تخلفات محبوب موتورسواران تهران چیست؟
کد خبر: ۲۴۲۴ | تاریخ انتشار : ۱۲-۱۲-۱۴۰۰ - ۷:۵۴ | نسخه چاپی نسخه چاپی

با گذشت نزدیک به دو هفته اجرای طرح ساماندهی و انضباط بخشی موتورسواران در تهران بیشترین تخلفات مرتکب شده از سوی موتورسواران اعلام شد.

به گزارش ماشین نیوز ؛۳۰ بهمن ماه امسال بود که طرح ساماندهی و انضباط بخشی به تردد موتورسواران در بیش از ۱۰۰ نقطه از تهران به اجرا درآمد. طرحی که اولین بار سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ خبر اجرای آن را حدود یک هفته از قبل از عملیاتی شدن آن اعلام کرده و گفته بود: «گلایه مردم از تخلفات بعضی از موتورسیکلت سواران زیاد شده بود و متأسفانه ما شاهد آن هستیم که رفتار این افراد سبب بروز یکسری از تصادفات و حوادث جبران ناپذیر برای خودشان یا دیگر شهروندان شده است. در همین راستا نیز با تدبیر سردار فرمانده کل انتظامی کشور بنا شد تا طرح برخورد با تخلفات موتورسیکلت سواران و در واقع انضباط بخشی به تردد این افراد اجرا شود و همان طور که گفتم این طرح از روز ۳۰ بهمن ماه در ۱۰۰ نقطه از شهر تهران اجرا می شود.»

رحیمی با بیان اینکه پلیس به هیچ عنوان مخالف استفاده از موتورسیکلت نیست، گفته بود: «ما وضعیت و شرایط موتورسیکلت سواران را درک می کنیم و هدف ما از اجرای چنین طرح هایی اجرای قوانین از سوی تمامی کاربران ترافیک از جمله موتورسیکلت سواران است. این امر نیز موجب حفظ سلامت موتورسیکلت سواران، دیگر شهروندان و افزایش انضباط در عبور و مرور خواهد شد.

برخورد پلیس با ۱۰ تخلف موتورسیکلت سواران در ۱۰۰ نقطه از تهران

شش روز بعد  و همزمان با اجرای این طرح که با فرمان و نظارت سردار رحیمی آغاز شد، او بار دیگر در جمع خبرنگاران حاضر شده و درباره مصادیق برخورد با تخلفات نیز گفت: «طرح ساماندهی و انضباط بخشی تردد موتورسیکلت سواران در معابر و تقاطع های پرتردد و خطوط ویژه اتوبوس و… به اجرا درآمد. در اجرای این طرح با ۱۰ تخلف عمده از جمله تخلف پلاک، حمل بار غیرمتعارف، حمل بیش از حد ظرفیت مسافر، عبور از چراغ قرمز، حرکت خلاف جهت، عبور از خط ویژه، نداشتن مدارک و… برخورد می‌شود.»

 

پلاک، موضوع بیشترین تخلفات موتورسواران تهرانی

حالا با گذشت ۱۳ روز از اجرای این طرح و در شرایطی که در نقاط مختلف شهر می‌توان تعدادی موتورسیکلت را که به طور ساعتی توقیف شده‌اند، مشاهده کرد، سرهنگ سیدابوالفضل موسوی پور، جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره بیشترین تخلفات موتورسیکلت سواران در طول اجرای این طرح  می‌گوید: بیشترین تخلفات مربوط به پلاک بوده یعنی مواردی مانند مخدوش کردن و پوشاندن پلاک و …

پرتعدادترین تخلفات موتورسیکلت در تهران چیست؟

وی ادامه می دهد: همچنین بعد از تخلفات مربوط به پلاک، رانندگی با موتور فاقد کلیه مدارک، حرکت خلاف جهت و عبور ممنوع، عبور از خط ویژه، عبور از پیاده رو و عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی پرتکرارترین تخلفات بوده است.

جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه برخورد پلیس با تخلفات در اجرای طرح ساماندهی و انضباط بخشی موتورسیکلت سواران قهری نبوده و جنبه تذکری و آموزشی دارد، می گوید:  متاسفانه ۴۴ درصد تصادفات منجر به فوت مربوط به موتور سواران است و در ۱۰ ماهه اول سالجاری از ۴۵۰ مورد فوت ناشی از تصادفات، ۱۹۸ مورد موتور سوار بودند، البته موتور سواران در تصادفات با عابرین پیاده هم نقش دارند که از ۴۵۰ نفر ۱۷۵ نفر هم عابر پیاده بودند.

