حقایقی درباره کار در کارخانه تسلا
کد خبر: ۴۶۴۳ | تاریخ انتشار : ۰۸-۰۲-۱۴۰۱ - ۹:۳۴ | نسخه چاپی نسخه چاپی

در این گزارش به چند واقعیت جالب درباره کار در کارخانه تسلا می پردازیم.

به گزارش ماشین نیوز ؛در حال حاضر شرکت تسلا با ارزش‌ترین خودروساز جهان است و با توجه به اینکه تسلا در سال ۲۰۰۳ تاسیس شد و اولین خودروی خود را در سال ۲۰۰۸ عرضه کرد، این ارزش بازار و کنار زدن همه رقبا عجیب است. رقبای قدیمی‌تر و شناخته شده‌تر بسیاری از جمله جنرال موتورز، مرسدس بنز، تویوتا و … هستند که حتی با سابقه و محصولات بیشتر، نظاره گر صدرنشینی این شرکت در سهم بازار شرکت‌های خودروسازی هستند.

به نظر می‌رسد دلیل این موضوع این است که تسلا خودروساز سنتی نیست. در واقع تسلا با استفاده از فناوری و با کمی پشتیبانی توانسته این جایگاه را برای خود دست و پا کند و این، تلویحا به ما می‌گوید که باید به سرعت و به صورت کاربردی، از فناوری‌های نوین استفاده کنیم.

البته شایان ذکر است که تسلا و مالک آن ایلان ماسک حواشی بسیاری دارند که قصد داریم در این گزارش، به حقایق عجیبی در رابطه با کار در شرکت تسلا بپردازیم. البته ممکن است چیز‌های بیشتری هم وجود داشته باشند، اما همین موارد هم به حد کافی عجیب و خاص هستند.

 نباید نزدیک ایلان ماسک شوید

این یک قانون مکتوب نیست، اما یکی از مواردی است که بسیاری از کارمندان تسلا از آن پیروی می‌کنند. ایلان ماسک در کارخانه خود به این مشهور است که کارگران تسلا را بی دلیل اخراج می‌کند.

تا امروز شواهد بسیاری وجود داشته، اما در یک مورد گزارش شده که ماسک بی دلیل بر سر یک مهندس فریاد زده و بعد از توهین او را اخراج کرده است. گفته شده ایلان ماسک او را احمق خطاب کرده و بعد از گفتن حرف زشتی او را اخراج کرده است. کل ماجرا حتی یک دقیقه هم طول نکشیده و آن مهندس هرگز نفهمیده که مالک تسلا چرا او را اخراج کرده است.

حضور پرسنل فقط در جلسات مهم

اکثر کارمندان از جلسات متنفرند، به خصوص زمانی که طولانی، کسل کننده و غیر ضروری هستند. اما کارمندان تسلا نیازی به شرکت در جلسات غیرضروری ندارند.

 ایلان ماسک قوانین سختگیرانه‌ای در مورد جلسات دارد. او می‌گوید جلسات در تسلا باید کوچک، مختصر و نادر باشند. او می‌گوید نیاز نیست که یک کارمند را مجبور به شرکت در جلسه‌ای کنید که حضور او در آن الزامی نیست.

البته ایلان ماسک در مورد برگزار نشدن جلسات زیاد دلیل خاصی دارد و این برای خیرخواهی کارمندان نیست بلکه به تجارت مربوط می‌شود. ایلان ماسک می‌خواهد کارکنانش همیشه مشغول به کار باشند؛ بنابراین به جای شرکت در جلسات غیرضروری، بهتر است در ایستگاه کاری خود مشغول به کار باشید.

تسلا و افشای اطلاعات

مانند بسیاری دیگر از شرکت‌های بزرگ فناوری، تسلا نیز نگران افشای اطلاعات خصوصی خود است. تسلا با تهدید افشاگران به اخراج و شکایت در حال مقابله است.

در ماه مه ۲۰۱۹، تیم امنیتی تسلا ایمیلی را به کارمندان این شرکت ارسال کرد و در آن فاش کرد که چندین کارمند را به دلیل طیف وسیعی از تخلفات، از جمله به اشتراک گذاری اطلاعات تولید با خبرنگاران و افشای اطلاعات خصوصی شرکت، اخراج کرده و از آن‌ها شکایت کرده است. با این حال، به نظر می‌رسد کارمندان تسلا اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند، زیرا ایمیل هشدار شرکت نیز فاش شده است.

حذف سلسله مراتب سنتی

در اکثر سازمان‌ها رعایت سلسله مراتب بسیار مهم است. مدیرکل یا رئیس اطلاعات یا وظایف را به مدیر میانی می‌دهد، او به مدیر بخش و در نهایت مدیر بخش با کارگران در ارتباط است و از آن‌ها کار‌ها را می‌خواهد.

با این حال، کار‌ها در تسلا کمی متفاوت است. یک کارگر در یک بخش می‌تواند مدیر خود را دور بزند تا مستقیماً با مدیر بالا دستی صحبت کند. این قانون برای مقامات بالاتر از جمله معاونان رئیس و شخص ایلان ماسک نیز اعمال می‌شود.

این استراتژی در یادداشتی توسط ایلان ماسک برای همه کارمندان تسلا ارسال شده است. در این یادداشت، ایلان ماسک گفته که سلسله مراتب سنتی کند، گنگ و غیرهوشمند است. به گفته وی، اگر تسلا امیدوار است به موفقیت برسد، اطلاعات باید به سرعت و به راحتی جریان یابد.

