آزاد راه چالوس-رامسر، یک گام تا اجرا
کد خبر: ۲۷۰۱۴ | تاریخ انتشار : ۱۰-۰۳-۱۴۰۲ - ۹:۲۳ | نسخه چاپی نسخه چاپی

آزادراه چالوس-رامسر ادامه آزادراه تهران- شمال بوده که با ساخت آن بسیاری ازچالش‌های مربوط رفع می‌شود، هیات دولت مهر سال گذشته با تأمین مالی این طرح ملی موافقت کرد و وزیر راه و شهرسازی در سفر هفته گذشته به غرب مازندران گفته پس از جمع‌بندی گزارش‌ها به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

به گزارش ماشین نیوز ؛ هیات دولت در جلسه بیست و هفتم مهر به منظور تسریع در آغاز عملیات اجرایی فرآیند تأمین مالی پروژه آزادراه چالوس- رامسر، با صدور مجوز به وزارت راه و شهرسازی برای انعقاد قرارداد با “شرکت احداث، نگهداری، بهره برداری و انتقال آزادراه چالوس – رامسر” به سهامداری کنسرسیوم بانک‌های مسکن، ملی، ملت، تجارت، صادرات، سینا، کارآفرین و گروه کاپداج (شامل شرکت‌های پرلیت، استراتوس، جهان پارس، آبادراهان پارس و دیداس) موافقت کرد.

دولت مردمی سیزدهم همچنین برای این پروژه مهم زیرساختی آزاد راه چالوس – رامسر در بودجه ۱۴۰۱ ردیف اعتباری در نظر گرفته است تا اهالی منطقه طعم شیرین تصمیم جهادی را بچشند و روز به روز به حل مشکلات عدیده ای این منطقه امیدوارتر شوند.

آزاد راه چالوس – رامسر در مسیر کناره ۹۲ کیلومتر طول دارد که غرب مازندران با اجرای این طرح ملی برای همیشه با معضل مهم ترافیک در این منطقه گردشگرپذیر کشور خداحافظی خواهد کرد.

اهالی منطقه غرب مازندران طی سال های متمادی ده ها سوال از کمبودها و نیازهای منطقه و درخواست های متفاوت از مسوولان اداور گذشته داشتند که متاسفانه بی پاسخ مانده و یا این درخواست ها به دلایل فرآیند اداری بی پاسخ رها شده است.

دولت مردمی سیزدهم که از همان آغاز فعالیت با هدف رفع مشکلات و تامین نیازهای ملت با همت جهادی پا به میدان کار گذاشته است و همانطوری که در حدود ۲ سال فعالیتش ثابت کرده تا پای جان ایستاده است و تلاش دارد.

احداث مرکز تجزیه و مبادلات پستی در نوشهر، ایجاد بزرگترین شهر سلامت کشور در رامسر، تسریع در احداث بیمارستان فوق تخصصی تنکابن، گازرسانی به مناطق کوهستانی، احیای مرکز مطالعات ماهیان سردآبی کشور در تنکابن، ایجاد دانشکده علوم پزشکی در تنکابن و صدور مجوز پروازهای خارجی در فرودگاه رامسر از جمله اقدامات دولت سیزدهم در منطقه غرب مازندران طی ۲ سال اخیر است که اهالی را نسبت به حل مشکلات زیرساختی هفت شهرستان غربی استان امیدوار کرده است.

این در حالی است که تقویت زیرساخت های مناطق غرب مازندران در دولت سیزدهم نشان از عزم و اراده مسوولان ملی و استانی برای جبران عقب ماندگی های این منطقه دارد که اهالی غرب مازندران می گویند همچنان در انتظار نشسته ایم تا هر چه زودتر آیین بهره برداری آزاد راه چالوس – رامسر را با حضور رییس جمهور مردمی دولت سیزدهم جشن بگیریم.

وزیر راه و شهرسازی در سفر چهارم خرداد به غرب مازندران درباره آخرین وضعیت طرح ملی آزاد راه ساحلی چالوس – رامسر گفت : با توجه به گردشگرپذیری و ورود چشمگیر مسافران و گردشگران اجرای این طرح جزو نیاز های ضروری این منطقه است.

