- ماشین نیوز - https://www.mashinnews.com -

ورود اتوبوس‌های جدید به پایتخت از خرداد

به گزارش ماشین نیوز [1] ؛شورای ششم و مدیریت شهری جدید بارها اعلام کرده‌اند برای حمل و نقل عمومی برنامه‌های سریع، فوری و انقلابی دارند و اختصاص اتوبوس و واگن در اسرع وقت برای پایتخت از اولویت های آنها است. علیرضا زاکانی شهردار جدید تهران هم بر این موضوع تاکید دارد و قرار است توسعه حمل و نقل عمومی و تکمیل خطوط مترو با برنامه ریزی مورد توجه قرار گیرد تا به مطالبه شهروندان در این زمینه پاسخ داده شود. شهردار تهران تأکید ویژه‌ای بر تکمیل خطوط ۶ و ۷ و اضافه کردن واگن‌های جدید به مترو دارد و مدیران شهری می‌گویند ما سعی کرده‌ایم اقدامات لازم را در این راستا انجام دهیم.

فعالیت مترو تهران از حدود سال ۶۵ و با فعال‌سازی پروژه مترو در تهران انجام شد، ۲۴۵ کیلومتر خطوط مترو طی این سال‌ها در خطوط یک تا ۷ به بهره‌برداری رسیده و ۱۴۱ ایستگاه مترو در پایتخت فعال است. از اسفند ۷۷ تا کنون شتاب توسعه مترو در خطوط مختلف بیشتر شده و ثمره زحمات فرزندان این آب و خاک با خودباوری در طراحی مترو چه در بخش اجرا و چه در بخش ساخت تجهیزات و بهره‌برداری به بار نشسته است.

به گفته مدیران شهری، اقدامات ساختمانی مترو هم شامل احداث تونل‌ها و ایستگاه‌ها سال‌هاست که توسط مهندسان و دانشمندان ایرانی در حال انجام است و در این راستا به خودکفایی رسیده‌ایم و دانش مهندسی در زمینه توان اجرایی و مصالح ساختمانی برای تونل‌ها و ایستگاه‌ها به کار گرفته شده است.

با این وجود همزمان با کاهش آمار ابتلا به کرونا و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، به آمار مسافران مترو و اتوبوس افزوده شد و ارتقاء‌ وضعیت حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک یکی از مطالبات مردم تهران است.

درباره موضوعات مختلف از جمله تأمین واگن برای مترو تهران، اورهال واگن‌های پایتخت، بازنگری طرح ترافیک، خرید اتوبوس‌های جدید، نوسازی اتوبوس‌ها، نوسازی تاکسی‌های فرسوده در پایتخت با سیدمجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

با اتمام ماه مبارک رمضان به نظر می‌رسد به آمار مسافران حمل و نقل عمومی در پایتخت افزوده شده است،‌از طرفی توسعه حمل و نقل عمومی و تأمین اتوبوس و واگن برای پایتخت همواره از مطالبات مردم تهران بوده است، آیا خبرهای جدیدی در این زمینه دارید؟

حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در دوره جدید مدیریت شهری با بهره‌گیری از توان اجرایی شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه و به منظور اتخاذ راهکاری کوتاه‌مدت جهت برون‌رفت از وضعیت فعلی حمل و نقل پایتخت و بهبود آن نسبت به برنامه‌ریزی اقدامات در سطح فوری و ضربتی و سطح کوتاه‌مدت  اقدام کرده است. بر این اساس و به عنوان راهکاری فوری و ضربتی، برنامه‌ریزی لازم در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و ماه‌های اخیر در محورهای متعدد از قبیل توسعه کمی و کیفی ارائه خدمات در سامانه مترو با تأکید بر افزایش دسترسی‌ها، توجه ویژه به بازسازی و اورهال ناوگان مترو و اتوبوس با هدف حفظ سطح فعلی خدمات و افزایش ایمنی در سامانه‌های مذکور، توسعه ناوگان اتوبوسرانی از طریق خرید مستقیم، بهبود وضعیت و احیای ناوگان سامانه جانبازان و معلولین، نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی با اهرم‌های تشویقی و سایر اقدامات مرتبط صورت پذیرفته است.

