخه چاپی

طرح اتوبوس و مینی‌بوس‌های رزروی حدود دو سال پیش راه اندازی شد تا از این طریق علاوه بر کاهش ترافیک، تسهیل در تردد شهروندان را در بسیاری از نقاط پایتخت به همراه داشته باشد.مدیرعامل شرکت اتوبوس و مینی‌بوس‌های رزروی می گوید کمبود ناوگان داریم و حمایت از این بخش ضرورت دارد.

به گزارش ماشین نیوز ؛ طرح اتوبوس و مینی‌بوس‌های رزروی و دربستی مدتی پیش به منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، خدمات بیشتر به شهروندان و بازشدن گرهی از حمل و نقل عمومی فروردین سال ۹۹ راه اندازی شد. شهروندان با مراجعه به سایت behamrah.ir و نصب این اپلیکیشن روی گوشی همراه خود می‌توانند تعدادی مسیر پر ازدحام به همراه ساعت حرکت اتوبوس و مینی‌بوس‌ها را مشاهده و در نهایت یک صندلی در سرویس مورد نظر خود را رزرو کنند. همچنین شهروندان باید هزینه صندلی را به‌صورت اینترنتی پرداخت کنند و رأس ساعت انتخاب شده در مبدأ حضور داشته باشند.این استارتاپ در کنار ناوگان اتوبوسرانی به منظور جلوگیری از ازدحام داخل اتوبوس‌ها فعالیت می‌کند. اما این ناوگان هم این روزها با مشکلاتی مواجه شده است.

این در حالی است که ترافیک دست از سر تهران برنمیدارد و انگار در تار و پود این شهر تنیده شده است. کرونا هم که در حال جولان است و حمل و نقل عمومی با انبوهی از مسافر روبه رو است. مدیران شهری و کارشناسان می گویند کاهش طرح ترافیک تاثیری در کاهش مبتلایان و متوفیان کرونا ندارد و فقط این موضوع سبب قفل شدن ترافیک می‌شود.

«به‌همراه» یک مد هم‌پیمایی است که در صورت توسعه می‌تواند با ایجاد سفرهای همزمان گروهی، در کاهش ترافیک موثر باشد و با توسعه چنین راهکارهایی می توان با ترافیک تهران مقابله کرد و آن را هر چه بیشتر کاهش داد.

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران معتقد است که ناوگان بخش خصوصی شاغل در سرویس‌های سازمانی و دربستی که مالکیت شخصی دارند ظرفیت بالایی دارند و در صورت استقبال شهروندان از این سیستم امکان همکاری خواهند داشت.با توجه به آنکه با رزرو کردن می‌توان تعداد استفاده کنندگان از ناوگان را کنترل کرد بنابراین این روش می‌تواند در بحث فاصله گذاری هوشمند مناسب باشد.

محمود ترفع مدیرعامل پیشین شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره سرانجام طرح رزرو صندلی‌های اتوبوس شهری گفت: بیش از دو سال پیش برنامه رزرو صندلی‌های اتوبوس به عنوان راهکاری برای اعمال طرح فاصله گذاری اجتماعی در شرایط کرونا از طرف یک شرکت استارت آپی خصوصی پیشنهاد شد.

وی افزود: هدفی که برای این کار پیگیری می‌شد این بود که شهروندان بتوانند صندلی اتوبوس خود را رزرو کنند تا از این طریق با واگذاری و ارائه صندلی‌های محدود طرح فاصله گذاری اجتماعی در اتوبوس و مینی بوس‌های آن شرکت اجرا شود. متولی این برنامه شرکت‌های خصوصی هستند که ناوگان هم متعلق به خود آن هاست. درواقع این طرح به ناوگان اتوبوسرانی تهران مربوط نبوده است.

درباره  مشکلات و دغدغه‌های مربوط به اتوبوس و مینی بوس‌‌های رزروی به سراغ احمد تابنده مدیرعامل شرکت اتوبوس و مینی‌بوس‌های رزروی رفتیم. وی در این باره  گفت:‌ در شرایط کرونایی همزمان با شیوع سویه‌های مختلف کرونا شرکت اتوبوس‌ و مینی‌بوس‌های رزروی همچنان فعال است ولی به دلیل مشکلاتی که داشتیم نتوانسته‌ایم آنطور که باید و شاید توسعه مسیرها و مینی‌بوس‌ها را داشته باشیم.

رایزنی‌ها با سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران

وی افزود: رایزنی‌ها با سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران انجام شده است ولی هنوز به نتیجه نرسیده تا بر اساس این رایزنی‌ها بتوانیم بهینه‌سازی خطوط، ارائه خدمات به ادارات و مدارس در قالب سرویس و … را داشته باشیم.مباحث مطرح شده از سوی ما البته مورد استقبال مهدی اسماعیل‌بیگی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران قرار گرفته است.

