اطلاعات غلط نماینده مجلس درباره قیمت خودروهای مونتاژی چینی
کد خبر: ۳۹۰۷ | تاریخ انتشار : ۲۳-۰۱-۱۴۰۱ - ۷:۲۸ | نسخه چاپی نسخه چاپی

اطلاعات غلط نماینده مجلس درباره قیمت خودروهای مونتاژی چینی سوژه رسانه ها شد.

به گزارش ماشین نیوز ؛اطلاعات غلط جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون شوراها درباره قیمت خودروهای مونتاژی چینی سوژه رسانه ها شد.

رشیدی کوچی گفت که شرکت های مدیران خودرو و بهمن موتور محصولات مونتاژی خود را به ۳ تا ۴ برابر قیمت های رایج در کشورهای همسایه به فروش می رسانند.

بررسی های میز بازار تحریریه نشان می دهد که این ادعا دقیق نیست.

شرکت مدیران خودرو تنها مدل تیگو ۸ پرو خود را که در بازار چین ۱۸ هزار دلار قیمت دارد به بیش از ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان یعنی تقریبا ۷۰ هزار دلار؛ ۳.۸ برابر گرانتر می فروشد و درمورد سایر مدل ها این اختلاف سنگین حاکم نیست.

شرکت بهمن موتور مدل های دیگنیتی و فیدلیتی خود را که در بازار چین حدود ۲۰ هزار دلار قیمت دارند در بازه قیمتی حدود ۸۰۰ میلیون تومان عرضه می کند که معادل دلاری ۳۰ تا ۳۳ هزار دلار است که ۶۰ درصد گرانتر است و نه ۳۰۰ درصد. اما نکات دیگری نیز وجود دارد.

این نکته را نباید از نظر دور داشت که برای واردات قطعات هر خودرو به طور تقریبی ۷ هزار دلار هزینه حمل قطعات، هزینه تامین مالی، گمرک، شماره گذاری و … انجام می شود که در محاسبات جلال رشیدی کوچی به آن توجه نشده است.

به زبان ساده تر، تیگو ۸ پرو حدود ۲۵ هزار دلار و مدل های دیگنیتی و فیدلیتی هم ۲۷ هزار دلار برای شرکت های مدیران خودرو و بهمن موتور تمام می شود که به معنای سود ۲۲۰ درصدی مدیران خودرو، و سود ۲۲ درصدی بهمن موتور است که اختلاف زیادی با ادعای رشیدی کوچی دارد.

این نماینده مجلس درباره قیمت محصولات شرکت کرمان موتور اظهارنظری نکرد. به عنوان مثال، مدل جک کی ۷ یا KMC K7 1 تقریبا ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده است که معادل ۵۴ هزار دلار است، درحالیکه در بازار چین ۱۴ تا ۲۰ هزار دلار قیمت دارد. اگر فرض کنیم فول ترین مدل وارد بازار کشور شده باشد، و قیمت ۷ هزار دلاری سربار را هم اضافه کنیم، با حاشیه سود تقریبا ۱۰۰ درصدی، یعنی عرضه با دو برابر قیمت مواجه هستیم.

برچسب ها:, , , , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=3907

دیدگاه شما

آخرین اخبار