جانشین پلیس راهور تهران در ادامه با تاکید بر اینکه تقریبا به اندازه تعداد ماشین‌های موجود در ایران، موتور سیکلت هم وجود دارد، می افزاید: بیش از ۱۲ میلیون موتور سیکلت در ایران داریم که بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار موتور سیکلت یعنی بیش از یک سوم یا ۳۰ درصد موتور سواران در تهران تردد می‌کنند. بررسی‌ها بیانگر این موضوع است که از این میزان موتور در تهران بیشترین ترددها مربوط به ۳۰۰ هزار موتور سیکلت است که در بخش پیک و مسافر روزانه فعالیت دارند.

 

جانشین پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه با تاکید بر اینکه در مورد برخورد با تخلفات موتور سیکلت سواران ضعف قانون وجود ندارد، می گوید:  قانونگذار در ماده ۲۰ قانون مصوب اسفند ۸۹ آورده است کلیه قوانین مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در مورد موتور سیکلت هم جاری است و حرکت در پیاده رو یا در جهت مخالف مسیر مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیر متعارف، حرکات نمایشی، مارپیچ، تک چرخ، حمل یدک، عدم استفاده از کلاه ایمنی، تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی تخلف محسوب و باید با موتور سیکلت متخلف برخورد شود.

موسوی پور اظهار می کند: ماده ۱۶۴ قانون رانندگی به بحث کلاه ایمنی موتور سواران تاکید دارد، ماده ۱۶۵ حرکت نکردن به موازات هم در معابر، براساس ماده۱۶۶ ترک نشین باید زین جداگانه داشته باشد، طبق ماده ۱۶۷ موتور سیکلت در پیاده رو، بازار، محل‌های شلوغ نباید تردد کند، بر اساس ماده ۱۶۸ بار غیر متعارف نباید حمل کند، و بنا به ماده ۱۶۹ در زمان لغزنده بودن معابر موتور سیکلت نباید تردد کند.

به گفته وی، مشکل اصلی در جامعه اصلی تفکری است که حاکم شده و موتور سواران خود را مانند عابر پیاده می‌دانند و قوانین مربوط به عبور و مرور را رعایت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه تخلفات موتورسواران برای پلیس عادی نمی‌شود، تصریح می‌کند: در سالیان گذشته به شکل‌های مختلف با تخلفات موتور سواران برخورد شد، در مقطعی در اجرای قانون ماده ۲۰، برخورد با تخلفات موتور سواران به شکل توقیف و حمل با کفی‌ها به پارکینگ بود که نتیجه آن ۷۰ هزار موتور سیکلت رسوبی در پارکینگ‌ها است.

جانشین رییس پلیس راهور تهران بزرگ درباره ارجای طرح موتوریار نیز می‌گوید: این طرح از دیماه سال گذشته به اجرا درآمد که در آن به جای توقیف یک هفته‌ای موتور در پارکینگ از موتور سواران متخلف در آموزش مباحث ترافیکی استفاده می‌شد. هدف پلیس کاهش تخلفات، ایمنی تردد، کاهش تصادفات است و از موتور سیکلت سواران درخواست داریم به خاطر افرادی که دوست دارند به قوانین راهنمایی و رانندگی که برای حفظ جان آن‌هاست احترام بگذارند و رعایت کنند.

ساماندهی و انضباط بخشی موتورسیکلت سواران در سراسر کشور

اخیرا نیز سرهنگ محمدباقر سلیمی، رییس پلیس ترافیک شهری راهنمایی و رانندگی  نیز  اعلام کرد که طرح ساماندهی و انضباط بخشی به تردد موتورسیکلت سواران در سراسر کشور اجرا خواهد شد. او گفته بود: «طرح ساماندهی تردد موتورسیکلت سواران در کلانشهرها با تدوین دستور العمل ویژه به صورت آزمایشی در کلانشهر تهران آغاز شد و شهرداری، پلیس آگاهی و پلیس امنیت، پلیس پیشگیری، یگان امداد و … در آن مشارکت دارند.»

به گفته رییس پلیس ترافیک شهر پلیس راهنمایی و رانندگی، دستور العمل اجرای این طرح در دیگر شهرهای کشور و به خصوص کلانشهرها نیز نوشته و برای فرمانده کل انتظامی کشور ارسال شده که به نظر می رسد به زودی و با دستور فرمانده کل انتظامی کشور این طرح در سراسر کشور نیز اجرا شود.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=2424

دیدگاه شما

آخرین اخبار