موافقت پیش‌پرداخت تأمین ۶۳۰ واگن توسط دولت 

البته به طور کلی تأمین واگن برای مترو جزو کارهای کلان و بلندمدت است برنامه‌ریزی‌ها به صورت جامع در این راستا انجام گرفته و در گام نخست پیش‌پرداخت تأمین ۶۳۰ واگن توسط دولت در نظر گرفته شده، موافقت‌ها حاصل شده است و قرار است که ۴ هزار میلیارد تومان به عنوان ۱۵ درصد از پیش‌پرداخت خرید ۶۳۰ واگن برای فاینانس چین در نظر گرفته شود که گام‌ها در این راستا در حال نهایی شدن است و به زودی اتفاقات و خبرهای خوبی در این راستا خواهیم داشت و زمانی که این پرداخت عملیاتی شود قطعا چندین گام برای تأمین واگن جلو خواهیم رفت. قراردادهای دیگری هم در این زمینه داریم از جمله تأمین ۱۳۰ واگن بر اساس قرارداد با شرکت ملی واگن‌سازی تا بتوانیم واگن‌های ملی را به چرخه بهره‌‌برداری برسانیم بر همین اساس  این ۱۱۳ در داخل کشور تولید شود. پیش‌پرداخت این موضوع نیز در نظر گرفته شده و ارائه شده است.

قراردادی هم با شرکت مپنا داریم البته منتظر متن قرارداد هستیم و طی این تفاهم‌نامه بین شهرداری و شرکت مپنا ۱۴۴ قطار مترو قرار است به تهران اختصاص داده شود اگر همه این موضوعات در مورد واگن‌ها به نتیجه برسد می‌توانیم بگوییم به کفایت تأمین واگن رسیده‌ایم و بار بزرگی از دوش شهرداری در حوزه حمل و نقل برداشته خواهد شد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها امسال ۱۴۰۰ اتوبوس اورهال می‌شوند

کمبود اتوبوس نیز از دیگر مشکلات حوزه حمل و نقل تهران است در این راستا چه گام‌های طی ماه‌های گذشته برداشته شده است؟

برای بهبود وضعیت اتوبوسرانی نیاز به چند اقدام بوده یکی اورهال اتوبوس‌ها و دیگر خرید اتوبوس‌های جدید و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها امسال ۱۴۰۰ اتوبوس اورهال می‌شوند که بودجه آن از سمت شورای شهر برای شهرداری در نظر گرفته شد و ما درخواست کارهای اجرایی را داده‌ایم و تحول بزرگی در حوزه اتوبوسرانی با این موضوع ایجاد می‌شود و با ۲۲۰۰ اتوبوس فعلی می‌توان گفت که به وضعیت بهتری در ارائه خدمات می‌توانیم دست یابیم در کنار این قضیه حدود هزار اتوبوس نیاز به مخزن داشتند و مخزن انها دچار مشکل بوده که با رفع مشکلات در این زمینه به تعداد اتوبوس‌ها نیز افزوده می‌شود البته اشتباه نشود که بخشی از این اتوبوس‌ها با همان ۱۴۰۰ اتوبوسی که گفتیم برای اورهال در نظر گرفته‌ایم همپوشانی دارند.

