اجرا و ارزیابی مستمر نظام مدیریتی ۵s در سایپا
کد خبر: ۶۴۸۷ | تاریخ انتشار : ۱۳-۰۳-۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹ | نسخه چاپی نسخه چاپی

مدیرعامل گروه خودرو سازی سایپا ضمن بازدید از شرکت سایپایدک از نزدیک در جریان فعالیت های این شرکت قرار گرفت و در نشستی با مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد سازمان خدمات پس از فروش سایپا نکاتی در جهت بهبود روند خدمات دهی به مشتریان بیان کرد.

به گزارش ماشین نیوز ؛ محمدعلی تیموری گفت: در زمان ورودم به سایپا وضعیت تولید گروه مناسب نبود و صرفا ۲۰ درصد تولیدات به صورت مستقیم تجاری و عرضه می شد. از طرفی بدهی به قطعه سازان بسیار زیاد بود و پرداختی به آنها به ۱۸۰ روز رسیده و شرایط سختی برای زنجیره تامین رقم زده بود و این موضوع با توجه به اینکه در ماه های پایانی سال قرار داشتیم وضعیت را سخت تر کرده بود.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود : علاوه بر این حدود ۸۷ هزار خودرو شامل خودروهای ناقص و خارج از گارانتی هم در پارکینگ ها وجود داشت که با همت و همکاری همه کارکنان توانستیم در پایان سال با نرخ عبور مستقیم ۳۹ درصد، خودروهای ناقص پارکینگ ها را نیز به حدود ۴۳ هزار دستگاه کاهش دهیم.
او با اشاره به اینکه تولید امسال را با شرایط خوبی آغاز کردیم و عبور مستقیم به بیش از ۹۰ درصد رسیده که در ۱۰ سال اخیر این رقم در سایپا بی سابقه بوده است، گفت: خوشبختانه در دو ماه ابتدایی سال جاری ۹۴ هزار خودرو تولید و روانه بازار شده که تولید متوسط روزانه به  ۱۷۵۰ تا ۱۸۵۰ دستگاه رسیده و امیدواریم تا خرداد ماه ماه ظرفیت تولید را به ۲ هزار دستگاه در روز برسانیم.
تیموری گفت: از ابتدای حضور، تولید اقتصادی را در دستور کار قرار دادیم و بر اساس برنامه در شش ماهه اول تولید محصولات پرزیان را کاهش خواهیم داد و در شش ماهه دوم به تولید سود ده خواهیم رسید تا بتوانیم نقدینگی شرکت را افزایش دهیم.
او با بیان اینکه اصلاح ساختار را بر اساس نظام مدیریتی ۵s آغاز و دنبال می کنیم گفت: موضوع تغییر ساختارها بسیار مهم است و اگر محقق شود جهش تولید محقق خواهد شد و بر همین اساس در اولین گام ۵s اصلاح ساختار (structure) را در سایپا دنبال می کنیم که در حوزه تولید، مهندسی و کیفیت با نگاه تقویت و توسعه ای و در حوزه پشتیبانی و ستادی متناسب سازی اجرا خواهد شد و شرکت های گروه هم باید این رویه را دنبال کنند.
تیموری دومین گام را در نظام ۵s بازنگری در سیستم (system) با نگاه به ساختار جدید دانست و گفت: این بازنگری کار بسیار سختی است ولی لازم است که انجام شود و در سایپا این کار را شروع کرده ایم.
او افزود: گام سوم ۵s مهارت (skill) است و باید افرادی را انتخاب کرد که از مهارت و تبحر لازم در حوزه کاری خود برخوردار باشند که برای این کار زمانی برای انجام آزمون و خطا نداریم و باید بهترین افراد انتخاب شوند.
مدیرعامل سایپا گام چهارم ۵s را سبک مدیریت (style) دانست و گفت: هر شرکت و هر واحد باید برای خود روش خاصی در مدیریت دنبال کند که بر اساس ساختار و سیستم تعریف شده و منحصر به  آن واحد اجرا شود چون همه واحدها را نمی توان با یک روش مدیریت کرد.
او افزود: گام پنجم ۵s نماد سازی (symbol) و شاخص گذاری در سازمان است و هر سیستم باید ارزیابی کند چه میزان در عملکرد خود موفق بوده که البته این موضوع در حال حاضر در سیستم های سایپا یدک در حال انجام است.
تیموری ارزیابی مستمر این ۵ گام را عاملی برای ارتقا و حرکت رو به جلو در جهت تعالی دانست و گفت: برای کنترل و هدایت بهتر در گروه سایپا سعی کردیم حوزه های کاری مرتبط را باهم دسته بندی و مدیریت کنیم و بر همین اساس حوزه شرکت های تولیدی و تامین را به صورت یک گروه، حوزه های فروش، خدمات پس از فروش، ارتباط با مشتریان، امداد، لیزینگ و بیمه را در حوزه دیگر و صادرات، بازرگانی و خرید راهم در حوزه ای جدا دسته بندی کردیم.
تیموری با اشاره به اصلاح ساختار مالی به عنوان یکی دیگر از اصلاحات مورد نیاز در گروه سایپا تاکید کرد: شرکت های تولید کننده خودرو در گروه سایپا باید بر اساس قیمت پایه ای که از طرف سایپا اعلام می شود با هماهنگی شرکت های سازه گستر، مگاموتور و سایپایدک تولید خود را مستقیم دنبال کنند چرا که این کار قطعا در پویایی، درآمدزایی و فعال شدن بیشتر شرکت ها تاثیر خواهد داشت.
برچسب ها:, , ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=6487

دیدگاه شما

آخرین اخبار