سرانجام تأمین اتوبوس های برقی برای تهران
کد خبر: ۲۳۱۲ | تاریخ انتشار : ۰۹-۱۲-۱۴۰۰ - ۷:۴۱ | نسخه چاپی نسخه چاپی

مدیرعامل جدید سازمان اتوبوسرانی تهران توضیحاتی درباره کمبود اتوبوس در پایتخت، مناقصه خرید اتوبوس، تعویض مخازن اتوبوس‌ها، سرانجام اتوبوس‌های برقی، خرید اتوبوس‌های دست‌دوم، تجمع رانندگان اتوبوس، آمار فوت رانندگان اتوبوس و … ارائه داد.

به گزارش ماشین نیوز ؛شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری تهران است که در ۲۵ فروردین ۱۳۳۵ به موجب قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی  تأسیس شد. طی این ۶۵ سال، اتوبوسرانی پایتخت با فراز و نشیب های مختلفی همراه بوده و حالا مدیران شهری معتقدند سال گذشته و امسال به دلیل شرایط کرونا، وضعیت اقتصادی و تحریم سخت ترین سال برای اتوبوسرانی پایتخت بوده است.

تیغ کرونا بر روی گلوی اتوبوسرانی قرار گرفت و کاهش آمار مسافران از یک طرف و فرسودگی از طرف دیگر نفس اتوبوسرانی پایتخت را به شماره انداخت. مدیران شهری می گویند وضعیت اتوبوسرانی نامساعد است، این بخش نیاز به احیا دارد و با اقدامات شهری به تنهایی نمی توان از پس حال زار اتوبوسرانی بر آمد و کمک های دولتی امری ضروری است. با آغاز فعالیت مدیریت شهری جدید اما وضعیت رو بهبودی رفته و اخیرا ۱۱۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران افزوده شده است. دولت و شهرداری هم در تعامل با یکدیگر گام‌هایی در این زمینه برداشته‌اند و قرار است طی توافق با دولت تا آخر سال ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس در قبال تهاتر نفت برای تهران اختصاص یابد.

 مدتی پیش هم هم شهردار تهران و معاونان آن به دیدار آیت الله رئیسی رفتند و موضوع حمل ونقل عمومی از مباحث اصلی این جلسه بود.رئیس‌جمهور در این جلسه تاکید کرد که رفع مشکلات شهری هرچه بهتر جهت خدمت رسانی بیشتر به شهروندان انجام گیرد همچنین یکی از محورهای مورد تاکید رئیس جمهور مسئله هوشمندسازی همه جانبه خدمات شهری به ویژه حمل و نقل عمومی بود تا در این راستا هم کیفیت خدمات افزایش یابد و هم هزینه‌ها کمتر شود. معاونان شهردار که در این جلسه حضور داشتند بیان کردند؛ بزودی شاهد حمایت هرچه بیشتر دولت در حوزه‌های مختلف شهری به ویژه حمل و نقل خواهیم بود چرا که امروز گام جدیدی در مسیر تعامل دولت و شهرداری برای حل مشکلات شهر و عقب ماندگی های گذشته آغاز شد.

درباره موضوعات مختلف از جمله کمبود ۱۰ تا ۱۱ هزار اتوبوس در پایتخت مناقصه خرید اتوبوس، تعویض مخازن اتوبوس‌های پایتخت، سرانجام اتوبوس‌های برقی، خرید اتوبوس‌های دست‌دوم، تجمع رانندگان اتوبوس، آمار فوت رانندگان اتوبوس به دلیل کرونا، تبلیغات در بدنه اتوبوسرانی، بیمه اتوبوسرانان و … با بهرام نکاحی مدیرعامل جدید سازمان اتوبوسرانی تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

 آمار اتوبوس‌های فعال در پایتخت چه تعداد است و تهران به چند دستگاه اتوبوس نیاز دارد؟

در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های فعال در تهران بیش از ۲ هزار دستگاه است و متأسفانه طی سال‌های اخیر بی‌مهری‌های زیادی به این بخش از حمل و نقل عمومی شده  چرا که حداقل ۷۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای تهران نیاز داریم و باید برای تامین عقب ماندگی در این بخش برنامه‌ریزی کنیم. البته این تعداد اتوبوس هم کافی نیست و برای رسیدن به سهم ۲۵ درصدی اتوبوسرانی در جابجایی مسافر باید ۱۰ تا ۱۱ هزار اتوبوس داشته باشیم.

مدتی پیش با حضور شهردار تهران تعدادی اتوبوس رونمایی شد و قرار بر این بود که مدتی بعد ۶۵ اتوبوس دیگر نیز رونمایی و به چرخه حمل و نقل عمومی اضافه شود سرانجام این اتوبوس‌ها به کجا رسید؟

بله، مدتی پیش با حمایت شهردار تهران، ۱۷۵ دستگاه اتوبوس خریداری شد که ۱۱۰ دستگاه از این تعداد در حال خدمات رسانی است و ۲۰ دستگاه دیگر را تحویل گرفتیم مابقی تا پایان سال وارد چرخه حمل و نقل خواهد شد، همچنین فراخوان مناقصه خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس انجام شده است که تولیدکنندگان می‌توانند در آن شرکت کنند.

