تعرفه،‌ خودروهای خارجی را لاکچری می‌کند
کد خبر: ۵۰۰۷ | تاریخ انتشار : ۱۹-۰۲-۱۴۰۱ - ۸:۵۱ | نسخه چاپی نسخه چاپی

به گفته نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی «متأسفانه اکنون قیمت خودروهای وارداتی حتی با تعرفه ۹۰ درصد دو میلیارد تومان گران‌تر برای خریدار تمام می‌شود. یعنی اگر خودرویی با تعرفه ۹۰ درصد یک میلیارد تومان است اکنون با قیمت سه میلیارد تومان فروخته می‌شود. بدین جهت با کاهش قیمت خودروهای خارجی می‌توان شاهد کاهش قیمت خودروهای داخلی در بازار بود.»

به گزارش ماشین نیوز ؛در حالی که با ۵۰۰ میلیون تومان می‌توان یکی از بهترین و به‌روزترین خودروهای خارجی را خریداری کرد، در ایران با این مبلغ تنها امکان خرید دو خودروی داخلی دنا پلاس دنده‌ای توربو و تارا اتومات از بازار وجود دارد.

خودروی ۵۰۰ میلیون تومانی خارجی، خودروی روز بازار است و ضمن کیفیت بالا، امکانات متعددی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. این در حالی است که خودروی ۵۰۰ میلیون تومانی که در بازار ایران دست‌به‌دست می‌شود نمی‌تواند رضایت مشتری را جلب کند و از سویی کیفیت آن با قیمتی که عرضه می‌شود هیچ همخوانی ندارد.

قیمت کارخانه‌ای تارا اتومات حدود ۴۱۶ میلیون تومان و دنده‌ای آن ۲۹۴ میلیون تومان است. با آنکه تفاوت قیمت تارا اتومات با بازار زیاد نیست اما خودروساز اعتقاد دارد که قیمت کارخانه‌ای آن خیلی پایین است و حتی بخش قابل توجهی از خودروها با زیان تولید می‌شود. حال سؤال این است که خودروسازان جهانی چگونه با ۵۰۰ میلیون تومان بهترین خودرو را تولید می‌کنند و خودروساز داخلی با ۴۱۶ میلیون تومان نمی‌تواند خودرویی را تولید کند که رضایت صددرصدی مردم را جلب کند. البته خودروها و بخصوص آنهایی را که برند نیستند می‌توان با قیمت‌های بسیار کمتر و در حدود ۲۵۰ میلیون تومان تا ۴۰۰ میلیون تومان خریداری کرد که اگر بخواهیم در این بازه قیمتی خودروهای داخلی را قیاس کنیم به خودروهای شاهین، کوییک، رانا و … می‌رسیم. این خودروها نیز نتوانسته‌اند سلیقه و خواسته مشتریان را پوشش دهند.

فساد در بدنه خودروسازان

به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت خودرو، بالابودن هزینه‌های تولید یک دستگاه خودرو است. در حقیقت شرکت‌های خودروسازی در این حوزه نتوانسته‌اند مدیریت خوبی داشته باشند و عملاً مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمت‌های بسیار بالا خریداری می‌کنند یا از زمانی‌ که مواد اولیه به کارخانه برسد، واسطه‌هایی وجود دارند که سودهای کلان دریافت می‌کنند. از همین رو کارشناسان به مدیران خودروسازی هشدار دادند که مسیر ورود مواد اولیه به کارخانه و قطعات مورد بازبینی اساسی و جدی قرار گیرد. آنها اعتقاد دارند که اگر این مسیر مورد بازرسی قرار گیرد قیمت خودرو در کارخانه حداقل ۲۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. چندی پیش نیز روزنامه ایران در گزارشی از دست‌های پنهانی نوشت که با دریافت پول یا هدایای خاص، قطعات خودرو را وارد زنجیره تأمین خودروسازان می‌کنند. این در حالی است که اگر انتخاب قطعه مناسب باشد، ضمن افزایش کیفیت می‌توان به افزایش تیراژ تولید هم دست یافت. لذا تا زمانی‌ که فساد در بدنه خودروسازان باشد نمی‌توان قیمت خودرو را معقول کرد.

لقب لاکچری

روز گذشته روزنامه ایران در جدولی به قیمت خودروهای خارجی اشاره کرد که قیمت آنها بین ۱۳ هزار تا ۱۷ هزار دلار بود اما این خودروها در سایر کشورها چنین رقمی دارند و قطعاً اگر پایشان به ایران باز شود تعرفه واردات خودرو، قیمت آنها را بسیار بالا می‌برد. از همین رو در کنار خواسته مردمی نسبت به واردات خودرو، بازنگری در تعرفه واردات خودرو هم وجود دارد. بر این اساس باید گفت تعرفه‌های بالای واردات خودرو باعث می‌شود خودروها لوکس و لاکچری شوند. در غیر این‌ صورت خودروهایی که واردات می‌شوند تحت هیچ شرایطی نمی‌توان به آنها لقب لاکچری داد.

