- ماشین نیوز - https://www.mashinnews.com -

بیشترین علت مردودی خودروها در مراکز معاینه فنی

به گزارش ماشین نیوز [1] ؛«حسین مقدم» مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درباره آمار مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی شهر تهران در سال ۱۴۰۰ گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا ۲۰ اسفندماه یک میلیون و ۵۹۸ هزار و ۶۹۶ دستگاه به مراکز معاینه فنی سبک شهر تهران مراجعه کردند که این میزان مراجعات در مقایسه با سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.

مهمترین علل مردودی خودروها در معاینه فنی در سال ۱۴۰۰

او ادامه داد: از ۱۰۰ درصد علل مردودی خودروها در مراجعه به مراکز معاینه فنی، ۲۸ درصد از خودروها به دلیل گازهای خروجی، ۱۶درصد به دلیل همراستایی، ۷ درصد کمک ها، ۲۱ درصد در تست ترمز و ۲۸درصد به دلیل عیوب ظاهری در مراکز معاینه فنی مردود شدند.

مقدم درباره آزمون شدت صوت در مراکز معاینه فنی شهر تهران گفت: در سال ۱۴۰۰برای ۸۷ هزار دستگاه خودرو آزمون شدت صوت انجام شده و تعداد ۳ هزار و ۲۸۰ دستگاه خودرو در این آزمون مردود گردیده اند. فرایند این آزمون به نحوی است که اگر در زمان کنترل بخش‌های ظاهری خودرو آزمونگران مرتبط صدایی غیر متعارف و یا بیش از حد را از موتور وسیله نقلیه و یا سیستم‌های هشدار دهنده (بوق) شناسایی نمایند وسیله نقلیه را به قسمت آزمون سنجش شدت صوت که دارای شرایط محیطی لازم است هدایت و نسبت به انجام این آزمون در دور موتور مشخص و ثبت نتایج حاصل از آن در سامانه سیمفا اقدام می‌نمایند.

بررسی سلامت ایربیگ خودروها در مراکز معاینه فنی ممکن نیست

مدیر عامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره بررسی سلامت ایربیگ خودروها در مراجعه به مراکز معاینه فنی با توجه به اینکه در تصادفات اخیر کشور مساله ساز شدند گفت: در معاینه فنی لزوما احتیاج نیست که این مورد کنترل شود و اصلا قابلیت کنترل ندارد. در خودروهایی که مجهز به ایربیگ هستند و یا سیستم‌های ایمنی مضاعف وجود دارد، این خودروها چراغ‌های اخطار دارند و در صورتی که مشکلی داشته باشند این چراغ‌های اخظار روشن می‌شود.

او ادامه داد: نمی‌شود گفت که در تصادفات تمامی خودروها نقص داشتند و چراغ ایربگ آن‌ها روشن بوده، اگر نقصی در طراحی داشته باشند باعث شده است که ایربیگ‌ها فعال نشوند در غیر اینصورت با وجود چراغ هشدار دهنده صاحب ماشین بدون اینکه نیاز به معاینه فنی باشد می‌تواند به نقص ایمنی در مورد ایربیگ‌ها پی ببرد.

مقدم افزود: تا زمان وقوع تصادف و فعال نشدن سیستم ایربیگ معاینه فنی نمی‌تواند تشخیص دهد که سیستم درست کار می‌کند یا خیر. این آزمون‌ها مربوط به زمان تولید است که باید انجام شود و نمی‌شود در مراکز معاینه فنی آنرا کنترل کرد.

حدود ۵۰ درصد خودروهای پایتخت به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه می کنند 

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره مقایسه عیب خودروها در مراکز معاینه فنی با توجه به بالارفتن تعداد خودروهای فرسوده در کشور به دلیل شرایط تحریمی و همچنین از رده خارج نشده خودروهای فرسوده نسبت به سالهای قبل توضیح داد: حدود ۵۰ درصد از آن چیزی که خودروی مشمول در شهر تهران می‌دانیم به مراکز معاینه فنی در شهر تهران مراجعه می‌کنند و مابقی به شهرستان‌های اقماری تهران و یا شهرستان‌های مجاور استان تهران مراجعه می‌کنند.

او ادامه داد: در نتیجه قضاوت ما بر روی این ۵۰ درصد است. در بین این ۵۰ درصد تغییر محسوسی بر روی علل مردودی ندیده‌ایم چرا که مستمر به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند و از درصدی از مطلوبیت در نگهداری و سرویس‌های دوره‌ای برخوردار هستند چرا که به صورت سالانه چک می‌شوند و در نتیجه نسبت به سال قبل خراب‌تر نیستند و به دلیل مراجعه و علت‌یابی همیشه رفع نقص شده اند.

آمار خودروهای فرسوده که نمی‌توانند معاینه فنی بگیرند را نداریم 

مقدم اضافه کرد: شاید آن‌هایی که به دلیل فرسودگی نمی‌توانند معاینه فنی بگیرند را در آمار نداریم چرا که به مراکز دیگر که معاینه فنی را راحت‌تر صادر می‌کنند مراجعه دارند. بر فرض اگر ۱۰ درصد از خودروها فرسوده باشند اصلا در آمار ما نمی‌آید چرا که اصلا به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه نمی‌کنند و در نتیجه نمی‌توانیم آمار دقیقی نسبت به سال‌های قبل ارائه دهیم.

او در واکنش به اینکه برای برطرف شدن این مشکل با توجه به اینکه خودروها در شهر تهران تردد می‌کنند چه اقدامی باید انجام شود، اظهار کرد: پیشنهاد ما این است در شهرهایی که آلایندگی آن‌ها همچون شهر تهران مشهود است باید معاینه فنی خودروها با دستورالعمل‌های ویژه همان شهر و در شهر تهران انجام شود. همانند معاینه فنی برتر که حداقل آلایندگی را داشته باشند.

معاینه فنی در شهرهای آلوده سختگیرانه‌تر انجام شود

مدیر عامل ستاد معاینه فنی تاکید کرد که معاینه فنی در شهرهایی که از آلایندگی بالاتری برخوردار هستند که منشا آن‌ها مربوط به خودروها و وسائل نقلیه متحرک است، باید سختگیرانه‌تر از دیگر شهرها انجام شود.

 

منبع: ایلنا