مزایای معاملات آتی و گواهی سپرده کالایی
کد خبر: ۲۱۸ | تاریخ انتشار : ۱۸-۱۰-۱۴۰۰ - ۷:۱۹ | نسخه چاپی نسخه چاپی

معاملات آتی و گواهی سپرده کالایی به اقتصاد ملی کمک بسزایی می‌کند. همچنین معاملات نقدی و معاملات آینده را تنظیم می‌کند و در کنار آن باعث شفاف‌سازی و منصفانه‌شدن قیمت‌ها در بازار می‌شود.

به گزارش ماشین نیوز ؛دکتر کیارش مهرانی معاون مالی اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این مطلب در خصوص مزایای معاملات آتی و گواهی سپرده کالایی گفت: با توجه به اینکه شرکت مس قصد دارد در حوزه توسعه ابزارهای نوین مالی به کشور و بازار سرمایه کمک کند، به‌عنوان یک صنعت پیشتاز با هماهنگی که با بورس کالا و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام داده و هدایت و حمایتی که وزارت صمت و ایمیدرو از این ابزار داشته‌اند، اقدامات قابل توجهی را انجام داده است.
مهرانی با تأکید بر اینکه شرکت مس قصد دارد این بازار را در کشور توسعه دهد، افزود: با این کار به متنوع‌سازی ابزارهای سرمایه‌گذارانی که قصد دارند با استفاده از منابع مالی بلااستفاده یا منابع مالی که بخواهند بازدهی سریع‌تری داشته باشند، کمک بسزایی می‌شود.
معاون مالی اقتصادی شرکت مس به محاسن این ابزار اشاره کرد و ادامه داد: معاملات آتی اساساً جزو ابزارهای مشتقه محسوب می‌شود؛ ابزارهایی که پشتوانه آن‌ها دارایی فیزیکی است و این دارایی فیزیکی مثل مس کاتدی است که شرکت ملی صنایع مس ایران روزانه اقدام به تولید آن کرده و با بالاترین کیفیت در بازارهای داخلی و جهانی عرضه می‌کند.
به گفته وی آنچه مزیت معاملات آتی محسوب می‌شود؛ این است که هر سه گروه تولیدکننده که به دنبال پوشش ریسک‌های خود هستند که اصطلاحاً گفته می‌شود «هجینگ» انجام می‌دهند یا کسانی که به دنبال موقعیت‌های آربیتراژی هستند؛ بتوانند از تفاوت بین دو بازار سود بدون ریسک استفاده کنند و کسانی که به دنبال نوسان‌گیری و سفته‌بازی هستند؛ می‌توانند از این ابزار استفاده کنند.
معاون مالی اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران تأکید کرد: معاملات آتی به‌عنوان یکی از معاملاتی است که تنظیم‌کننده بازارهای مالی و اقتصادی به‌شمار می‌رود.
مهرانی گفت: سرعت رشد بازارهای مالی از سرعت رشد بازارهای فیزیکی به دلیل پیش بینی های رفتاری قابلیت پیش‌بینی و سرعت عمل آن بازارها بیشتر است، بنابراین هر سه گروه می‌توانند از این ابزار استفاده کنند.
به گفته وی امروزه بسیاری از سرمایه‌گذارانی که به دنبال تأمین نیازهای مالی خود از محل مدل‌های پوشش ریسک ارز هستند؛ می‌توانند خود را در برابر پوشش ریسک ارز از طریق قراردادهای آتی مس «هج» کنند و اصطلاحاً ریسک را پوشش دهند.
مهرانی افزود: این مدلی که طراحی شده است قطعاً به اقتصاد ملی کمک می‌کند و همچنین معاملات نقدی و معاملات آینده را تنظیم کرده و در کنار آن باعث شفاف‌سازی و منصفانه‌شدن قیمت‌ها در بازار می‌شود.
معاون مالی اقتصادی شرکت مس با بیان اینکه مس نسبت به سایر کالاها دارای ویژگی‌های زیادی گفت: اولاً قیمت کالای مس تابعی از قیمت‌های جهانی است؛ یعنی بنگاه‌های بزرگ بین‌المللی این کالا را تولید می‌کنند و به دلیل کمیابی معادن و موقعیت‌های سختی که در تولید مس وجود دارد کالای ارزشمندی محسوب می‌شود و جزو کالاهای با ارزش افزوده بالا و دارای ارزش زیادی به‌شمار می‌رود.
وی اظهار داشت: از سوی دیگر مس کالای ارزی است و قیمت آن تابعی از نرخ ارز است. بنابراین افرادی که بتوانند پیش‌بینی درستی از نرخ ارز و قیمت‌های جهانی و شرایط داخلی و بین‌المللی داشته باشند؛ به‌خوبی می‌توانند به‌صورت مستمر از این ابزار برای مقاصد سه‌گانه استفاده کنند.
مهرانی همچنین از پشتیبانی وزارت صمت از شرکت ملی صنایع مس در مسیر توسعه ابزارهای نوین مالی در بازار اقتصادی، تقدیر و تشکر کرد و گفت: علیرغم اینکه در دوره‌های قبل همواره این موضوع بنا به دلایل متعددی تاکنون عملیاتی نشده بود، اما امروز با موافقت و مساعدت وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد این موضوع عملیاتی شد.

* سازمان امور مالیاتی تصمیم لازم را بگیرد
معاون مالی اقتصادی شرکت مس در ادامه به بررسی علل سرعت نگرفتن معاملات گواهی سپرده کالایی مس پرداخت و تصریح کرد: به دلیل این که هنوز مسأله مالیاتی معاملات گواهی سپرده کالایی حل نشده است، سرعت نخواهد گرفت و باید مسأله آن را مانند سایر اوراق بهادار بازار سرمایه، معافیت مالیاتی دهند و طبق بند ۲۴ ماده ۱ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی، باید این ابزار مالی از پرداخت مالیات مضاعف معاف شود.
وی در ادامه افزود: به این دلیل که سازمان مالیاتی حذف مالیات ارزش افزوده را از معاملات گواهی سپرده کالایی نپذیرفته است و هر بار معامله این اوراق مشمول مالیات می شود، این گواهی سپرده کالایی در حال حاضر فاقد بازار ثانویه خواهد بود.

مهرانی با اشاره به قانون مالیات‌های مستقیم بیان کرد: قانون مالیات های مستقیم- ماده ۱۴۳ مکرر، نیز به این معافیت اشاره دارد و تاکنون سازمان مالیاتی بخشنامه‌ای بابت اصلاح مالیات ارزش افزوده به بورس کالا ابلاغ نکرده است.
معاون مالی اقتصادی شرکت مس ضمن ابراز امیدواری از ابلاغ بخشنامه مورد نظر، گفت: امیدواریم این بخشنامه ابلاغ و گواهی سپرده کالایی مس دارای معاملات پیوسته شود.

 

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=218

دیدگاه شما

آخرین اخبار