- ماشین نیوز - https://www.mashinnews.com -

تفاوت زنجیر تایم و تسمه تایم

به گزارش ماشین نیوز [1] ؛دوام زنجیر بسیار بالاست و ممکن است راننده در طول عمر خودرو نیازی به تعویض آن نداشته باشید، اما تسمه تایم باید در یک کارکرد مشخص، که در هر خودرو متفاوت است، تعویض شد تا از بروز مشکل و پاره شدن آن جلوگیری به عمل آید.

زنجیر به دلیل این که تماس فلز با فلز را ایجاد می‌کند پر سروصدا‌تر از تسمه است، تسمه از پلاستیک ساخته شده و به همین دلیل، صدای خاصی از تماس پلاستیک با فلز تولید نمی‌شود.
تفاوت بعدی بین تسمه و زنجیر در محل قرارگیری آن هاست. عملکرد زنجیر تایم به علت تماس فلز با فلز نیاز به روانکاری دارد و به همین دلیل، زنجیر درون محفظه‌ای فلزی قرار می‌گیرد که جریان روغن آن جا وجود دارد و دسترسی به آن بسیار مشکل است، اما عملکرد تسمه نیازی به روانکاری ندارد و به همین دلیل در قسمت بیرونی موتور نصب می‌شود و برای محافظت از آن از یک قاب پلاستیکی استفاده می‌شود.
زمان تعویض زنجیر و تسمه در چه کارکردی باید انجام شود؟
زنجیر تایم طوری طراحی شده است تا بتواند بدون نیاز به این که تعویض شود به صورت دائمی کار کند. در صورت روغن کاری مناسب زنجیر، مشکلی به وجود نمی‌آید و می‌تواند در طول عمر موتور فعال باشد. در صورت تعویض به موقع روغن، مجرا‌ها و اجزای درون موتور از جمله زنجیر تایم تمیز و بدون جرم باقی می‌ماند و بیش‌تر عمر می‌کند.
عمر و کارکرد تسمه تایم با توجه به نوع تسمه می‌تواند متفاوت باشد. مقدار کارکرد تسمه‌های مختلف از حدود ۵۰ هزار کیلومتر تا حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر است. به دلیل جنس و فرآیندی که تسمه تولید می‌شود کارکرد تسمه مشخص می‌شود و یک مقدار از این بازه را اختیار می‌کند. البته تنها کارکرد تسمه معیار مناسبی نیست و عمر آن هم تأثیرگذار است، زیرا ممکن است خودرو بدون استفاده باشد. اگر خودرو بدون استفاده باشد تسمه، چون از پلاستیک است خشک می‌شود و انعطاف خود را از دست می‌دهد، به همین دلیل، بهتر است هر سه سال تعویض شود. البته امروز تسمه‌های افترمارکتی وجود دارند که می‌توانند تا کارکرد‌های بالا (۲۴۰ هزار کیلومتر) کار کنند و نیاز به تعویض نداشته باشند.