- ماشین نیوز - https://www.mashinnews.com -

بازدید وزیر صمت از ایران خودرو و سایپا

به گزارش ماشین نیوز [1] ؛سیدرضا فاطمی امین در جریان بازدید از شرکت ایران خودرو افزود: از جمله آن ها می‌توان به لزوم افزایش ۱.۵ برابری میزان تولیدات خودرویی کشور در سال آینده، افزایش کیفیت تولیدات با چند اولویت ویژه، خروج خودروهای دارای پلتفرم قدیمی از خطوط تولید و جایگزینی محصولات جدید و بروز و افزایش گارانتی خودروهای عرضه شده از ۲ سال و ۴۰ هزار کیلومتر به ۳ سال و ۶۰ هزار کیلومتر؛ اشاره کرد.
وی تصریح کرد: تمامی این موارد در وزارت صنعت، معدن و تجارت احصاء شده و در تعامل با خودروسازان و متناسب با اهداف تعیین شده از دو خودروساز بزرگ کشور، برنامه اجرایی و عملیاتی لازم دریافت شده است که خوشبختانه براساس تحلیل های از پیش انجام شده و اعلام آمادگی دو شرکت، امید فراوانی داریم در سال آینده همه اهداف محقق شده و شاهد جهش صنعت خودروسازی کشور باشیم.

برنامه ریزی ویژه خودروسازان برای افزایش ۱.۵ برابری تولید خودرو در سال آینده
وی بیان کرد: بر اساس این برنامه، شرکت ایران خودرو متعهد شده در سال آینده، بیش از ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده و سایپا هم ۶۵۰ هزار دستگاه انواع خودرو سواری و تجاری را به بازار عرضه کنند که البته با افزایش تولیدات سایر خودروسازان، هدف‌گذاری افزایش ۱.۵ برابری تولیدات خودرویی به طور حتم عملیاتی خواهد شد.

ضرورت رعایت استاندارد رایج در نگهداری خودرو در پارکینگ خودروسازان
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از دیگر تاکیدات ویژه رییس‌جمهوری، تکمیل و تحویل سریع خودروهای موجود در کف پارکینگ ها به متقاضیان بود. ۸۰ هزار خودروی کف پارکینگ گروه خودروسازی سایپا در دی ماه، با روند کاهشی تا شنبه آینده به ۴۴ هزار دستگاه خواهد رسید و ایران خودرو نیز در این بازی زمانی و از موجودی ۱۰۰ هزار دستگاه در آبان ماه، اکنون به رقم ۶۶ دستگاه کاهش یافته و به طور یقین تا اردیبهشت ماه این میزان به کمتر از ۲۵ هزار دستگاه خواهد رسید.
فاطمی امین تصریح کرد: براساس دستور رییس جمهوری تعداد خودروهای موجود در کف پارکینگ خودروسازان باید حداکثر تا میزان استاندارد رایج آن یعنی به میزان تولید دو هفته ای باشد. این میزان برای شرکت سایپا حدود ۲۰ هزار دستگاه و برای ایران خودرو معادل ۲۵ هزار دلار خواهد بود و مدیران هر دو خودروسازی بزرگ کشور قول داده اند این آمار را همواره رعایت کنند.

روند کاهشی خودروهای موجود در پارکینگ ها آغاز شده است
وی ادامه داد: خوشبختانه روند کاهشی خودروهای موجود در کف پارکینگ خودروسازان تا کنون قابل قبول بوده و جای تشکر دارد که مدیران دو خودروساز بزرگ کشور به قول خود عمل کرده اند و بازدید امروز نیز بر همین مبنا و برای پیگیری دستورات رییس جمهوری انجام می شود.

اصلاح همکاری خودروسازان و قطعه‌سازان به نفع کیفیت تولیدات خودرویی
وزیر صمت در ادامه با اشاره به تأکیدات ویژه رییس جمهوری در خصوص افزایش کیفیت تولیدات خودروی کشور که مورد مطالبه همه مصرف‌کنندگان نیز است، تصریح کرد: مهم ترین مساله در این فرآیند، اصلاح نحوه تعامل میان خودروسازان و قطعه‌سازان است که باید در یک چارچوب تعریف شده انتظارات طرف ها برآورده شود و از جمله آن ها می‌توان به ضرورت تسویه به روز مطالبات قطعه‌سازان از سوی شرکت های خودروسازی و الزام قطعه‌سازان به رعایت کیفیت و کمیت قطعات مورد تعهد آنها اشاره کرد.
فاطمی امین اضافه کرد: این فرآیند از چند ماه پیش روند اجرایی خود را آغاز کرده و مدیران این دو شرکت بزرگ خودروسازی اعلام کردند که اقدامات لازم در این خصوص انجام می دهند و اطمینان دارم با اصلاح این فرآیند، شاهد افزایش اساسی کیفیت تولیدات خودرو در کشور تا میزان حداقل ۷۰ درصد شرایط موجود باشیم که البته به طور جدی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری و کنترل خواهد شد.

شناسایی ۲۰۰ مساله اساسی حوزه تولید و اقدام عملی برای رفع موانع
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال پشتیبانی ها و مانع زدایی ها گفت: خوشبختانه گام‌های اساسی در این خصوص برداشته شده و بیش از ۲۰۰ مساله مهم پیش روی تولید در کشور احصاء شده که از جمله آن ها می‌توان به مسئله تأمین مالی واحدهای اشاره کرد که تاکنون دو پروژه در دست اجرا بوده و در حد پایلوت بسیار خوب جواب داده است، یکی از آن ها پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت حساب‌های مالی بنگاه‌ها و دیگری پرداخت تسهیلات در قالب زنجیره تولید است و این پروژه‌ها در شش ماهه نخست سال آینده به طور کامل اجرایی خواهند شد و می توانیم امیدوار باشیم بیش از ۷۰ درصد نیازهای مالی بنگاه‌ها با این روش ها حل و فصل شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در خصوص تامین مواد اولیه، صادرات و سایر موارد مرتبط نیز گزارش‌های کاملی از عملکرد وزارت صنعت معدن و تجارت در سال پشتیبانی ها و مانع زدایی تهیه شده که به زودی منتشر خواهد شد.

دیدار وزیر صمت با تحویل گیرندگان خودرو و بررسی روند اجرایی امور
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین بازدیدی از شرکت خودروهای سفارشی ایران خودرو (آپکو) انجام داد و به صورت چهره به چهره با تعدادی از تحویل گیرندگان خودرو گفت و گو کرد.
در این بازدید فاطمی امین از مردم در مورد میزان معطلی آن ها برای تحویل خودرو سوال کرد که برخی از آن ها از زمان ۱۰ دقیقه ای دریافت خودرو خود خبر دادند و عده ای نیز زمان تحویل خودروی خود را به علت شلوغی پایان سال تا سه ساعت اعلام کردند.
در این بازدید همچنین وزیر صمت دستورات لازم را برای تسریع در فرآیند تحویل و ترخیص خودروهای تولیدی ایران خودرو به مدیرعامل این شرکت صادر کرد.