تشدید و تسریع بازرسی در بازار لوازم یدکی تقلبی
کد خبر: ۳۸۱۸ | تاریخ انتشار : ۲۱-۰۱-۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷ | نسخه چاپی نسخه چاپی

مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت از تشدید نظارت بر بازار لوازم یدکی در هفته جاری و همچنین افزایش سرعت بازرسی با استفاده از سازوکارهای جدید بازرسی‌های حضوری با محوریت استانداران خبر دادند.

به گزارش ماشین نیوز ؛  سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت در نشست ستاد «مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی» با بیان این‌که از ظرفیت همه دستگاه‌های مرتبط ازجمله سازمان تعزیرات حکومتی برای مبارزه با قاچاق لوازم‌یدکی خودرو در حوزه صنعت استفاده می‌شود، تصریح کرد: سازوکارهای جدید برای بازرسی‌های حضوری در خصوص نظارت بر بازار باتری و لوازم‌یدکی خودرو با محوریت استانداران در دست اقدام است تا بازرسی‌ها سرعت بیشتری بگیرد.

وی هچنین خواستار تلاش برای تسریع ثبت‌نام تولیدکنندگان در سامانه جامع تجارت و ثبت صورت‌حساب‌ها در حوزه لوازم‌یدکی خودرو و باتری در سامانه جامع تجارت شد و گفت: هراندازه تولیدکنندگان رسمی به این حوزه وارد شوند به همان میزان شفافیت بیشتر خواهد شد.

تشدید نظارت بر بازار لوازم یدکی تقلبی در هفته جاری

محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت نیز در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران با بیان این که ابزار لازم برای اجرای این طرح پیش بینی شده، تصریح کرد: تمهیداتی از قبل اندیشیده شده، از اطلاع رسانی از سوی رسانه‌ها استفاده شده و فرصت‌های قانونی هم در نظر گرفته شده است. همچنین اصناف و تولیدکنندگان در این حوزه همراهی کردند و نیازهای کشور تأمین است. از طرف دیگر کسی نمی‌پذیرد که حتی یک درصد کالایی با سلامت و امنیت جانی مردم در تضاد باشد در بازار بماند. البته رسیدن به این هدف نیاز به همت جمعی دارد.

وی افزود: کار ما ایجاد زیرساخت‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات برای رصد کالاها و صدور فاکتور معتبر است، اما در کنار آن ظرفیت دستگاه نظارتی و قضایی استفاده می‌شود تا در حوزه قطعات یدکی اعتماد به بازار برگردد.

به گفته این مقام مسئول نظارت‌ها در سطح میدانی در برخی استان‌ها آغاز شده و هفته جاری این نظارت‌ها تشدید خواهد شد. نظرسنجی‌ها و افکار سنجی‌ها هم در حوزه افکار عمومی انجام شده تا مشخص شود مردم چه زمانی امنیت بازار قطعات را حداکثر می‌دانند.

علی مویدی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در حاشیه جلسه اظهار کرد: اعضای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جهت پالایش کالاهای قاچاق به ویژه کالایی که مورد تاکید قرار گرفته می‌شود، فعالیت می‌کنند. البته در این سطح نیازمند آموزش همگانی برای مصرف کنندگان و عرضه کنندگان هستیم که تصمیماتی هم در این راستا اتخاذ شده تا بتوانیم بر حلقه‌های نهایی که اثربخشی قابل‌توجهی در تکمیل طرح مقابله با قاچاق دارد نظارت داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، طرح جمع‌آوری باتری و کمک فنر قاچاق و تقلبی از روز ۱۵ فروردین‌ ماه در چند استان آغاز شده و به تدریج در تمامی استان‌ها انجام خواهد شد.  طبق گفته‌های مسئولان ستاد مقابله با قاچاق و ارز و وزارت صمت، برآورد شده که حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد کل بازار لوازم یدکی خودرو سهم فعالیت‌های قاچاق و کالاهای تقلبی است.

همچنین بر اساس گزارش وزارت صمت در مورد سهم تخلف در قطعات مختلف خودرویی، بیشترین تخلف با سهمی معادل ۷۲ درصد، مربوط به سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو است، سهم لاستیک و موتور یا قوای محرکه و گیربکس هرکدام به تفکیک پنج درصد تعیین شده و یک درصد هم مربوط به باتری خودرو برآورد شده و مابقی یعنی سهم ۱۶درصدی در اختیار سایر قطعات مرتبط با خودرو است.

برچسب ها:, , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=3818

دیدگاه شما

آخرین اخبار