جلوگیری از ترک خوردن آسفالت با لاستیک مستعمل
کد خبر: ۶۰۸۶ | تاریخ انتشار : ۰۵-۰۳-۱۴۰۱ - ۷:۴۱ | نسخه چاپی نسخه چاپی

محققان استرالیایی با افزودن تایرهای قدیمی به آسفالت، مقاومت آنها را در برابر نور خورشید افزایش داده‌اند که این امر می‌تواند به افزایش دوام جاده‌ها قبل از ترک خوردن سطح آنها کمک کند.

به گزارش ماشین نیوز ؛جاده‌ها همیشه نیاز به تعمیر دارند، اما تغییر دستورالعمل تعمیر و بهسازی می‌تواند به دوام آنها کمک کند. محافظت از جاده‌ها در برابر آسیب‌های نور خورشید که منجر به ترک‌ها و چاله‌هایی می‌شود که هر راننده با آن آشناست، همیشه یک چالش جدی بوده است.

محققان دانشگاه RMIT استرالیا با انجام یک مطالعه جدید، راهی سازگار با محیط زیست برای محافظت از جاده‌ها در برابر هجوم پرتوهای خورشید یافته‌اند. نکته کلیدی در این روش اضافه کردن خرده لاستیک‌هایی است که از تایرهای قدیمی به دست آمده‌اند. استفاده از تایرهای مستعمل برای ساخت بتن قوی‌تر و مقاوم‌تر در برابر گرما نویدبخش بوده و محققان در پی پاسخ این پرسش بودند که آیا لاستیک می‌تواند از آسفالت در برابر تخریب نور ماورا بنفش محافظت کند.

محققان برای آزمایش این ایده، لاستیک خرد شده را با سه غلظت مختلف – ۷.۵ درصد، ۱۵ درصد و ۲۲.۵ درصد – به لایه بالایی آسفالت اضافه کردند. سپس، این نمونه‌ها در دستگاهی قرار گرفتند که آنها را به مدت یک ماه و نیم در معرض سطوح بالایی از اشعه ماورا بنفش قرار می‌داد، این روند آسیب دیدن سریع معادل آن چیزی است که جاده‌های محلی در طول یک سال تحمل می‌کنند. در نهایت تغییرات خواص شیمیایی و مکانیکی آسفالت اندازه‌گیری شد.

این گروه دریافت که نمونه‌هایی با بالاترین غلظت لاستیک تنها به اندازه نصف آسفالت معمولی به علت تابش اشعه ماورا بنفش آسیب دیدند. با این حال، افزودن بیش از حد لاستیک ممکن است باعث کاهش مقاومت جاده در برابر آسیب‌های مکانیکی شود.

برچسب ها:, , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=6086

دیدگاه شما

آخرین اخبار