- ماشین نیوز - https://www.mashinnews.com -

تولید ۲۵۹ هزار تن تایر خودرو در سال ۱۴۰۰

به گزارش ماشین نیوز [1] ؛براساس گزارش عملکرد تایرسازان بزرگ کشور طی یکساله ۱۴۰۰، در مجموع ۲۸۸ هزار و ۱۴۹ تن تایر(کل تایر تولیدی کشور) معادل ۴۷ میلیون و ۶۲۴ هزار و ۴۲۶ حلقه تولید شده است. این میزان تولید تایر در سال گذشته نسبت به ۳۰۰ هزار و ۸۴ تن (معادل ۴۷ میلیون و ۲۳۴ هزار و ۹۳۱ حلقه) تولید شده در سال پیش از آن (۱۳۹۹) به لحاظ وزنی چهار درصد کمتر شده اما از منظر تعداد حلقه‌ها یک درصدی رشد داشته است.

از این میزان تایر تولیدی، ۲۵۹ هزار و ۹۶ تن تایر انواع خودرو معادل ۲۴ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۰۸ تن در سال ۱۴۰۰ تولید شده است که نسبت به ۲۷۳ هزار و ۳۸۶ تن (۲۵ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۴۰۷ حلقه) تولیدی در مجموع سال ۱۳۹۹ به ترتیب پنج درصد وزنی و چهار درصدی تعدادی افت تولید داشته است.

طبق آمار در سال گذشته، بیشترین رشد تولید متعلق به تایر دوچرخه و موتور است که نسبت به آمار تولید در سال ۱۳۹۹ رشد ۱۳ درصدی وزنی و ۱۵ درصدی تعدادی را رقم زده است. در حالیکه  مجموع یکساله ۱۳۹۹ حدود ۱۶ هزار و ۵۳۸ تن تایر دوچرخه و موتور معادل هفت میلیون و ۷۸۷ هزار و ۹۷۸ حلقه تولید شده بود، این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۱۸ هزار و ۷۴۶ تن معادل هشت میلیون و ۹۲۱ هزار و ۵۴۶ حلقه رسید.

اما طبیعتا بیشترین سهم از میزان کل تولید تایرها در سال گذشته، متعلق به تایر سواری‌ها است. از میزان تولید تایرهای سواری تولیدی در سال گذشته ۱۵۲ هزار و ۲۵۱ تن معادل ۲۱ میلیون و ۸۴ هزار و ۲۰۱ حلقه مختص مجموع تایرهای سواری (بایاس و رادیال) است که هم به لحاظ وزنی و هم از منظر تعدادی، کاهش پنج درصدی را نسبت به سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد. در مجموع یکساله ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۶۰ هزار و ۹۱ تن معادل ۲۲ میلیون و ۷۷ هزار و ۹۳۵ حلقه تایر سواری تولید شده بود.

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آن، ۲۷ هزار و ۳۶۰ تن تایر وانتی معادل یک میلیون و ۷۱۱ هزار و ۱۲ حلقه تولید شده است که نسبت به ۲۵ هزار و ۹۲۶ تن معادل یک میلیون و ۶۷۰ هزار و ۷۶۵ حلقه تولیدی در سال ۱۳۹۹، به ترتیب وزنی شش درصد و تعدادی دو درصد رشد تولید داشته است.

در مدت مذکور سال ۱۴۰۰ با افت شش درصدی وزنی و هشت درصدی تعدادی نسبت به مجموع تولید در سال ۱۳۹۹ تایرهای باری و اتوبوسی، ۵۴ هزار و ۹۲۸ تن تایر در داخل کشور تولید شده است که برابر ۸۳۶ هزار و ۵۷۴ حلقه بوده است. در مجموع یکساله ۱۳۹۹، ۵۸ میلیون و ۴۸۰ هزار تن برابر ۹۱۲ هزار و ۲۵۰ حلقه از این نوع تایر در کشور به تولید رسیده بود.

بیشترین افت تولید متعلق به تایرهای کشاورزی و راه‌سازی

تولید تایرهای راه‌سازی و صنعتی با افت ۲۸ درصدی، تایرهای کشاورزی سبک با افت ۲۴ درصدی و تایرهای سنگین با افت هشت درصدی از لحاظ وزنی بیشترین میزان کاهش تولید تایرها را داشته‌اند. در سالی که گذشته به ترتیب ۴۶۸۱ تن تایر راه‌سازی و صنعتی، ۳۲۵۶ تن تایر کشاورزی سبک و ۱۶ هزار و ۶۲۰ تن تایرکشاورزی سنگین توسط تایرسازان داخلی تولید شده است. همچنین میزان تولید آن‌ها در مدت مشابه سال ۱۳۹۹ به ترتیب برابر ۷۰ هزار و ۸۶۲ تایر راه‌سازی و صنعتی، ۲۵۶ هزار و ۲۸۳ حلقه تایر کشاورزی سبک و ۲۲۰ هزار و ۷۷۶ حلقه تایر کشاورزی سنگین است.

از منظر تعدادی تایرهای راه‌سازی و صنعتی ۹ درصد رشد تولید نسبت به میزان تولید در سال ۱۳۹۹ داشته‌اند اما تایرهای سبک کشاورزی ۱۸ درصد و تایرهای سنگین کشاورزی هفت درصد افت تولید را تجربه کرده‌اند.

در نهایت نیز طبق آمار، در سالی که گذشت با رشد یک درصدی ۱۰ هزار و ۳۰۷ تن انواع تیوب تولید شده‌ که معادل ۱۴ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۱۵۴ حلقه با رشد دو درصدی ثبت شده است. در مجموع سال ۱۳۹۹ قریب به ۱۰ هزار و ۱۶۰ تن تیوب معادل ۱۴ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۵۴۶ حلقه تیوب تولید شده بود.