- ماشین نیوز - https://www.mashinnews.com -

آغاز طرح مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی لوازم یدکی خودرو

به گزارش ماشین نیوز [1] ؛سیدرضا فاطمی امین امروز در حاشیه دومین جلسه از سلسله‌ نشست‌های ستاد مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی با محویت لوازم یدکی خودرو در جمع خبرنگاران، گفت: کار جدیدی را وزارت صمت با همکاری ستاد مبارزه با کالاهای قاچاق و ارز برای مقابله با کالاهای قاچاق، تقلبی، بی‌کیفیت و غیراستاندارد آغاز شده و همه دستگاه‌های از جمله وزارت دادگستری، سازمان تعزیرات، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، اصناف، تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان برای به ثمر رسیدن مبارزه با  کالاهای قاچاق و تقلبی با وزارت صمت همکاری می‌کنند.

وی افزود: در اولین مرحله این طرح مبارزه با کالاهای قاچاق، تقلبی، بی‌کیفیت و غیراستاندارد لوازم یدکی خودرو آغاز شده که برای این منظور سه اقدام در دستور کار قرار گرفته است .

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: در اقدام اول براساس اینکه از قبل اعلام شده بود که باتری و کمک فنر خودرو باید دارای کد رهگیری باشد  و اگر این کالاها قاچاق یا تقلبی باشند از سطح عرضه جمع‌آوری می‌شود، بنابراین از فردا عملیات جمع‌آوری کمک فنر و باتری قاچاق و تقلبی در چند استان آغاز خواهد شد و به تدریج در تمام استان‌ها این کار جلو خواهد رفت.

وی بیان داشت: اقدام دوم وزارت صمت برای مبارزه با کالاهای قاچاق، تقلبی و بی‌کیفیت افزایش جریان شفافیت کالا در سامانه جامع تجارت است که براین اساس تعدادی از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان و توزیع کنندگان قطعات یدکی در این سامانه ثبت کرده‌اند و در حال ثبت صورتحساب هستند و بر تسریع و تکمیل این کار تاکید می‌کنیم.

فاطمی امین بیان داشت: در صورتی که کالاهایی که کد رهگیری در جریان شفافیت کالا دریافت نکنند و صورت‌حساب‌های آنها در سامانه جامع تجارت ثبت نشود عملا این کالاها، کالاهای تقلبی و قاچاق به شمار خواهند رفت.

وی افزود: سومین محور مورد تاکید وزارت صمت در این زمینه انتظام بخشی، ساماندهی و حرفه‌ای شدن نظام توزیع قطعات یدکی است.

وزیر صمت اظهار داشت: در حال حاضر پراکندگی بسیار زیادی وجود دارد که کنترل را مشکل می‌کند، بنابراین در تکمیل جریان شفافیت کالا و در تکمیل مقابله در سطح عرضه و ردیابی گلوگاه‌های اصلی در نظر داریم تا  شبکه توزیع لوازم یدکی خودرو را حرفه‌ای، شناسنامه‌دار و مسئولیت پذیر کنیم تا قطعات با اصالت عرضه شود.

علی مویدی خرم‌آبادی نیز گفت: در راستای سیاست‌های ابلاغی رییس جمهور در بحث مبارزه با کالاهای قاچاق و ارز ، وزارت صمت به عنوان عضو اصلی ستاد که بخش اعظمی از این مبارزه را بر عهده دارد، اقدامات جدی انجام شده است.

رئیس ستاد مبارزه با کالاهای قاچاق و ارز افزود: بحث سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و اجرایی شدن مبارزه با کالاهای قاچاق، تقلبی، غیراستاندارد و بی‌کیفیت آغاز شده و در جلسه امروز نیز تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ شده است و مقرر شد تا کارگروه‌ها و کمیته‌هایی تشکیل شود و این کارگروه‌ها و کمیته‌ها از امروز کارهایشان را آغاز می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه کالاهای قاچاق در بخش لوازم یدکی خودرو، امنیت و جان شهروندان ما را به خطر می‌اندازد، در آینده نزدیک پالایش جدی در سطح عرضه از بحث تفکیک کالای قاچاق و اصلی انجام می‌شود و در سال جاری با عزم و اراده همه دستگاه‌ها و هدایت وزارت صمت و ستاد این کار انجام می‌شود.