مهرداد بذرپاش افزود : به علت تردد زیاد شاهد گره های کور ترافیکی در غرب مازندران هستیم و در این سفر یکی از برنامه های مدنظر بررسی و پیگیری این موضوع بود که پس از جمع بندی تلاش می شو د به زودی عملیات اجرایی این طرح ملی در این منطقه اجرایی شود.

وزیر راه وشهرسازی یادآور شد: این موضوع نزد معاون اول رییس جمهور به زودی گزارش خواهد شد و مساله دیگر آنکه اگر آزاد راه تهران – شمال به سرانجام برسد گلوگاه این منطقه خواهد بود چرا که در نیمه اول سال شاهد استقبال چشمگیر مسافران و گردشگران از این خطه گردشگرپذیر غربی استان خواهیم بود.

ترافیک شهری یکی از معضلات اساسی استان گردشگرپذیر مازندران به ویژه در غرب این دیار است که هرساله در روزهای تعطیل حادتر می شود اما صاحب‌ نظران تامین زیرساخت‌ها از جمله احداث آزاد راه چالوس-رامسر را راهکار رفع مشکلات دیرینه این منطقه می دانند.

غرب مازندران با جلوه بی‌نظیر طبیعی و تاریخی به بهشت گردشگران داخلی شهرت دارد، منطقه‌ای که همواره در ایام تعطیلات و مناسبت‌ها میزبان میلیون ها مسافران بوده و سال‌ها است با امکانات محلی خدمات ملی ارایه می‌کند.

به تاکید مسوولان غرب مازندران، زیرساخت های خدماتی اعم از آب، گاز، برق، راه و مخابرات برای جمعیت ثابت اهالی افزون بر یک میلیون نفری منطقه تعریف شده است، تامین و تقویت زیرساخت های منطقه با هدف پاسخگویی به جمیعت شناور این منطقه نگاه دولت و مجلس را می طلبد.

شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر واقع در غرب مازندران با بیش از یک میلیون جمعیت سالانه پذیرای میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی است.

استاندار مازندران مهر ماه سال گذشته در سفر شهرستانی به غرب مازندران گفته بود: زیرساخت‌های این استان طی این سال‌ها به موازات تغییرات جمعیتی و میزان خدماتی که ارایه می‌دهد توسعه پیدا نکرده است و تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

کارشناسان امر با اشاره به ضعفِ زیرساخت ‌های استان و فاصله داشتن آن با وضعیت مطلوب به ویژه در بخش جاده ای، فعال کردن خط ریلی و اتصال و امتداد آزادراه تهران شمال به رامسر را اولویت منطقه برای کاهش چالش ترافیکی این منطقه برشمردند.

آنان تاکید دارند برای تعدیل چالش ترافیکی اولویت مسوولان امر باید توسعه آزادراه تهران شمال و امتداد آن تا شهرستان رامسر در غربی‌ترین نقطه استان است باشد چرا که با اجرایی و عملیاتی شدن این طرح گشایش بزرگی در منطقه خواهد بود.

برخی از کارشناسان حوزه راه معتقدند برای برون رفت از وضعیت ترافیک استان باید خط ریلی در منطقه فعال شود، زیرساختی که در تمامی شهرهای گردشگرپذیر دنیا مرسوم است.

استاندار مازندران گفت : برای باز کردن گره های کور ترافیکی در مناطق گردشگرپذیر غرب مازندران دولت با جدیت به دنبال اجرای طرح ملی آزادراه چالوس – رامسر است.

سیدمحمود حسینی پور استاندار مازندران افزود : امروز به خاطر فراهم نبودن زیرساخت ها در شبکه های ارتباطی غرب مازندران و حضور چشمگیر مسافران و گردشگران، شرمنده این مردم هستیم و بنابراین ساخت این آزادراه در ادامه آزاد راه تهران – شمال در دستور کار دولت جهادی است.

