- ماشین نیوز - https://www.mashinnews.com -

بورس خودرو را از وضعیت چند قیمتی خارج می‌کند

به گزارش ماشین نیوز [1] ؛محمدرضا پورابراهیمی گفت: فروش خودرو در بورس کالا نه تنها منجر به افزایش شفافیت اطلاعات در بخش عرضه خودرو می‌شود، بلکه روند خرید نیز با نظارت بیشتری همراه و خودرو را از وضع دو قیمتی و چند قیمتی خارج می‌کند. عرضه خودرو در بورس کالا شرایط را به سمتی هدایت می‌کند که ما با برگزاری قرعه‌کشی و فضا‌های این چنینی مواجه نشویم مثلا، ۵ هزار نفر ثبت‌نام کنند و ۵۰ نفر صاحب خودرو شوند.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، دولت در زمان واگذاری بخشی از سهام ایران‌خودرو و سایپا، مالکیت خود را به مجموعه‌هایی داده که گرچه طبق قانون دولتی محسوب نمی‌شوند اما به صورت غیرمستقیم توسط دولت اداره می‌شوند. این واگذاری کاملاً شکلی بوده و واگذاری واقعی انجام نگرفته است. چرا که افزایش بهره‌وری و کارآمدی، کاهش بهای تمام شده و مشارکت با طرف‌های خارجی برای تولید محصولات با کیفیت نتیجه مالکیت واقعی بخش خصوصی است.

او می‌گوید:  وضعیت کنونی نسبت به زمانی که دولت مالک اصلی این دو شرکت بود، بسیار نامناسب‌تر  است. در آن زمان حداقل دولت و وزیر صنعت، معدن و تجارت پاسخگوی مجلس بودند اما هم اکنون اداره آن‌ها دولتی، اما مالکیت متعلق به دولت نیست؛ این مدل به شدت عملکرد و کارایی این دو خودروساز را با مشکل مواجه کرده است.  بهبود عملکرد و کیفیت محصولات این دو شرکت نیازمند شکل‌گیری واگذاری واقعی سهام آن‌ها به بخش خصوصی است.

با واگذاری سهام شرکت‌ ایران خودرو و سایپا به نهاد‌های وابسته به وزارت خانه‌های دولتی، افزایش کارایی، تحقق اهداف‌ها و بهبود کیفیت و صادرات محقق نخواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران