- ماشین نیوز - https://www.mashinnews.com -

اعلام زمان افتتاح باند جدید آزادراه تهران- شمال

به گزارش ماشین نیوز [1] ؛ قطعه جدیدی که در آستانه افتتاح قرار دارد، شامل بیشترین حجم تونل و پل در یک پروژه است به نحوی که ۸۰ درصد مسیر از پل و تونل تشکیل شده که نشان دهنده حجم سنگین عملیات اجرایی به همراه پیچیدگی‌های فنی در ساخت یک آزادراه است.

تونل البرز به طول ۶ کیلومتر در این منطقه قرار دارد که در سال ۱۴۰۰ افتتاح شد و با افتتاح ۱۶.۵ کیلومتر از باقی مانده محور، مسیر ۲۲ کیلومتری باند رفت در منطقه ۲ آزادراه برای عبور مسافران شمال تکمیل می‌شود.

با افتتاح این مسیر استان البرز به مازندران متصل می‌شود و اولین اتصال آزادراهی استان البرز به مازندران رخ خواهد داد.

از مهم‌ترین مشخصات فنی این پروژه، ساخت پل‌های بلند و بزرگ مسیر با استفاده از قالب‌های شاریو توسط پیمانکاران ایرانی و ساخت شده در داخل کشور و ساخت پلی به بلندی ۳۲۰ متر است.

رکورد بیشترین میزان کابل کشی، سیستم‌های نظارت تصویری و فیبرنوری، سیستم‌های تهویه در تونل‌ها برای اولین بار در این پروژه آزادراهی به ثبت رسیده است.

برای اولین بار در کشور تمام سیستم‌های مورد نیاز سنجش آلاینده‌ها، دود، باد و … به همراه سیستم اطفای حریق هوشمند در تونل‌های بلند این پروژه با توان و تخصص مهندسان ایرانی و تجهیزات داخلی تجهیز شده است.

با افتتاح باند رفت در منطقه دوم این آزادراه، اتصال آزادراه تهران – شمال به مازندران میسر می‌شود. از فاز دوم این آزادراه نیز تاکنون تونل البرز به‌عنوان طولانی‌ترین تونل کشور به طول بیش از ۶ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است. پس از تکمیل فاز دو، فاز سوم آزادراه تهران- شمال که از پل «زنگوله» در ابتدای استان مازندران آغاز می‌شود، باقی می‌ماند که به طول ۴۷ کیلومتر ادامه پیدا کرده و در سه‌راهی «دشت نظیر» به فاز چهارم این آزادراه متصل می‌شود.

۲۹۳ کیلومتر مسیر به شبکه آزادراهی کشور تا پایان تابستان امسال اضافه خواهد شد که افتتاح «آزادراه منجیل – رودبار» و «قطعه دوم آزادراه تهران- شمال» با هدف ساماندهی سفرهای مردم به شمال کشور، از تاثیرگذارترین آنها خواهد بود.

هم اکنون طول شبکه آزادراهی کشور ۲ هزار و ۷۶۱ کیلومتر است و برنامه ریزی شده تا ۱۰ هزار کیلومتر دیگر به آن افزوده شود که از این میزان ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر در دست ساخت است.

منبع: ایرنا