حباب قیمتی خودرو کاهش خواهد یافت
کد خبر: ۳۴۶۳ | تاریخ انتشار : ۱۴-۰۱-۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰ | نسخه چاپی نسخه چاپی

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی خودرو گفت: با سیاست جدید دولت در تولید خودروهای کامل و جلوگیری از تولید خودروهای ناقص و وارد شدن آنها به کف پارکینگ خودروسازان، حباب قیمتی در بازار کاهش خواهد یافت.

به گزارش ماشین نیوز ؛روز گذشته (۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۱)‌ وزیر صمت برای دومین بار پس از صدور فرمان هشت ماده‌ای رئیس‌جمهوری در حوزه خودرو، با حضور در گروه‌های صنعتی ایران‌خودرو و سایپا، ضمن بازدید از پارکینگ، واحد مونتاژ و مرکز تحقیق، طراحی و توسعه؛ روند حمل و تحویل خودروهای این دو مجموعه و فرآیند کاهش خودروهای کف پارکینگ‌ها را بررسی و اجرای دستورات هشت ماده‌ای رئیس‌جمهوری را پیگیری کرد.

به نظر می‌رسد یک ماه پس از دستورات رئیس‌جمهوری به خودروسازان به‌منظور افزایش کیفیت و مشتری‌مداری، با اقدامات انجام شده توسط ایران‌خودرو و سایپا با هدایت وزارت صمت انجام داده‌اند مردم در سال ۱۴۰۱ خدمات بهتری از خودروسازان خواهند دید.

در این زمینه، رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی خودرو  افزود:‌ اینکه در یک ماه اخیر دو بار وزیر صنعت، معدن و تجارت در خودروسازی‌ها حضور یافته، نشان‌دهنده پیگیری امور برای دست یافتن به اهداف تعیین شده و رفع مشکلات موجود است.

«محمدرضا نجفی‌منش» با اشاره به تغییر سیاست‌ها در این حوزه، خاطرنشان‌کرد: قبلا سیاست این بوده که تولید هرچند به صورت ناقص انجام شود، هرچند آمار تولید در این شرایط بالا بود اما خودروها تجاری نمی‌شد و به دست مصرف‌کننده نمی‌رسید و حتی شاهد افزایش خودروهای ناقص در کف به ۱۷۰ هزار دستگاه هم بودیم.

این مقام صنفی ادامه‌داد: امروز سیاست بر این شده که خودروها کامل تولید شوند و به کف پارکینگ‌ها وارد نشوند که سیاست قابل قبولی است، هرچند به قطعه سازان فشار وارد می‌شود.

وی تصریح‌کرد: در این صورت و تولید خودروهای کامل، مشتریان به خودروهای خود خواهند رسید و حباب قیمت‌ها در بازار کاهش خواهد یافت؛ بنابراین رضایت نسبی بیشتری حاصل خواهد شد.

نجفی‌منش بیان‌داشت: توان تولید برای تحقق این سیاست وجود دارد، اما در تامین برخی چیپست‌های وارداتی که تولید داخل نیز ندارند، مشکل وجود دارد. با این حال با تلاش‌ها و برنامه‌ریزی انجام شده، هر تعداد چیپست که موجود است وارد خطوط تولید خواهد شد.

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی خودرو یادآوری‌کرد: چیپست‌ها امروز به مشکل اساسی فراروی خودروسازان بزرگ تبدیل شده و حتی کاهش ۲۰ درصدی تولیدات جهانی را به دنبال داشته است.

وی اضافه‌کرد: در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در سطح جهان انجام شده است، اما رسیدن به وضعیت نرمال در این زمینه دست‌کم یک سال زمان خواهد برد.

نجفی‌منش با اشاره به هشت فرمان رییس‌جمهوری به خودروسازان، معتقد است: اگر فقط همان مورد هشتم یعنی واگذاری مدیریت خودروسازان به بخش خصوصی اجرایی شود، سایر هفت مورد دیگر نیز قابلیت اجرا خواهد داشت.

این مقام صنفی با اشاره به افزایش هزینه‌های کارگری در سال جاری، ابراز امیدواری کرد اثر این افزایش هر چه زودتر در قراردادهای بین خودروسازان و قطعه‌سازان دیده شده و قراردادهای به‌روز رسانی شود.

آمادگی برای تولید خودروهای جدید

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی درخصوص خروج خودروهای تیبا، پژو ۴۰۵ و سمند از خط تولید سایپا و ایران‌خودرو در سال جاری، از آمادگی کامل قطعه‌سازان برای تامین قطعات خودروهای جدید خبر داد.

وی همچنین با اشاره به تلاش خودروسازان برای پرداخت بخشی از مطالبات قطعه‌سازان در ایام پایانی سال ۱۴۰۰، گفت: در این زمینه فقط چند شکایت به انجمن واصل و به همه آنها رسیدگی شد.

  روز گذشته «سیدرضا فاطمی‌امین» وزیر صمت در بازدید از گروه صنعتی ایران‌خودرو ضمن مناسب خواندن اقدامات این مجموعه در اجرای فرامین رئیس‌جمهوری، گفت: کاهش خودروهای پارکینگ ایران‌خودرو به ۲۵ هزار دستگاه در پایان فروردین‌ماه، فراتر از فرمان صادرشده و بسیار مناسب است.

وی با تاکید بر نظارت بر فرآیندهای کیفی محصولات، افزود: با کاهش مدت زمان پرداخت به قطعه‌سازان، امکان مطالبه کیفیت توسط خودروساز به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود. در این زمینه لازم است رده‌بندی سازندگان و ردیابی قطعات نیز با دقت دنبال شود.

فاطمی‌امین بر لزوم استفاده از ظرفیت ناوگان حمل ریلی تاکید کرد و بیان‌داشت: ایران‌خودرو می‌تواند با طرح موضوع و پیگیری از طریق معاونت مربوط در وزارتخانه، از ظرفیت حمل ریلی برای انتقال محصولات خود استفاده کند که این موضوع سبب کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و لجستیک خواهد شد.

وزیر صمت افزایش مدت گارانتی محصولات ایران‌خودرو به سه سال یا ۶۰ هزار کیلومتر پیمایش را نیز از دیگر اقدامات این شرکت در راستای اجرای فرامین رئیس‌جمهوری دانست.

در دولت سیزدهم با تاکیدات رئیس‌جمهوری، برنامه‌های کارشناسی برای بهبود صنعت خودرو ارائه شده که مهم‌ترین آن‌ها در دستورات آیت‌الله رئیسی قابل مشاهده است.

دستورات رئیس‌جمهوری به صنعت خودرو

 چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ رئیس‌جمهوری به صورت از پیش اعلام نشده از پارکینگ‌ها و خط تولید شرکت ایران‌خودرو بازدید کرد و از نزدیک در جریان مشکلات و مسائل این شرکت تولیدی قرار گرفت.

آیت‌الله رئیسی پس از حضور در بزرگترین خودروساز کشور دستوراتی برای ارتقای صنعت خودرو و بهبود خدمات‌رسانی به مشتریان آن صادر کرد.

منبع: ایرنا

برچسب ها:, , , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=3463

دیدگاه شما

آخرین اخبار