استاندار مازندران تصریح کرد : افزون بر اجرایی کردن طرح ملی آزاد راه چالوس – رامسر در سال جاری، ساخت راه ساحلی هم برای روان سازی ترافیک در این خطه گردشگری غرب مازندران مدنظر است.

آزاد راه چالوس – رامسر در مسیر کناره ۹۲ کیلومتر طول دارد که غرب مازندران با اجرای این طرح ملی برای همیشه با معضل مهم ترافیک در این منطقه گردشگرپذیر کشور خداحافظی خواهد کرد.

نماینده مردم رامسر، تنکابن و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد : یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در منطقه غرب مازندران مناسب نبودن وضعیت راه‌هاست که پس از پیگیری‌های انجام شده پروژه آزادراه چالوس-رامسر دارای ردیف اعتباری شد و در سال جاری نیز اجرایی می شود.

سید شمس الدین حسینی تصریح کرد: این پروژه قرار است به صورت مشارکتی اجرا شود و با عنوان آزادراه مشارکتی چالوس-رامسر در لایحه بودجه ثبت شده است.

کارشناسان امر می گویند امروز یک سری اولویت‌ها برای مازندران و به ویژه غرب استان وجود دارد که اگر به آن‌ها بیشتر پرداخته شود بسیار خوب است، مانند همین پروژه آزادراه چالوس-رامسر که نیاز جدی منطقه محسوب می‌شود و حتی در بحث آب و فاضلاب این منطقه با مشکلات جدی مواجه هستیم که باید برای آن تدابیری اتخاذ شود.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی  آزادراه چالوس – رامسر را بزرگترین پروژه عمرانی کشور و مازندران دانست و گفت : این عزم دولت در ارتباط با این پروژه بزرگ عمرانی مازندران را باید جشن گرفت.

حسینی اظهارداشت: احداث این آزاد راه غرب مازندران در واقع ادامه و تکمیل آزادراه تهران – شمال است که تردد بین غرب مازندران با شهرهای شرق استان گیلان را تسریع می کند.

وی کاهش بار ترافیکی را از مهمترین مزایای احداث این آزادراه برشمرد و اظهار امیدواری کرد این پروژه در دولت مردمی سیزدهم به اتمام برسد و اهالی منطقه و گردشگران نیز طعم شیرین بهره برداری آن را بچشند.

محمدرضا اورمزدی استاد دانشگاه های غرب مازندران با اشاره به این که جغرافیای طبیعی و تاریخی غرب مازندران موجب جذب گردشگران داخلی و خارجی می شود، گفت : زیرساخت های این منطقه از جمله راه های ارتباطی پاسخگوی نیاز جمعیت شناور میلیونی نیست.

وی اظهارداشت: غرب مازندران امروز با امکانات محلی خدمات ملی ارایه می کند حل مشکلات زیرساختی این منطقه گردشگرپذیر نیازمند حمایت دولت و مجلس است.

وی ادامه داد : اقتصاد اصلی شهرستان های غرب مازندران از محل گردشگری تامین می شود بنابراین مسوولان این منطقه ضمن این که باید به تهیه نقشه راه گردشگری بیندیشند برای رفع این چالش های اساسی اقدام کنند.

شماری از شهروندان غرب مازندران پس از اظهار نظر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اجرایی شدن طرح ملی آزاد راه چالوس – رامسر در آینده نزدیک گفتند اجرای این طرح ملی نیاز ضروری این منطقه گردشگری بوده که در ادوار گذشته به این نیاز اساسی اهالی پاسخ داده نشده است.

به گفته آنان حل معضل بغرنج ترافیک در غرب مازندران با بهره برداری این آزاد راه میسر است و همه اهالی امیدوارند تا هرچه زودتر این طرح با توجه ویژه دولت و مسوولان امر کشوری و استانی به اتمام برسد.

علیرضا ثابت یک شهروندی کلارآبادی خاطرنشان کرد : غرب مازندران سالانه به میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی خدمات می دهد در حالی که از دولت های گذشته هیج وقت به زیرساختهای آن از جمله حمل و نقل توجه نکردند.