بهسازی و نوسازی اتوبوس‌ها تا چه تعدادی پیش رفته و برای بودجه ۱۴۰۱ چقدر اعتبار به این موضوع اختصاص داده شده است؟

در بودجه سال ۱۴۰۱ برای نوسازی و بازسازی اتوبوس‌ها اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است. طی ۵ تا ۶ ماه نخست سال پیش‏رو در حوزه تأمین و اورهال اتوبوس‌ها شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. در سال های گذشته حدود ۳ هزار دستگاه از ۵ هزار دستگاه اتوبوس موجود در تهران به علل مختلف از جمله رسیدن به سن فرسودگی و همچنین انقضای مخازن گاز از چرخه خدمات رسانی خارج شده اند اکنون فقط حدود ۲۰۰۰ اتوبوس فعال داریم.

اتوبوس‌هایی که اخیراً رونمایی شده در کدام مسیرها مورد استفاده قرار گرفته و آیا توجه ویژه‌ای در این زمینه برای مناطق محروم صورت گرفته است؟

اتوبوس‌هایی که اخیرا رونمایی شد از نوع اتوبوس‌های تک کابین است که عمدتا در مناطق پرمسافر و محروم به کارگیری شده اند.

تأمین مخازن اتوبوس‌ها در حال حاضر به چه صورتی در حال انجام است و چه تدابیری در این راستا اتخاذ شده است؟

در تأمین مخازن گاز اتوبوس موانعی وجود داشت که با حمایت شهردار  تهران و مساعدت وزارت کشور برطرف شده و طی قراردادی با دو شرکت‌ خودروساز داخلی برای تامین مخازنCNG هماهنگی لازم صورت گرفته است که تا کنون مخازن بالغ بر ۱۵۰ دستگاه اتوبوس تعویض شده و تعهد پیمانکار تسریع در فرآیند تعویض مخازن ۳۰۰ اتوبوس دیگر نیز است.

مدتی پیش اعلام شد که تعدادی اتوبوس برقی خریداری و در مسیر میدان جمهوری میدان بهارستان مورد استفاده قرار می‌گیرد سرانجام اتوبوس‌ها به کجا رسید و چه زمانی اتوبوس‌های برقی به خیابان‌های تهران می‌آیند؟

قرارداد خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی بخش خصوصی انجام شده است که بر اساس قرارداد، پایان سال آینده می بایست وارد چرخه خدمات شود و به طور نمونه در مسیر میدان بهارستان میدان جمهوری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. البته این موضوع کمی زمانبر است و برنامه‌ها در این راستا در حال انجام بوده که ان‌شاءالله به سرانجام خواهد رسید.

البته دولت نیز پیگیری برای تأمین اتوبوس را در دستور کار دارد و به مراحل پایانی نزدیک شده است و سال آینده به نظر می‌رسد یک تحول جدی در ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران خواهیم داشت.

در مدیریت شهری سابق موضوع خرید اتوبوس‌های کارکرده از خارج از کشور مطرح بود آیا این موضوع همچنان در مدیریت شهری جدید قابل بررسی است؟

ظرفیت استفاده از اتوبوس‌های کارکرده به عنوان یک گزینه پیشنهادی مطرح شده است و می‌توان به عنوان یک روش آن را مدنظر قرار داد. البته این قضیه فقط در حد پیشنهاد است و در اولویت قرار ندارد.

مدتی پیش برخی از رانندگان اتوبوس در بخش خصوصی تجمعاتی را مقابل سازمان اتوبوسرانی داشته‌اند آیا مطالبات این صنف مورد پیگیری قرار گرفته است؟

ما متأسفانه میراث‌دار مشکلات تلنبار شده هستیم ولی باید راه‌حلی برای رفع مشکلات تعریف کرد و با کمک همکاران در داخل و خارج از مجموعه شهرداری به مطالبات به حق آنها پاسخ داد.
محل رسیدگی تعداد زیادی از مطالبات رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد اتوبوسرانی نیست.

شرکت‌های بهره‌بردار قراردادهایی را با رانندگان داشته‌اند که با چالش‌هایی همراه شده است که باید در مراجع حقوقی به آنها رسیدگی شود، ولی در بحث مربوط به خطوط و تعویض مخازن شرکت واحد پیگیری‌های لازم را انجام داده است تا این قشر زحمتکش سختی کار و فشار ناشی از شرایط کرونا برایشان کمتر شود و امیدواریم این مشکلات هر چه سریع‌تر برطرف شود. همچنین سعی کردیم که نرخ تمام شده را برایشان تأمین کنیم. ان‌شاءالله از شرایط موجود به زودی عبور کرده و فضای خدمت‌رسانی را بهبود خواهیم بخشید.

