بحران زنجیره خودروسازی در کشور
کد خبر: ۵۷۰۹ | تاریخ انتشار : ۳۰-۰۲-۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲ | نسخه چاپی نسخه چاپی

در حاشیه چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت خودرو که در محل شهر آفتاب برگزار شد، یک میزگرد تخصصی با محوریت واکاوی بحران زنجیره خودرو و در حضور امیرحسین جلالی نایب رئیس انجمن همگن قطعه سازان استان تهران، مرتضی شفیعی عضو هیات مدیره گروه صنعتی ایران خودرو، حسن قره ئی کارشناس صنعت خودرو، بهرام طیبی مدیرعامل شرکت پل آستارا صنعت با حضور جمعی از کارشناسان و صاحب نظران این صنعت و همچین اصحاب رسانه، با اجرای کیا داود اسفندیاری کارشناس کسب و کار و صنعت خودرو برگزار شد.

ارائه تولیدات فاخر در گرو خصوصی سازی صنعت خودروسازی کشور

به گزارش ماشین نیوز ،امیرحسین جلالی نائب رئیس انجمن همگن قطعه سازان استان تهران در آغاز این میزگرد با اشاره به اینکه تمامی صنایع از زنجیره خودروسازی منفعت برده و می برند از عدم ثبات در بخش های مدیریتی خودروسازان سخن گفت و ادامه داد: از آنجایی که مدیریت ها در شرکت های خودروسازی دائما در حال جابجایی بوده و ثباتی ندارند طبیعی است که با عدم توجه به استراتژی ها و به بیان دیگر با گم شدن آنها مواجه شویم، زیرا با هرتغییر در مدیریت ها استراتژی ها نیز تغییر خواهند کرد.

او به استراتژی های درنظر گرفته شده طی سال های جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: قرار بود تا در صنعت خودرو خودکفا شویم که البته وابسته به قیمت نفت بود و اجازه به ثمرنشستن اهداف را از ما سلب کرد.

او افزود: صنعت خودرو به واسطه توانمندی ها و پراکندگی جغرافیایی که دارد پیشران اقتصاد کشوراست.

جلالی ضمن اشاره به میزان اشتغالزایی چشمگیر در صنعت خودروسازی اظهار داشت: صنعت خودرو برای نسل جوان یک نعمت است و قطعا قابلیت بهتر شدن را دارد. البته درصورتی که درباره ساختارهای مدیریتی این صنعت فکری شود.

نایب رئیس انجمن همگن قطعه سازان خودرو استان تهران معتقد است: صنعت خودروی کشور با خصوصی شدن تولیدات فاخری را خواهد داشت.

او اظهار داشت: از دیدگاه من صنعت خودروسازی کشور دارای مشکلات ساختاری است.

جلالی با اشاره به صورت های مالی ایرانخودرو و سایپا اعلام کرد ۵۰ درصد از پرسنل خودروسازان در شرکت های اصلی ومابقی در شرکت های اقماری مشغول به کار هستند و درصورتی که این شرکت ها با ساختار فعلی ادامه دهند و شرکت های اقماری از اصلی جدا نشوند، نمی توان انتظار بهتر شدن شرایط را داشت.

مطابق اظهارات نایب رئیس انجمن همگن قطعه سازان استان تهران: گروه بهمن به عنوان یک خودروسازی خصوصی و با مدنظر قرار دادن استراتژی های صحیح سودده است.

او ادامه داد: این امکان وجود دارد که مالکیت دو خودروساز بزرگ کشور را با بخش خصوصی سهیم شد با توجه به اینکه قانون تجارت نیز باید برای این شرکت ها حاکم شود.

جلالی در پایان خاطرنشان کرد درصورت بهبود شرایط خودروسازان سایر حلقه های زنجیره تامین هم شرایط بهتری را خواهند داشت.

تفاوت در قیمت کارخانه و بازار آغازگر فساد است

مرتضی شفیعی عضو هیات مدیره گروه صنعتی ایران خودرو در ابتدای سخنان خود با تاکید بر ضرورت انتقاد پذیری گفت :رضایت در وضعیت موجود رشدی را درپی نخواهد داشت.

او در ادامه به افزایش و رشد قیمت بنزین در کشورهای اروپایی اشاره کرد و ضمن ارائه توضیحات مفصلی دراین باره، گفت: سرمایه گذاران علاقه ای به سرمایه گذاری بلندمدت ندارند و به دنبال کسب وکاری هستند که هرچه زودتر به نتیجه برسد. این درحالیست که صنعت خودروسازی یک سرمایه گذاری بلند مدت است.

مطابق اظهارات این عضو هیات مدیره گروه صنعتی ایران خودرو هیچ موضوع قابل پیش بینی در نهاده های تولید وجود ندارد و ما گاها شاد هستیم که خودروساز علاوه بر زیان دهی محصولات خودرا کمتر از قیمت تمام شده به فروش میرساند. این موضوع در نهایت عدم پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان و افزایش قیمت این شرکت ها را برای ادامه تولید در پی خواهد داشت.

