قاچاق گازوئیل در پوشش روغن سوخته
کد خبر: ۴۵۴۳ | تاریخ انتشار : ۰۶-۰۲-۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳ | نسخه چاپی نسخه چاپی

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: عرضه نفت‌گاز در برخی روزها به ۱۲۰ میلیون لیتر می‌رسید در حالی که مصرف نفت‌گاز در حوزه حمل و نقل حداکثر ۵۴ تا ۵۵ میلیون لیتر است.

به گزارش ماشین نیوز ؛جلیل سالاری در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه تامین مالی طرح احداث مخزنگاه شهید نادر مهدوی در جمع خبرنگاران با اشاره بر توقف ساخت مخازن ذخیره‌سازی در گذشته اظهار داشت: ما این موضوع را آسیب‌شناسی کردیم و تحقیق و تفحص هم در مجلس شروع شده است، یکی از محورهای این موضوع ارزان‌فروشی در حوزه صادرات بنزین بود که ناشی از این است که ما ظرفیت ذخیره‌سازی را بر اساس آنچه قبلا در قانون پیش‌بینی شده بود، انجام ندادیم و نهایتا منجر به این شد که در شرایط خاص محموله‌های بنزین را حتی زیر قیمت نفتا فروختیم.

وی افزود: بنده صورت‌های مالی سال ۹۹ خیلی از شرکت‌های پالایشی را مرور کردم به طوری که مشاهده شد قیمت نفتا بالاتر از بنزین بود و این انگیزه‌ای بود که به سمت خام‌فروشی و کاهش تولید بنزین سوق داده شوند. ممنوعیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های رنگی بر اساس ابلاغیه دولت قبل منجر به این شد که هیچ مخزنی در کشور احداث نشود. اولین اقدام ما این بوده مصوبه را لغو کنیم، سپس بتوانیم سرمایه‌گذاری جدید را در حوزه مخزنگاه و انبار فراورده اجرا کنیم، البته ساخت مخازن دوم و سوم هم در دستور کار داریم.

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی درباره کمبود گازوئیل در برخی مجاری عرضه گفت: نفتگاز بر اساس سهمیه‌بندی در کل کشور توزیع می‌شود، در دولت گذشته بر اساس پیمایش اقدام انجام می‌شد، باتوجه به اینکه قیمت نفت‌گاز در کشور ما نسبت به کشورهای همسایه حدود یک به ۶۰ است این مسئله مسیری به سمت قاچاق است، ما باید این مسئله را مدیریت و هم شرایطی فراهم کنیم که هیچ ناوگانی دچار مشکل نشود، بر این مبنا سامانه «سدف» را ایجاد کردیم و اقدامات بر اساس آن انجام می‌شود، در برخی مجاری عرضه که در مسیر تردد کالاهای کشاورزی هستند و در شرایط خاص فصلی سهمیه را افزایش دادیم تا بتوانیم این چالش را حل و فصل کنیم.

وی ادامه داد: همان زمان که این مباحث مطرح شد در مجاری عرضه همجوار عرضه نفت‌گاز داشتیم، یعنی عرضه نفت‌گاز در برخی روزها به ۱۲۰ میلیون لیتر می‌رسید در حالی که مصرف نفت‌گاز در حوزه حمل و نقل حداکثر ۵۴ تا ۵۵ میلیون لیتر است، این نشان می‌دهد ما باید این موضوع را مدیریت کنیم، ما به برخی شهرک‌های صنعتی ورود کردیم و دریافتیم که نفت‌گاز تحت عناوین روغن سوخته با تغییر رنگ به نام مشتقات نفتی قاچاق می‌شود، بنابراین ضرورت بود که این مسائل مدیریت شود.

سالاری با تاکید بر لزوم ساخت مخزن گفت: با آمدن ستاره خلیج‌فارس ظرفیت ذخیره‌سازی باید افزایش پیدا می‌کرد، ضمن اینکه فراورده با استانداردهای یورو ۴ و ۵ هم باید تفکیک شود، در حوزه صادرت با توجه به نیاز مشتری باید فراورده ویژه و خاص را تولید و ذخیره‌سازی و امکان صادرات را فراهم کنیم، در شبکه خطوط نیز مشکل داشتیم، یک خط وله ۲۶ اینچ داشتیم، بنابراین خط لوله دوم را ایجاد کردیم، در شرق کشور هم مشکل داشتیم که ظرفیت ۲۰ میلیون لیتری را اجرا کردیم، ضرورت بود در منطقه هرمزگان مخزن ساخته شود تا هم صادرات دریایی داشته باشیم و هم عرضه زمینی افزایش یاید، روزانه حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون لیتر عرضه زمینی داریم که باید دسترسی را فراهم کنیم و ضمن اینکه در شرایط بازار قیمتی مناسبی وارد حوزه صادرات شویم.

معاون وزیر نفت در پاسخ به سوالی درباره احتمال واردات بنزین باتوجه به روند رو به رشد مصرف گفت: ما راهکارهای جایگزینی را انجام دادیم، یکی از طرح‌ها بهینه‌سازی مصرف انرژی است، طبیعتا بهینه‌سازی در همه بخش‌ها از جمله بنزین هم اجرا می‌شود، خودروساز هم وظایفی دارد که باید انجام شود قرار نیست که در داخل کشور سوخت‌سوزی و سوخت‌محوری داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: باید با ساخت پتروپالایشگاه‌ها به سمت زنجیره ارزش برویم، بنابراین وظیفه این است که همه دستگاه‌های متولی در حوزه خودشان به بهینه‌سازی مصرف انرژی توجه کنند در طرح تحول دولت هم بر این موضوع تاکید شده و در مبانی پیش‌بینی شده که باید پایش شود و هر دستگاهی در حوزه خودش گزارش‌ها را اعلام و اقداماتی که باید را انجام دهد.

منبع: ایلنا

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=4543

دیدگاه شما

آخرین اخبار