 ۹۰ خط فعال در تهران داریم

مدیرعامل شرکت اتوبوس و مینی‌بوس‌های رزروی با اشاره به اینکه ۹۰ خط فعال در تهران داریم، گفت: متأسفانه در بسیاری از خطوط تقاضا بیشتر از ظرفیت است ولی کمبود ناوگان داریم که این مسأله چندین علت دارد یکی اینکه طی چند سال گذشته ناوگان انبوه‌بر وارد کشور نشده و از طرف دیگر کرونا سبب شده ساعت ادارات تغییر کند.

شناور شدن ساعت ادارات سبب کاهش ترافیک و خدمات بیشتر 

تابنده گفت: شناور شدن ساعت ادارات در ارائه بیشتر خدمات به شهروندان از طریق مینی‌بوس‌های رزروی بسیار مؤثر است و اگر بخش‌های خصوصی و دولتی حداقل یک تا یک و نیم ساعت شناور داشته باشند این مسأله سبب می‌شود بتوانیم خدمات گسترده‌ای را ارائه دهیم.

گران بودن نگهداری مینی‌بوس و اتوبوس و قطعات/ میزان نرخ کرایه‌ها 

وی با اشاره به اینکه علیرغم گران بودن نگهداری مینی‌بوس و اتوبوس و قطعات آنها میزان کرایه‌ها چندان افزایش نیافته است گفت: در حال حاضر بالاترین نرخ کرایه مربوط به مسیرهای بسیار بلند مانند دریاچه چیتگر به میدان ونک است که مبلغ حدود ۱۴ هزار تومان دارد.

 قیمت تمام شده برای رانندگان بیش از قیمت دریافتی است

مدیرعامل شرکت اتوبوس و مینی‌بوس‌های رزروی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده برای رانندگان بیش از قیمت دریافتی است گفت: هزینه نگهداری خودرو ۷۰ تا ۸۰ درصد بیشتر شده و اینکه شورای شهر تهران اعلام کرده مخالف افزایش بیشتر از ۲۵ درصد نرخ کرایه‌ها است رانندگان را با چالش مواجه خواهد کرد چرا که این افراد ناچار خواهند شد یا از خطوط مربوطه خارج شوند و یا به مشاغل دیگر روی آورند و یا اینکه هزینه‌ها را از جیب خود بپردازند.

مجوز تبلیغات بر روی بدنه تاکسی‌ها یا سایر وسایل حمل و نقل 

تابنده بیان داشت: برخی دستگاه‌ها از جمله شهرداری اعلام کرده مجوز تبلیغات بر روی بدنه تاکسی‌ها یا سایر وسایل حمل و نقل را به رانندگان بخش خصوصی می‌دهد تا درآمد بیشتری کسب کند چندان در جبران هزینه‌های آنها تأثیری ندارد و باید درآمد این افراد به صورتی باشد که فعالیت آنها در خط منطقی باشد و امیدواریم اقدامات لازم در این راستا انجام گیرد.

وی گفت: همچنین ما با برخی از تاکسی‌های آنلاین قراردادهایی داشته‌ایم تا بتوانیم خدمات بهتری و بیشتری به شهروندان ارائه دهیم و ان‌شاءالله برنامه‌ها در این راستا توسعه می‌یابد.

جابجایی روزانه حدود ۱۲۶۰ مسافر از طریق مینی‌بوس و اتوبوس‌های رزروی

مدیرعامل شرکت اتوبوس و مینی‌بوس‌های رزروی گفت: روزانه حدود ۱۲۶۰ مسافر از طریق مینی‌بوس و اتوبوس‌های رزروی در تهران جابه‌جا می‌شوند و فعالیت این ناوگان توانسته طول سفر را در پایتخت برای مسافران کاهش دهد به طور مثال مسیری که مسافر دو ساعت طی می‌کرده تا از دریاچه چیتگر به  میدان ونک برسد اکنون به یک ساعت رسیده است.

تابنده گفت: حمایت از مینی‌بوس و اتوبوس‌های رزروی گامی در جهت کنترل و کاهش ترافیک در پایتخت است و ان‌شاءالله اقدامات مؤثر در این راستا صورت خواهد گرفت. همچنین پروتکل‌های بهداشتی در اتوبوس و مینی‌بوس‌های رزروی به صورت کامل رعایت می‌شود و علاوه بر ضرورت استفاده از ماسک توسط مسافران فاصله‌گذاری اجتماعی کاملا رعایت می‌شود و به صورتی است که دو نفر مسافر کنار هم نمی‌نشینند.

حمل و نقل عمومی یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری جدید در تهران است. این روزها بیش از هر زمانی این ناوگان نیاز به حمایت دارد و باید دید سرانجام اتوبوس و مینی‌بوس های رزروی در تهران در کنار سایر اتوبوس ها برای سال آینده چگونه خواهد بود و آیا این ناوگان به عنوان مکمل در کنار برنامه های شهرداری حمایت می‌شود؟

 

منبع: فارس

برچسب ها:, , , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=2096

دیدگاه شما

آخرین اخبار