آغاز طرح‌های ترافیک نوروزی از ۲۴ اسفند
کد خبر: ۲۲۷۳ | تاریخ انتشار : ۰۸-۱۲-۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱ | نسخه چاپی نسخه چاپی

معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور گفت: پیشنهاد پلیس برای زمان اجرای طرح ترافیک نوروزی از ۲۴ اسفند تا پایان ۱۴ فروردین است همچنین همه عملیات‌های عمرانی از ۲۰ اسفندماه متوقف می‌شود.

به گزارش ماشین نیوز ؛سرهنگ داود قاسمیان روز یکشنبه در جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح های ترافیکی ویژه نوروز ۱۴۰۱، با یادآوری اینکه تعطیلات پایان سال و نوروزی امسال با توجه به کاهش محدودیت‌های ستاد کرونا و اعیاد نیمه شعبان، پنجشنبه آخر سال و پیش رو بودن ماه مبارک رمضان متفاوت تر از سال‌های گذشته خواهد بود، افزود: این مناسبت‌ها و وضعیت موجود، سفرها و الگوی سفر را تغییر داده‌اند که با افزایش سفر نیاز به تمهیدات متناسب با وضعیت موجود ضروری است.

افزایش ۵۰ درصدی تردد پیش‌بینی می‌شود
وی ادامه داد: ۶۶ هزار نیروهای خودرویی و موتوری در سال ۱۴۰۰ به تسهیل ترافیک و امدادرسانی در همه نقاط کشور مشغول بودند که با توجه به حجم و افزایش سفر امسال افزایش نسبی این نیروها را خواهیم داشت.

معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۸ نزدیک به ۳۳ میلیون تردد رقم خورد و این نرخ در سال ۹۹ به ۱۶ میلیون تردد رسید اما در سال ۱۴۰۰ با توجه به وضعیت کرونا که کمتر شده بود ۳۶ میلیون تردد داشتیم و در سال ۱۴۰۱ با توجه به کنترل ترددها به صورت هوشمند با سه دز واکسن، پیش بینی می شود افزایش تردد را تا سقف ۵۰ درصد شاهد باشیم.

قاسمیان یادآور شد: محورهایی که در سال گذشته تردد آنها بیشتر بود شامل محورهای تهران- مشهد، تهران -تبریز، تهران -شیراز، تهران- اهواز، تهران- بندرعباس، تهران- کرمانشاه و تهران- قم با ۲۴۵ درصد افزایش بوده است.

وی درباره استان های دارای بیشترین افزایش و کمترین افزایش تردد گفت: بیشترین افزایش تردد در استان های یزد، اردبیل، مرکزی و قم و کمترین میزان تردد هم در استان های کهکلیویه بویر احمر، خوزستان، ایلام و کرمان بوده است.

معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور درباره تجزیه و تحلیل تصادفات درون و برون شهری اظهارداشت: در ۱۳۹۹ با توجه به کاهش تردد ۵۳۴ فقره فوتی داشتیم اما در نوروز ۹۹ این رقم ۵۳۴ نفر و در سال ۱۴۰۰ این نرخ به ۹۹۹ نفر رسید که ۸۸ درصد افزایش تصادفات رقم خورده است.

وی درباره سهم انواع خودروهای درگیر در تصادفات گفت: سواری ۱۳۱ فقره، وانت بار ۱۷ فقره و موتور سیکلت ۲۲ و کامیون ۳۶ فقره بوده که سهم تقصیرهای منجر به تصادفات، انحراف به چپ، تخطی از سرعت مطمئنه، تغییر مسیر ناگهانی، حرکت در خلاف جهت و عبور از محل ممنوع ‌بود.

قاسمیان با بیان اینکه تصادفات بر حسب نوع در محورهای اصلی ۲۱۳۰ فقره بوده است، یادآور شد: ۵۹ درصد تصادفات در مسیرهای اصلی و مابقی در مسیرهای روستایی و فرعی و عابر رقم خورده است.

وی با تاکید بر اینکه ناوگان عمومی حمل مسافر در سال ۱۴۰۰ شاهد ۲۶ فقره تصادف مسافربری بود که نیم درصد تصادفات را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: با این شرایط و با توجه به راه اندازی کاروان راهیان نور در ایام نوروز لزوم نظارت و کنترل بیشتر می رود.

قاسمیان درباره نقاط حادثه خیز خاطرنشان کرد: ۱۸۰۷ نقطه دارای تصادف داریم که در مجموع ۴۹۶ نقطه رفع اشکال شده است.

وی درباره تصادفات مهم سال ۱۳۹۹ یادآور شد: همانطور که اعلام شد ۱۳ فقره تصادف مهمه بود که ۲۸ متوفی و ۲۳ مجروح داشت که در استان های آذربایجان شرفی، آذربایجان غربی، اصفهان، تهران، کرمان، کهکلیویه و بویراحمد. خراسان جنوبی و کرمانشاه رخ داد که بیشترین علت تصادفات عدم توجه به جلو و تخطی از سرعت بود که بیشترین خودرو درگیر پراید و پژو بوده است همچنین در ۱۴۰۰ نیز ۱۸ فقره تصادف منجر به ۵۰ فوتی داشتیم که در استان‌های خراسان، خوزستان، اصفهان، بوشهر، تهران، کهگلیویه و بویراحمد بود و باز هم پراید و پژو بیشترین خودروهای درگیر بودند.

اقدامات ویژه طرح نوروز ۱۴۰۱
معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور ناجا درباره اقدامات ویژه طرح نوروز ۱۴۰۱ گفت: برنامه‌ریزی و ابلاغ دستورهای هوشیاری برای مدیریت ترافیک برای عبور و مرور توام با کاهش جانباختگان ناشی از تصادفات، برگزاری کمیته هماهنگی اجرای طرح نوروزی با سازمان های مرتبط، شناسایی نقاط پر تردد و پرتصادف و استقرار تیم های گشتی برای پیشگیری از گره های ترافیکی و تمرکز بر تخلفات حادثه خیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه این موارد با استفاده از ظرفیت صدا و سیما در استان ها و سازمان هواشناسی و سایر نهادها امکان پذیر است، افزود: پیشنهاد پلیس برای زمان اجرای این طرح از ۲۴ اسفند تا پایان ۱۴ فروردین است ضمن اینکه
برپایی و توسعه ایستگاه های توقفی به ویژه در محور کویری پیشنهاد می شود.

قاسمیان تصریح کرد: همه عملیات های عمرانی از ۲۰ اسفند تا ۲۱ فروردین متوقف می‌شود. همچنین ۱۰ کیلومتر کاهش سرعت مجاز تردد اتوبوس‌های مسافربری را خواهیم داشت.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=2273

دیدگاه شما

آخرین اخبار