از خرداد تدریجا اتوبوس‌های جدید وارد چرخه حمل و نقل خواهد شد

همچنین در قالب قرارداد تأمین ۲ هزار دستگاه اتوبوس برای کشور ۹۰۰ مورد برای تهران در داخل تولید می‌شود و از خرداد تدریجا این اتوبوس‌ها وارد چرخه حمل و نقل خواهد شد که این شرکت که قرار است ۲ هزار دستگاه اتوبوس برای شهرهای مختلف تأمین کند شرکت عقاب‌افشان است و ان‌شاءالله تا آخر سال اعلام شده که همه اتوبوس‌ها به شهرها اختصاص می‌یابد همچنین از محل تهاتر نفت حدود ۱۶۰۰ اتوبوس برای تهران در نظر گرفته شده که گشایش بزرگ در زمینه تأمین اتوبوس خواهد بود اگر عملیاتی شود قطعا امسال تحول بزرگی را در حوزه اتوبوسرانی شاهد خواهیم بود.

در حال حاضر فشار بر روی ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار زیاد است، تراکم جمعیت، طولانی سرفاصله حرکت اتوبوس‌ها و فرسودگی ناوگان دست به دست هم داده و ما درصددیم با برنامه‌ریزی‌ها وضعیت را هر چه بهتر بهبودی بخشیم و ان‌شاءالله با اقدامات انجام شده از نظر تأمین اتوبوس به کفایت می‌رسیم. همچنین در حال حاضر در حال بازیابی و بازنگری خطوط اتوبوسرانی هستیم و از آنجایی که برخی از مسیرها مسافر زیاد و برخی مسیرها مسافر بسیار کم دارند می‌خواهیم خطوط کم مسافر را بازنگری و تبدیل به خط ون و تاکسی کنیم. با این رویکرد وضعیت در سایر خطوط که پُرمسافر هستند بسیار بهبود می‌یابد.

آیا اتوبوس‌هایی که قرار است خریداری و یا اورهال شود شامل بخش خصوصی هم خواهد بود؟

بله، به طور کلی از ۱۴۰۰ اتوبوسی که قرار است اورهال شود هزار مورد آن برای بخش خصوصی و ۴۰۰ مورد برای شهرداری است و ما بنا داریم با تسهیلات ارائه خدمات در بخش خصوصی را گسترش دهیم.

آغار بهره‌‌برداری از اتوبوس‌های برقی در ماه پایانی تابستان

سرانجام خرید اتوبوس‌‌های برقی برای پایتخت چه شد و این ماجرا به کجا رسید؟

قرارداد تأمین ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی برای تهران در حال پیگیری است و طبق زمانبندی‌های انجام گرفته تا شهریور این موضوع به سرانجام می‌رسد البته ممکن است تأخیری به همراه داشته باشد ولی تلاش ما این است آغار بهره‌‌برداری از این اتوبوس‌ها در ماه پایانی تابستان باشد البته وزارت کشور هم دنبال تأمین اتوبوس برقی است و آنها هم در صدد هستند که ۵۰۰ اتوبوس برقی خریداری کنند و این موضوع زمانبر خواهد بود از آنجایی که خط اتوبوس برقی در کشور نداریم این موضوع ممکن است مدتی به درازا بکشد.

 نوسازی۱۰ هزار تاکسی پایتخت/توسعه ناوگان تاکسی‌های ون

برای تاکسی‌های تهران و نوسازی آنها چه برنامه‌ای دارید؟

بر اساس بودجه‌های موجود که در شهرداری در نظر گفته شده ۱۰ هزار تاکسی پایتخت نوسازی می‌شود ولی در کنار این قضیه دو طرح دیگر هم در حال دنبال کردن داریم یکی اینکه تسهیلات تعمیرات اساسی ون‌ها را فراهم سازیم چرا که بیش از ۹۵ درصد ون‌های تهران که در قالب تاکسی فعالیت می‌کنند فرسوده هستند و طرح دوم اینکه توسعه ناوگان ون را داشته باشیم و بتوانیم ون‌های با کیفیت و نو را در سطح تهران برای جابه‌جایی شهروندان اختصاص دهیم.

