- ماشین نیوز - https://www.mashinnews.com -

تردد حدود ۳ میلیون خودروی فرسوده در کشور

به گزارش ماشین نیوز [1] ؛حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی  گفت: حدود ۳ میلیون خودروی فرسوده در کشور تردد می‌کنند که اگر کار اسقاط آنها جدی گرفته نشود، تا سال ۱۴۰۴ تعداد خودروهای فرسوده به ۷ میلیون دستگاه می‌رسد.

وی افزود: در سال ۹۶ گواهی اسقاط ۳۲۰ هزار خودرو صادر شده بود اما این میزان در سال‌های بعد روند نزولی داشت به گونه‌ای که در سال ۹۹ تنها ۸ هزار گواهی اسقاط برای خودروهای فرسوده صادر شد.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: خودروهای فرسوده از یک سو آلودگی هوا را‌‌‌‌‌‌‌‌ به ویژه در کلانشهرها بالا می‌برند، از طرف دیگر افزایش مصرف سوخت آنها را‌‌‌‌‌‌‌ داریم.

پژمانفر خاطرنشان کرد: ۶۵ درصد آلودگی شهرهای بزرگ مربوط به خودروها است که خودروهای فرسوده در این آلودگی‌ها سهم بالایی را‌‌‌ دارند. از طرف دیگر مصرف خودروهای فرسوده ۱۰ تا ۵۰ درصد بالاتر از خودروهای نو است.

وی افزود: در خودروهای سنگین و کامیون مصرف خودروهای فرسوده حتی تا ۹۰ درصد هم افزایش می‌یابد به گونه‌ای که مصرف سوخت هر کامیون در هر صد کیلومتر ۳۰ لیتر است که این میزان در یک کامیون فرسوده به ۵۵ لیتر در هر صد کیلومتر افزایش می‌یابد.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: در حال حاضر ۲۲۰ مرکز اسقاط خودرو در کشور فعال هستند که کاهش میزان اسقاط خودرو در کشور باعث شده تا این مراکز با ۱۰ درصد ظرفیت کار کند و مابقی نیروهای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ تعدیل و اخراج کنند.

پژمانفر خاطرنشان کرد: در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در صحن مجلس مصوب شد تا ۱۰ درصد خودروهایی که برای فروش عرضه می‌شوند، به کسانی واگذار شود که گواهی اسقاط خودرو دارند و اگر برای این ۱۰ درصد قرعه‌کشی هم انجام شود این قرعه‌کشی از میان همین گروه باشد.

وی افزود: با این مصوبه پیش‌بینی می‌شود تا در سال آینده حدود صد هزار خودروی فرسوده اسقاط شوند که این مسأله کمک زیادی در این مسیر خواهد کرد.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: اسقاط خودروهای فرسوده از یک سو صرفه‌جویی در مصرف سوخت را‌‌‌‌‌‌‌‌ به همراه دارد و برای دولت از این نظر درآمدهایی را‌‌‌‌‌‌‌ به همراه خواهد داشت و از طرف دیگر موجب اشتغالزایی در مراکز اسقاط خودرو خواهد شد و در حوزه محیط زیست نیز ما شاهد آلودگی کمتر به ویژه در کلانشهرها خواهیم بود.

 

منبع: فارس