نخستین اولویت های شما در اتوبوسرانی چیست؟

ببینیدنخستین اولویت ما تأمین اتوبوس، کاهش عمر میانگین ناوگان و همچنین تأمین کسری نیازهای حوزه مأموریتی اتوبوسرانی است. همزمان با این مأموریت اصلی، ارتقای کیفیت خدمات و تنوع خدمات در دستور کار شرکت واحد اتوبوسرانی قرار خواهد گرفت؛ البته این موضوع نیازمند مطالعه و تدوین طرح‌های مربوطه است. خوشبختانه نگاه دولت و پیگیری‌های وزارت کشور حکایت از خبرهای امیدوارکننده ای درباره نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در سطح کشور به ویژه پایتخت در سال ۱۴۰۱دارد.

تاکنون چند نفر از رانندگان اتوبوسرانی به دلیل کرونا جان خود را از دست داده‌اند و تمهیدات جهت مقابله با سویه جدید کرونا به چه صورت است؟

متأسفانه از ابتدای شیوع کرونا تا کنون ۱۹ نفر از همکاران ما در بخش عمومی و خصوصی به دلیل ابتلا به ویروس منحوس کووید ـ ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند قبل از شیوع سویه جدید کرونا هم روزی ۱۰ مورد ابتلا داشتیم که اکنون با این سویه جدید آمار بیشتر شده است به هر حال همکاران ما در معرض ابتلا قرار دارند و ما سعی کردیم در حد توان اقلام بهداشتی مورد نیاز رانندگان را تأمین کنیم و از ظرفیت بیمه تکمیلی برای کمک هزینه درمان استفاده کرده ایم و ان‌شاءالله شاهد کاهش هر چه بیشتر آمار مبتلایان و متوفیان کرونا در پایتخت باشیم.

افزایش نرخ کرایه‌های اتوبوس در روزهای اخیر در شورای شهر تصویب شد اجرای آن از چه زمانی خواهد بود؟

افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه‌های اتوبوس در صحن شورای شهر تصویب شد البته باید این قضیه در هیأت تطبیق فرمانداری تأیید شود و از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت این مصوبه اجرایی خواهد بود. متوسط افزایش با توجه به اعداد و ارقام در خطوط مختلف اتوبوسرانی متنوع است اما این مساله با رعایت متوسط ۲۵ درصد انجام شد.

مدتی پیش شهردار تهران از فعالیت اتوبوس های گردشگری خبر داد. فعالیت اتوبوس های گردشگری به چه صورت خواهد بود؟

ببینید نباید نگاه شرکت واحد اتوبوسرانی صرفاً نگاه جابه‌جایی مسافر به صورت خاص و یکنواخت باشد؛ بلکه خدمات متنوعی باید در اولویت بندی قرار گیرند تا همزمان با توسعه ناوگان و رشد خدمات، این بخش هم فعال شود.اجرای این طرح نیاز به اتوبوس‌های خاص گردشگری ندارد و می‌توان از اتوبوس‌های فعلی داخلی استفاده کرد اما در گام‌های بعدی باید به سمت طراحی اتوبوس‌ها به فراخور جامعه هدف حرکت کرد. به هر حال بخشی از سفرهای درون شهری که در راستای گردشگری است ذیل حمل و نقل عمومی قرار می‌گیرد که سراسر دنیا در این‌باره تجربیات مختلفی دارند و ما هم می توانیم از این تجربیات برای تهران استفاده کنیم. به هر حال اقشار مختلف به فراخور سلایق حضورشان بتوانند از ظرفیت‌های حمل و نقل جمعی و اتوبوسرانی استفاده کنند.

میزان تبلیغات بر روی بدنه اتوبوس‌ها چقدر برای اتوبوسرانی درآمدزا است و چه تعداد اتوبوس سالانه از این طریق قابل خریداری خواهد بود؟

درآمد تبلیغات در بدنه اتوبوس‌ها در مقایسه با قیمت تمام شده خدمات بسیار ناچیز است. هزینه خرید هر اتوبوس بیش از ۵ میلیارد تومان است و انجام تبلیغات تنها بخش کوچکی از هزینه‌ها را تأمین می‌کند که بیشتر این درآمد در حوزه یارانه بلیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متوسط دریافتی رانندگان اتوبوس در تهران چقدر است؟

با توجه به اینکه رانندگان شرکت واحد تابع قانون کار هستند، حقوق و مزایای آنها مطابق این قانون و افزایشات مزدی مصوب سالانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعیین می شود.

 

منبع: فارس

برچسب ها:, , , , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=2312

دیدگاه شما

آخرین اخبار