جلوگیری از قاچاق با اجرای طرح شناسنامه دار کردن لوازم یدکی خودرو
کد خبر: ۲۷۰۱۰ | تاریخ انتشار : ۱۰-۰۳-۱۴۰۲ - ۸:۴۸ | نسخه چاپی نسخه چاپی

نایب رئیس بازرسی اتحادیه لوازم یدکی خودرو در یزد گفت: طرح شناسنامه دار کردن لوازم یدکی خودرو می‌تواند تا حدود زیادی از قاچاق و عرضه کالا‌های بی کیفیت و تقلبی جلوگیری کند.

به گزارش ماشین نیوز ؛رعیتی نایب رئیس بازرسی اتحادیه لوازم یدکی خودرو در یزد گفت: این طرح سبب ایجاد محیط اقتصادی امن تری برای مصرف کننده و تولیدکننده شده و از حقوق مصرف کننده حمایت می‌کند.

او افزود: در این طرح، کالا‌های قاچاق بدون هیچ اغماضی جمع آوری می‌شوند و کالا‌هایی که شناسه کالا و کد رهگیری نداشته باشند مشمول کالای قاچاق می‌شوند.

نایب رئیس بازرسی اتحادیه لوازم یدکی خودرو در یزد ادامه داد: نصب کد رهگیری و شناسایی بر روی کالا‌ها کمک می‌کند تا در صورت بروز ایراد و نقص در قطعه، این موضوع از طرف شرکت سازنده در سریع‌ترین زمان ممکن پیگیری شود.

رعیتی تصریح کرد: وزارت صمت اعلام کرده بود که از ابتدای امسال تمامی لوازم یدکی مشمول طرح شناسه قطعات در سطح عرضه باید دارای کد رهگیری باشند.

او به انتقاد برخی از فروشندگان لوازم خودرو در یزد از شیوه اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: آن‌ها می‌گویند که شرکت‌های تولیدکننده باید کار شناسنامه دار کردن را انجام دهند تا این کار بر عهده فروشندگان نباشد، چرا که اغلب فروشگاه‌های لوازم یدکی خودروی یزد سنتی هستند و زمان زیادی نیاز است تا سازوکار این طرح آشنا شوند.

نایب رئیس بازرسی اتحادیه لوازم یدکی خودرو در یزد اظهار داشت: کالا‌هایی که از تولیدکنندگان به آن‌ها عرضه می‌شود، دارای کد رهگیری هستند، اما مشکل اینجاست که بخش زیادی از لوازمی که از قبل در فروشگاه است و شناسنامه دار نشده، حداکثر یکسال زمان می‌خواهد تا به فروش برسد.

رعیتی ادامه داد: این مساله سبب می‌شود تا این کالا‌ها به دلیل نداشتن کد رهگیری مشمول کالای قاچاق شوند.

برزگری کارشناس اداره صمت استان یزد با اشاره به آغاز این طرح از سال ۱۳۹۹ گفت: کالا‌هایی که مشول این طرح است ملزم به داشتن شناسه هستند و اگر نداشته باشند مشمول کالای قاچاق و تقلبی است و جمع آوری می‌شود.

او افزود: کالا‌هایی هم که از قبل از اجرای این طرح در فروشگاه موجود بوده و کد شناسه ندارند، یکسال فرصت دارند تا برای کالای مدنظر شناسه تهیه شود.

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=27010

دیدگاه شما

آخرین اخبار