- ماشین نیوز - https://www.mashinnews.com -

تغییر نحوه پرداخت خسارت تصادف خودروهای لوکس

به گزارش ماشین نیوز [1] ؛علی خضریان از ثبت طرح اصلاح قانون بیمه اجباری شخص ثالث در مجلس خبر داد و گفت: در قانون بیمه اجباری شخص ثالث که در سال ۱۳۹۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، خودرو‌ها به دو نوع متعارف و غیرمتعارف تقسیم بندی شده‌اند.

به گفته خضریان در این قانون چنانچه ارزش خودرو کمتر از نصف دیه یک مرد مسلمان در ماه حرام باشد، خودرو متعارف و در غیر این صورت خودروی لوکس شناخته می‌شود که با نرخ اعلامی برای دیه در سال جاری خودرو‌های بالای ۳۲۰ میلیون تومان، در حکم غیر متعارف شناخته می‌شوند.

در قانون بیمه شخص ثالث تعیین شده «خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی به گرانترین خودروی متعارف از طریق بیمه شخص ثالث و یا مقصر حادثه تا این سقف قابل جبران خواهد بود.»

به عنوان مثال اگر یک پراید در تصادف با یک سواری بنز که یک میلیارد تومان ارزش دارد باعث آتش سوزی و از بین رفتن کامل بنز شود با فرض مقصر شناخته شدن پراید، حداکثر خسارتی که طبق قانون، مالک بنز از مقصر حادثه یعنی راننده پراید می‌تواند مطالبه کند ۳۲۰ میلیون تومان خواهد بود و راننده پراید نسبت به الباقی خسارت (۶۸۰ میلیون تومان) هیچ تعهدی نخواهد داشت.

این نماینده مجلس معتقد است که با این قانون در عمل صاحبان خودروی حادثه دیده با شکایت در دادگاه و طلب افت قیمت، مابقی خسارات وارد شده به خودروی خود را از مقصر حادثه خواهند گرفت. این قانون فقط تعهدات بیمه‌گر را کاهش و شکایت در محاکم قضایی را افزایش داده و باعث فشار اقتصادی به مردم ضعیف شده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس گفت: در واقع زیاندیده‌ای که خودروی غیرمتعارف دارد پس از مراجعه به شرکت بیمه و دریافت خسارت طبق اصل تناظر از بیمه‌گر، مجددا به مقصر حادثه مراجعه و خواستار دریافت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو می‌شود که محاکم قضایی بدون درنظر گرفتن اصل تناظر و لحاظ کردن میزان مسئولیت شرکت بیمه اقدام به صدور حکم می کنند.

این نماینده مجلس معتقد است در این شیوه فعلی دارنده یک خودروی پراید وقتی با یک خودروی لوکس تصادف کند حتی کل قیمت پراید در مقابل افت قیمت آن خودروی لوکس ناچیز خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون اصل نود درباره هدف این طرح گفت: هدف این است که با این اصلاح زیان دیدگان به واسطه آن به شرکت بیمه مراجعه و مطالبه خسارت کنند و به این وسیله صاحبان خودرو‌های لوکس و غیرمتعارف باید با استفاده از بیمه بدنه، سایر خسارات وارد شده به خودروی خود را تامین کنند.