شفیعی ضمن اشاره به اینکه مختصات اقتصادی ما دچار بهم ریختگی است و باتوجه به اعتراض به گرانی خودروها همچنان شاهد بالا بودن میزان تقاضا هستیم، در مقیاس اقتصادی صحیح حداقل باید به میزان یک میلیون خودرو تولید شود و ما برای رسیدن به این هدف نیازمند استراتژی مناسب هستیم

براساس سخنان او تفاوت قیمت کارخانه و بازار آغازکننده فساد است چراکه تجارت خودرو یک تجارت با سوددهی بالا بوده و متشکل از یک جامعه ۳۰۰ هزار نفری است.

شفیعی با اعتقاد براینکه مدیران و صنعگران خودروسازی مظلوم واقع شده اند گفت تنها ۷ درصد از قیمت تمام شده خودروسازان مربوط به پرسنل است. ضمن اینکه درهمین شرایط هم خودروسازان محصولات خود را ۲۰ درصد پایین تر از قیمت تمام شده به فروش می رسانند.

به عقیده او خصوصی سازی صنعت خودرو به تنهایی حلال مشکلات نیست نقطه آغازی برای حل مشکلات خواهد بود.

عضو هیات مدیره ایران خودرو با تاکید براینکه استراتژی با ثبات قطعه نتیجه بهتری را در پی خواهد داشت اعلام کرد: ما نیازمند پلتفرم های مشترک در صنعت خودرو کشور هستیم. ضمن اینکه خودروسازان با آزادسازی قیمت ها و واردات خودرو به داخل کشور مخالفتی ندارند

او معتقد است : سیاست گذاری های حاکمیت باید به گونه ای باشد تا سرمایه گذاران نیز برای رسیدن به اهدافشان برنامه ریزی مناسبی داشته باشند. ضمن اینکه اگر سندچشم انداز بلند مدتی تهیه می شود تمامی دولت ها رادر ادوار گوناگون شامل شود تا با فراهم سازی شرایط مناسب توسط دولت ها سرمایه گذاران نیز برای حضور در این صنعت و پیروی از قوانین رغبت داشته باشند.

او در این نشست از رسانه ها درخواست کرد تا به دنبال گفتن حقیقت و واقعیت های این صنعت در انتشار اخبار خود باشند.

تغییر مداوم در استراتژی ها مانع رشد صنعت خودرو است

حسن قرئی در ابتدای صحبت های خود به تغییر دولت ها وعدم تغییر دراستراتژی های نظامی اشاره کرد وگفت: همین عدم تغییر در استراتژی ها باعث شده تا قدرت نظامی بالایی را در کشور داشته باشیم. درحقیقت زمانی رشد خواهیم کرد که با تغییر افراد و مدیران استراتژِی ها تغییر نکنند.

به عقیده او زمانی که با هر تغییر در دولت و وزرا مدیران خودروسازی نیز تغییر می کنند چطور می توان انتظار رشد داشت؟ چرا که یک مدیرعامل در صنعت خودرو حدود ۳ سال مشغول به کار خواهد بود این درحالیست که توسعه محصول در این صنعت درحدود ۵ سال زمان می برد.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه افزود صنعت خودروسازی ایران در حالی با کشور کره جنوبی مقایسه می شود که اقتصاد آنها ۱۶۶۰ میلیارد دلار و ایران با اختلاف بسیار زیاد ۴۵۰ میلیارد دلار است.

قرئی صنعت خودروسازی ایران در میان ۱۹۲ کشور را در جایگاه ۱۸۰ و کشور کره جنوبی را دررتبه ۳۶ عنوان کرد و گفت اگر تمایل به بهبود اوضاع داریم لازم است تا در ابتدا صنعت خودرو خصوصی سازی شده و شاخص کیفیت مقررات آن مورد بررسی قرار گیرد.

از نظر قره ئی عواملی همچون نداشتن استراتژی های بلند مدت، پایین بود عدد کیفیت قوانین و مقررات که تاثیر بسزایی در رشد بخش خصوصی می شود و در نهایت غیرواقعی بودن نرخ ارز منجر شده تا تولیدکننده همواره بین دوراهی تولید و واردات سردرگم باشد.

اودر پایان ابراز امیدواری کرد که ورود خودروهای اقتصادی به کشور (با تعرفه ۱۰ درصد) مقیاس مناسبی برای گران بودن یا نبودن خودروهای داخلی باشد.

تیر اعتراضات تنها صنعت خودرو را نشانه گرفته

بهرام طیبی مدیرعامل شرکت پل آستارا صنعت نیز در دقایق پایانی این مراسم اعلام کرد: قیمت ارز در تمامی جوانب اثر مستقیم دارد.

او با انتقاد از اینکه تمام تیرها فقط به سوی صنعت خودروسازی نشانه می رود گفت: در شرایطی که مسکن، اقلام خوراکی و… با تورم مواجه هستند معترضان تنها بر گرانی خودروهای تولید داخل میتازند. این درحالیست که اثر مستقیم این موضوعات و از همه مهم ترنرخ ارز بر زندگی افراد جامعه خواهد بود که نیازمند اندیشیدن تمهیدات صحیح از سوی دولت است

به عقیده او لازم است تا به جای خارج کردن ارز و واردات خودروی بی کیفیت روی بهتر شدن ، افزایش کیفیت خودروسازان و محصولات داخلی کشور متمرکز باشیم

در خاتمه این مراسم اعضای حاضر در میزگرد به سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران پاسخ دادند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=5709

دیدگاه شما

آخرین اخبار