توصیه به کسانی که قصد خرید خودرو دارند
کد خبر: ۲۰۹۸ | تاریخ انتشار : ۰۲-۱۲-۱۴۰۰ - ۹:۲۳ | نسخه چاپی نسخه چاپی

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو گفت: سال ۱۴۰۱ قطعا یک ساله تورمی همراه با رکود خواهد بود. در سال آینده حجم معاملات کاهش پیدا کرده و قیمت‌ها تا حدودی افزایشی خواهند بود و این دورنمای سال آینده است.

به گزارش ماشین نیوز ؛بازار خودرو در سال ۱۴۰۰ با نوسان قیمت همراه بود و وعده‌ها در خصوص کاهشی شدن قیمت‌ها نیز محقق نشد. اگر بخواهیم یک بررسی کلی از وضعیت بازار داشته باشیم می‌توانیم بگوییم که بازار خودرو در سال ۱۴۰۰ تقریبا از خریدار و فروشنده واقعی خالی و قیمت‌ها نیز تابعی از نرخ دلار بود. بنابراین به محض انتشار اخبار مثبت و یا منفی نرخ ارز نوسانی می‌شد و به دنبال آن قیمت خودرو نیز مسیر حرکتی خود را تغییر می‌داد. حال در روزهای آخر سال مهم‌ترین پرسشی که مطرح می‌شود این است که سرنوشت بازار خودرو در سال آینده چگونه خواهد بود؟

برخی از کارشناسان معتقدند که نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱ داشت چراکه بخشی از قیمت خودرو بستگی به عوامل سیاسی دارد. به گفته آنها نتیجه مذاکرات وین برای بازار خودرو بسیار مهم بوده و اگر برجام احیا شود ثبات قیمت به بازار با می‌گردد اما اگر مذاکرات به نتیجه نرسد وضعیت آشفته بازار در سال آتی ادامه خواهد داشت. اما برخی دیگر از کارشناسان علاوه‌بر نتیجه برجام، مسئله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، حجم عرضه و آزادسازی واردات خودرو را موثر بر قیمت خودرو در سال آینده می‌دانند. به گفته آنها هر یک از این مسائل می‌توان مسیر حرکتی بازار را تغییر بدهد.

سال ۱۴۰۱ سال تورمی خواهد بود

فربد زاوه کارشناس بازار خودرو به بررسی وضعیت بازار در سال ۱۴۰۱ پرداخت گفت: سال ۱۴۰۱ قطعا یک ساله تورمی همراه با رکود خواهد بود. به بیانی روشن‌تر در سال آینده حجم معاملات کاهش پیدا کرده و قیمت‌ها تا حدودی افزایشی خواهند بود و این دورنمای سال آینده است.

این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: پذیرش موضوعاتی همچون برجام و یا آزادسازی واردات می‌تواند وضعیت بازار را چند ماهی از این دورنما متفاوت کند. وی افزود: اگر برجام امضا شود متناسب با اینکه برجام یک بیانیه سیاسی باشد و یا یک تعهد طولانی مدت تاثیر متفاوتی را به دنبال خواهد داشت. اما باید بدانیم که تاثیر این برجام گذرا و کم خواهد بود. به بیان دیگر حتی اگر ما با یک پیمان امنیتی امضا کنیم این مسئله تاثیری در وضعیت بازار سال ۱۴۰۱ نخواهد داشت چه برسد به اینکه کیفیت برجام آن طور که باید و شاید نباشد و تنها به آزادسازی چند منابع بلوکه شده ختم شود.‌

این کارشناس بازار خودرو در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مسئله آزادسازی واردات خودرو اشاره کرد و در این باره گفت: اگر در سال آینده واردات خودرو آزاد شود تاثیر آن بر خودروهای وارداتی خواهد بود. البته همین مسئله هم به کم و کیف واردات بستگی دارد. مثلا اگر واردات را برای تمام مردم و با تعرفه پایین آزاد کنند تعدیل قیمت خوبی ایجاد خواهد شد اما اگر این طرح با محدودیت‌هایی همراه و تعرفه‌ها بالا باشد تاثیری در بازار نخواهد داشت.

زاوه گفت: همان طور که اشاره کردم در دورنمای کلی سال ۱۴۰۱ انتظار بر این است که ما یک رشد قیمتی بین ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته باشیم و از سوی دیگر تعداد مشتریان که اکنون حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر برای خودروهای صفر کیلومتر است در سال آینده به رقمی حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار نفر کاهش پیدا کند.

راهی برای افزایش معاملات و کاهش قیمت‌ها

زاوه در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بررسی تنها راه‌حل بهبود وضعیت بازار خودرو اشاره کرد و در این خصوص گفت: برای بهبود وضعیت بازار خودرو (افزایش تقاضا و اصلاح قیمت‌ ها) یک راهکار بیشتر وجود ندارد و این راهکار هم تغییر الگوی حکمرانی اقتصادی در کشور است. به عبارتی روشن‌تر ما باید در هزینه کرد دولت، در شعار دادن‌ها و سایز دولت در اقتصاد تجدید نظر کنیم و به سمت یک دولت کوچک بدون حضور در اقتصاد خرد و بنگاه‌داری، بدون سرکوب قیمت‌ها و بدون دخالت در قیمت‌گذاری‌ها برویم.

اگر نیاز به خودرو دارید برای خرید دست نگه ندارید

وی به افرادی که قصد خرید خودرو را دارند و به دلایلی خرید خود را عقب می‌اندازند توصیه کرد: همانطور که اشاره کردم برجام حتی اگر یک پیمان امنیتی و تعهد طولانی مدت باشد و به دنبال آن اف‌ای‌تی‌اف هم پذیرفته بشود در بهترین حالت این است که در سال ۱۴۰۲ ما شاهد تغیراتی باشیم و تعداد محدودی خودرو به بازار اضافه بشود. این در حالی است که ما با نرخ تورم حدود ۴۰ درصد روبه‌رو هستیم و این یعنی خودروی ۲۰۶ که اکنون درمحدوده ۲۵۰ تا ۲۷۰ میلیون قیمت‌گذاری می‌شود تا ۳ سال آینده در خوشبینانه‌ترین حالت به ۹۰۰ میلیون تومان می‌رسد بنابراین اگر فردی پول لازم برای خرید خودرو را دارد اما به دلیل برخی پیش‌بینی‌ها دست از خرید کشیده است بهتر است که طمع نکند و خرید خود را انجام بدهد.

 

منبع: ابتکار

 

برچسب ها:, , , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=2098

دیدگاه شما

آخرین اخبار