- ماشین نیوز - https://www.mashinnews.com -

مجلس طرفدار حضور بخش خصوصی در صنعت خودرو

به گزارش ماشین نیوز [1] ؛عزت‌الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با حضور در همایش زنجیره خودروسازی در افق ۱۴۰۱ اظهار داشت: کشور ایران با برخورداری از نیروهای بالنده، اندیشمند، مستقل و خوش فکر با هیچ کشوری قابل مقایسه نیست.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: از مدیران خودروسازی درخواست دارم که نسبت به ساماندهی بخش خصوصی و تشکیل کنسرسیومی از قطعه‌سازان در حوزه‌های مختلف اقدام نمایند.

وی در اشاره به صنعت خودروی ترکیه حضور قوی بخش خصوصی را از عوامل ارتقای خودروسازی در این کشور دانست و گفت: مجلس به جد طرفدار حضور بخش خصوصی در صنعت خودروی کشور است که قطعه‌سازان نیز بخشی از آن به شمار می‎روند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: در عمران، صنعت و تولید کشور حتی یک ریال نیز نیازمند بودجه دولتی نیستیم و می‌بایست از ظرفیت بخش خصوصی اعم از داخل، ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌گذاران خارجی حداکثر استفاده را کرد.

اکبری بیان کرد: اکنون بخش خصوصی از انسجام کافی برخوردار نیست و می‌بایست در راستای ارتقای صنعت خودرو تقویت شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر چند حضور انجمن‌ها در جایگاه کدخدامنشی مثبت ارزیابی می‌شود اما پیشنهاد بنده تشکیل کنسرسیومی از قطعه‌سازان است. درخواست بنده از مدیران خودروسازی این است که نسبت به ساماندهی بخش خصوصی و قطعه‌سازان و تشکیل تعدادی کنسرسیوم در حوزه‌های مختلف اقدام نمایند اما وظیفه اصلی را بر اعضای این کنسرسیوم‌ها واگذار نمایند. قطعه سازان از شایستگی کامل برخوردار هستند و قادر هستند به حوزه واردات قطعه و خودرو وارد شوند.

گفتنی است همایش زنجیره خودروسازی در افق ۱۴۰۱ روز گذشته با حضور ۶۰۰ نفر از فعالان صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی، نمایندگان و اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع، معاون قضایی دادستان کل کشور و… به همت انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور و قطعه سازان تهران برگزار شد. در این همایش محورهای پیش بینی محیط عمومی و چشم انداز فعالیت زنجیره، برنامه ریزی برای افزایش تیراژ، اصلاح سبد محصولات و راهکارهای ارتقای کیفیت مورد بحث قرار گرفت.