حقوق دریافتی پایین

آیا تسلا یک شرکت خودروسازی است یا یک شرکت فناوری؟ این پاسخ زمانی که بخواهیم حقوق آن را با مشاغل مشابه مقایسه کنیم اهمیت زیادی دارد. اگر آن را یک شرکت فناوری در نظر بگیریم، متوسط حقوق آن بسیار پایین است. با این حال، ما آن را به عنوان یک شرکت خودروسازی دسته بندی می‌کنیم و با این وجود، متوسط حقوق آن درست در میانه حقوق صنعت خودروسازی است. این مبلغ نه خیلی زیاد است و نه خیلی کم، البته زباله گرد‌ها می‌توانند درآمد بیشتری داشته باشند.

در سال ۲۰۲۰، تسلا فاش کرد که به کارگران با مهارت متوسط خود ۱۵ دلار در ساعت یا ۴۷۱۴۷ دلار در سال حقوق می‌دهد. با این حال، این یک تخمین اشتباه است، زیرا حقوق ساعتی ۱۵ دلار برابر با ۳۱۲۰۰ دلار در سال خواهد بود (محاسبه با پیشفرض ۴۰ ساعت کار در هفته و ۵۲ هفته در سال) که این کمتر از حقوق یک زباله جمع کن است که ۴۱۴۰۰ دلار در سال درآمد کسب می‌کند.

توزیع نوشیدنی انرژی زا برای هوشیار نگه داشتن کارگران

یک شیفت معمولی در تسلا بین ۱۲ تا ۱۶ ساعت طول می‌کشد. این برای کل هفته و گاهی اوقات آخر هفته‌ها، به‌ویژه در مهلت‌های تولید فشرده ادامه دارد که باعث می‌شود کارگران آنقدر خسته شوند که دیگر نیرویی نداشته باشند.

البته ترفند تسلا این است که با دادن قوطی‌های رایگان نوشیدنی انرژی زا کارگران را هوشیار نگه دارد. البته گفته می‌شود تسلا فقط به کارگران پرکار نوشیدنی می‌دهد و همه کارگران یک قوطی رایگان دریافت نمی‌کنند. برخی از کارمندان می‌گویند که گاهی اوقات، خودشان نوشیدنی خود را می‌خرند.

ساعت‌های کار طولانی تسلا

در نوامبر ۲۰۱۸، ایلان ماسک در توییتی نوشت: “مکان‌های ساده‌تری برای کار کردن وجود دارد، اما هیچ‌کس دنیا را با ۴۰ ساعت کار در هفته، تغییر نداده است.”

توییت او به این معنی است که ایلان ماسک انتظار دارد کارکنان تسلا هر روز اضافه کاری کنند. شاید به همین دلیل بوده که حقوق دریافتی ۴۷۱۴۷ با دستمزد ساعتی ۱۵ دلار نمی‌خوانده، بنابراین اضافه کاری‌های طولانی حقوق کارمندان را به این رقم رسانده است. برخی از کارمندان این شرکت کار کردن طولانی را الهام‌بخش می‌دانند، با این حال، برخی دیگر فکر می‌کنند که این یک مدرک روشن و نمونه‌ای از مدیریت وحشتناک است.

ممکن است از استرس و فشار کاری بیهوش شوید

ساعات کاری طولانی، شیفت‌های آخر هفته، اضافه کاری اجباری و ضرب الاجل‌های سخت تسلا، کارگران را تحت فشار زیادی قرار می‌دهد. گزارش شده صد‌ها نفر در حین کار دچار تشنج، درد قفسه سینه و تنگی نفس شده اند. برخی حتی غش کرده و با صورت‌ها به زمین افتاده اند.

از سال ۲۰۱۷، آمبولانس‌ها گاهی به کارخانه‌های تسلا می‌رفتند تا کارگران مجروح را به بیمارستان منتقل کنند. با این حال، مدیران تسلا (که اغلب تحت فشار هستند) هرگز خطوط مونتاژ را برای رسیدگی به افراد آسیب دیده متوقف نکردند. آن‌ها فقط به سایر کارمندان گفتند در حالی که مجروح روی زمین می‌ماند به کار خود ادامه دهند.

شما نمی‌توانید اتحادیه تشکیل دهید یا به اتحادیه‌ای بپیوندید

تشکیل اتحادیه یا پیوستن به یک اتحادیه برای کارمندان تسلا ممنوع است. البته این سیاست رسمی تسلا نیست، اما رفتار ماسک نشان می‌دهد که نمی‌خواهد کارگرانش در اتحادیه‌ای عضو شوند. به عنوان مثال، در ۲۱ می ۲۰۱۸، ایلان ماسک در توئیتی گفت: “اگر کارگران بخواهند می‌توانند به اتحادیه‌ها بپیوندند، اما چرا حقوق اتحادیه را پرداخت کنید و از دریافت سهام صرف نظر کنید؟ “

شایان ذکر است که این شرکت، کارکنان طرفدار اتحادیه را تهدید کرده است که از مزایای دریافت سهام بی بهره خواهند شد و احتمال اخراج آن‌ها هم وجود دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب ها:, , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=4643

دیدگاه شما

آخرین اخبار