هدف از راه اندازی قرارگاه حمل و نقل عمومی 

راه اندازی قرارگاه حمل و نقل عمومی چقدر در رفع مشکلات این حوزه موثر است؟

هدف از راه اندازی قرارگاه افزایش هم افزایی جهت افزایش کیفیت خدمات به شهروندان است. با توجه به عقب‌ماندگی جدی که در زیرساخت‌های مختلف حمل و نقل عمومی اتفاق افتاده لازم بود سرعت و هماهنگی ویژه‌ای در کارهای مربوط به این موضوعات داشته باشیم چراکه با این روال عادی اداری و غیره کار معمولا با آن سرعتی که به دنبال آن هستیم و اقدامات تحولی که مد نظر داریم، اتفاق نمی‌افتد.

اتفاقات و خبرهای خوش مترویی

اولویت مهم شهرداری در حوزه توسعه مترو چگونه است؟

اولویت نخست  افتتاح ایستگاه‌های باقی مانده در خطوط هفت‌گانه طی چهارسال با منابع مالی مورد نیاز ۳۹ هزار و ۴۲۹ میلیارد تومان است. سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و قرارگاه خاتم الانبیاء دستگاه‌های همکار در این پروژه هستند. اولویت دیگر بهره برداری از مسیرهای باقی‌مانده در خطوط هفت‌گانه مترو طی چهارسال با منابع مالی موردنیاز ۱۲ هزار ‌و ۱۹۰ میلیارد تومان است همچنین ۴۷ کیلومتر از مجموع خطوط ۶، ۷ و فرودگاه امام (ره) ـ شهر پرند باقی‌مانده است و ۳۷ کیلومتر شامل توسعه خطوط انشعابی مترو می‌شود.

  تکمیل انبار قطعات یدکی شرکت بهره برداری مترو

تکمیل انبار قطعات یدکی شرکت بهره برداری مترو در دوره یک‌ساله با منابع موردنیاز هزار میلیارد تومان از طریق بانک شهر، پروژه دیگر سامانه مترو است همچنین اورهال ۷۰۰ دستگاه واگن مترو در ۱۸ ماه و با هزینه مورد نیاز ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که هزار و ۴۲۵ میلیارد تومان سهم شهرداری و هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان سهم دولت است.

تغییر ساعت طرح ترافیک بر اساس تصمیم شورای ترافیک

هفته پیش در برخی از رسانه‌ها مطرح شد که قرار است ساعت طرح ترافیک تغییر کند که بعدا این موضوع توسط شهرداری تکذیب شد آیا تا پایان سال ساعات طرح ترافیک یکسان خواهد بود؟

بر اساس آخرین جلسه شورای ترافیک قرار بر این شد که فعلا ساعات پایان طرح ترافیک تغییر نکند ولی اگر ضرورت یافت و پیک عصرگاهی ایجاد شد ممکن است در جلسه شورای ترافیک تصمیمات دیگری اتخاذ شود و ساعت پایانی طرح به ساعت ۱۹ تغییر کند.

 از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به دنبال تغییر در طرح ترافیک هستیم

سرانجام بازنگری در طرح ترافیک به کجا رسید؟

به طور کلی نحوه اجرای طرح ترافیک باید یکسال بازنگری شود اصلا فلسفه اخذ عوارض ورود به طرح ترافیک بر این اساس بوده که هر خودرو متناسب با آلایندگی که برای شهر ایجاد می‌کند عوارض راننده آن بپردازد ولی الان فرقی نمی‌کند که خودرو در چه ساعتی وارد طرح ترافیک شود و یا اینکه فرد یک یا چند ساعت در محدوده طرح تردد داشته است. درصدد هستیم از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برنامه‌هایی اجرا کنیم تا طرح ترافیک متناسب با پیمایش خودرو، نوع معاینه فنی و نواحی آلوده شهر نرخ‌گذاری متفاوتی داشته باشد و به نوعی طرح ترافیک شناور و دینامیک باشد. اگر به نتیجه قطعی برسیم و این قضیه در شورای شهر تصویب شود قطعا اجرایی خواهد شد ولی هنوز در حد ایده و برنامه‌های اولیه است.