وی تصریح کرد : با بهره برداری این طرح ملی هم مشکل ترافیک برطرف می شود و هم شمار گردشگران منطقه نیز افزایش می یابد و باید همت دولت سیزدهم در اجرای این طرح ستود.

وی بیان کرد : امید است دولت مردمی سیزدهم بقیه مشکلات زیرساختی غرب مازندران را نیز گام به گام برطرف کند که این مهم با همت و برنامه ریزی اصولی میسر است.

رشید کلوانی مغازه دار تنکابنی معضل ترافیک در غرب مازندران را جانفرسا دانست و گفت : ترافیک روح و روان این منطقه گردشگری را آزار می دهد و این چالش در کنار دیگر کمبودهای زیرساختی نیز زندگی روزمره اهالی را تحت تاثیر قرار داده است.

وی اضافه کرد : مدیران مرکز مازندران هم نسبت به حل مشکلات دیرینه این منطقه غربی استان توجه بیشتری کنند چرا که استاندار مازندران نسبت به حل مشکلات این منطقه بسیار تلاش دارد و امید که ما شاهد حل معضلات زیرساختی این منطقه در این دولت باشیم.

برآورد حدود ۹۷ هزار میلیارد تومان برای ساخت آزاد راه

مدیرعامل شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : برای ساخت آزاد راه چالوس – رامسر به طول حدود ۹۰ کیلومتر حدود ۹۷ هزار میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است.

خیرالله خادمی در جلسه ای به منظور بررسی پروژه های راه سازی استان مازندران در فرمانداری رامسر افزود: از این مقدار اعتبار حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان آن بابت ساخت تونل ها و پل ها، ۲ هزار میلیارد تومان بابت ارزیابی و ۳۵ هزار میلیارد تومان هم برای سرمایه گذاری به منظور ساخت جزایر مصنوعی در دریا برآورد شده است.

وی اظهار کرد : این طرح در حقیقت جزو یکی از طرح های مربوط به آزاد راه ساحلی کشور به شمار می آید چرا که براساس برنامه قرار بود این طرح از ساری مرکز استان مازندران به گیلان اجرایی شود به گونه ای که تمامی شهرهای ساحلی از مزیت های این طرح متاثر شوند.

طرح کلان کشوری است

وی تصریح کرد : کارهای کارشناسی، مطالعات اولیه و طراحی ساخت گام نخست این طرح با همکاری مشاوران انجام گرفته و طول این مسیر هم حدود ۹۰ کیلومتر است و از ۶ گزینه ای که برای اجرای این طرح تعریف و برنامه ریزی شده نمونه آن می توان به ساخت یک پل دو طبقه، تعریض بخشی از مسیر کنونی، محدوده دریا و کوهستان است البته در محدوده گزینه با توجه به وضعیت موجود جزو گزینه های برتر مشاور انتخاب شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : این طرح جزو یکی از طرح های کلان کشور به شمار می آید و شاید برخی ها تصورشان این باشد که اجرای این طرح نشدنی است درحالی که در همین آذربایجان و ترکمنستان جزایر مصنوعی متعددی در دریای خزر ایجاد کرده اند و هم اینک از آن بهره می برند.

خادمی افزود : با اجرای این طرح هم می توان زمین استخراج کرد چرا که زمین نقش بسیار اقتصادی دارد و می توان در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار داد و در اختیار قرار دادن زمین های کشاورزی اثرات مخرب زیست محیطی هم به همراه دارد بنابراین برای تولید مسکن در شما کشور باید فکر اساسی شود که معتقدم این طرح خیلی می تواند در این بخش گره گشا باشد.

استان مازندران ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که ۳۵۰ کیلومتر آن را جاده های کوهستانی تشکیل می دهد و سالانه ۱۱ تا ۱۳ درصد از تردد استانی در این محورها انجام می شود.

منبع: ایرنا

........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=27014

دیدگاه شما

آخرین اخبار