آنگونه که اواخر سال گذشته عنوان شد تعرفه واردات خودرو در سال‌ جاری از ۴۰ درصد تا مرز ۷۵ درصد بر اساس حجم موتور خودرو اعمال می‌شود. بر این اساس خودروهای هیبریدی-برقی، حداقل تعرفه را دارند اما سایر خودروها در چهار دسته ۱۰۰۰ سی‌سی، ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی، ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی و ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی، تعرفه‌گذاری می‌شوند. در این میان برخی منابع مطلع اعلام کردند خودروهای هیبریدی و برقی با کمترین میزان تعرفه (۴۰ درصد) وارد کشور خواهند شد و تعرفه خودروهای بنزینی نیز از ۴۵ تا ۷۰ درصد خواهد بود که این امر به معنای قیمت دوبرابری بسیاری از خودروهای وارداتی نسبت به قیمت جهانی است.

منتظر تصویب نرخ تعرفه واردات هستیم

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، درباره تعرفه واردات خودرو به «ایران» گفت: «تعرفه CBU، CKD و SKD هنوز مشخص نشده اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که مبنا در حال تغییر است. حال باید دید که دولت سیزدهم چه عددی را مصوب می‌کند. در این خصوص هنوز نمی‌توان اظهار نظر جدی کرد. احتمال دارد تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا کند یا اینکه تعرفه‌های قبلی به قوت خود باقی بماند.»

دولت تعیین‌کننده است

محمدرضا نجفی‌منش، کارشناس صنعت خودرو، درباره بازنگری تعرفه واردات خودرو به «ایران» گفت: «دولت تعرفه واردات خودرو را نهایی می‌کند و بخشی از درآمد دولت از عوارض واردات است لذا آن عددی که تاکنون وضع و تصویب شده بر اساس آن چیزی است که دولت استخراج کرده است. حال در این مقطع زمانی باید دید که دولت سیزدهم چه سیاستی را در قبال تعرفه واردات خودرو خواهد داشت.»

تعرفه، قیمت خودرو را گران نکند

علی جدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، درباره تعرفه واردات خودرو و این که دولت سیزدهم چه سیاستی را باید اتخاذ کند، به «ایران» گفت: «تنظیم تعرفه واردات خودرو در اختیار دولت است لذا امیدواریم تعرفه‌ای وضع شود که قیمت خودروهای خارجی خیلی گران‌تر نشود اما قبل از پرداختن به تعرفه واردات خودرو، موضوع واردات خودرو مهم است. آنگونه که وزیر صمت در جلسه کمیسیون صنایع مجلس عنوان کرد از خردادماه دیگر ممنوعیت واردات خودرو به امضای سران قوا نخواهد رسید.»

وی گفت: «از سال ۹۷ واردات خودرو به جهت تراز ارزی کشور با امضای سران قوا ممنوع شد؛ حال که به اذعان وزیر صمت با افزایش صادرات، درآمد ارزی کشور بهبود پیدا کرده است می‌توان واردات خودرو را دنبال کرد. البته باید تأکید کرد که هیچ راهی بجز واردات خودرو وجود ندارد. خودروسازان خوشبینانه در حدود یک میلیون دستگاه خودرو می‌توانند تولید کنند و این در حالی است که کشور به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو نیاز دارد. از همین رو اگر واردات خودرو اتفاق نیفتد مشکلات بازار خودرو دوچندان خواهد شد.»

واردات خودرو الزام است

جدی خاطرنشان کرد: «قیمت بالای خودروهای داخلی، افزایش روزبه‌روز خودروهای فرسوده (حداقل پنج‌ میلیون خودروی فرسوده در خیابان‌های کشور تردد می‌کنند)، کیفیت پایین خودروهای داخلی و عدم توازن عرضه و تقاضا در تولید خودرو عواملی هستند که واردات خودرو را به یک الزام تبدیل کرده است.»

او تصریح کرد: «دولت نباید وضعیت پیش‌آمده را نادیده بگیرد و اجازه دهد که خودروسازان روال قبلی را داشته باشند. از همین رو در گام اول باید واردات خودرو اتفاق بیفتد و در گام بعدی و در راستای تنظیم بازار تعرفه واردات خودرو مورد بازنگری قرار گیرد تا خودروهای خارجی با کیفیت با قیمت مناسب به دست مردم برسد. قطعاً این امر به نفع صنعت خودرو خواهد بود؛ چرا که باعث می‌شود خودروسازان از هسته و پوسته خود خارج شوند و به فکر رقابت با خودروهای خارجی باشند.»

خودروسازان در مرداب خودساخته

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان این که انحصار خودساخته خودروسازان باعث ایجاد مرداب برای آنها شده است، گفت: «بالاترین تعرفه واردات خودرو ۸۵ درصد است لذا بعد از واردات خودرو قطعاً دولت می‌تواند نرخ تعرفه را بازنگری کند تا بتوانیم ضمن کاهش قیمت خودرو در بازار، به ارتقای کیفیت خودروهای داخلی هم دست پیدا کنیم. متأسفانه اکنون قیمت خودروهای وارداتی حتی با تعرفه ۹۰ درصد دو میلیارد تومان گران‌تر برای خریدار تمام می‌شود. یعنی اگر خودرویی با تعرفه ۹۰ درصد یک میلیارد تومان است اکنون با قیمت سه میلیارد تومان فروخته می‌شود. بدین جهت با کاهش قیمت خودروهای خارجی می‌توان شاهد کاهش قیمت خودروهای داخلی در بازار بود

منبع: روزنامه ایران

برچسب ها:, , , , , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=5007

دیدگاه شما

آخرین اخبار