فروشگاه‌های زنجیره‌ای مسیری هموار برای افزایش اشتغالزایی
کد خبر: ۶۸۶۵ | تاریخ انتشار : ۲۱-۰۳-۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳ | نسخه چاپی نسخه چاپی

فروشگاه‌ زنجیره ای این روزها بخشی جدا نشدنی از زندگی شهری شده‌اند. حالا بیشتر مردم از مزایای این فروشگاه‌ها باخبرند و ترجیح می‌دهند با توجه به گرفتاری‌های زندگی شهری ضمن خرید از این فروشگاه‌ها در وقت و زمان خود صرفه‌جویی کنند. اما این همه آن مسیری نیست که فروشگاه‌های زنجیره‌ای طی کرده‌اند.

به گزارش ماشین نیوز ؛فروشگاه‌های زنجیره‌ای علاوه بر آنکه نقشی اساسی در تعیین قیمت کالاها و خدمات ایفا می‌کنند و پلی برای توسعه صنعت خرده فروشی کشور به شمار ‌می‌روند، نقش گسترده‌ای در ایجاد اشتغال و توسعه مشاغل در فضای اقتصادی کشور دارند.

می‌توان گفت تأثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اشتغالزایی به شکل باورنکردنی و غیر قابل انکاری مثبت است و این مطلبی است که علاوه بر مردم و خریداران این فروشگاه‌ها از سوی فعالان و صاحبنظران اقتصادی کشور نیز مورد تأکید قرار دارد.

«منصور عالی پور»  رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز در این خصوص معتقد است: تجربیات کشورهای موفق نشان می‌دهد که فروشگاه‌های زنجیره‌ای ضمن اشتغال‌زایی بالا و ارائه خدمات مناسب، از شفافیت در عملکرد نیز برخوردار هستند.

 از این رو می‌خواهیم بدانیم که چرا ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌تواند فرصت‌های شغلی بیشتری را در کشورایجاد کند؟

ایجاد فرصت‌های متنوع

از آنجایی که امروزه در هر محله و خیابانی یک فروشگاه زنجیره‌ای تاسیس شده، بسیاری از افراد تصور می‌کنند این فروشگاه‌ها آثار مخربی بر روی مغازه‌های کوچک دارند و باعث نابودی برخی از کسب‌وکارها می‌شوند، اما این تصور باطلی است.

در واقع یکی از بزرگترین مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرها به وجود آوردن فرصت‌های شغلی متنوع و متعدد است.

در اصل فرصت‌های شغلی موجود در یک فروشگاه زنجیره‌ای طیف وسیعی از نیازهای افراد برای کار را پوشش می‌دهد به طوری که افراد مختلف دارای تخصص‌های مختلف و با سطح سواد و کارایی متنوع می‌توانند در فروشگاه‌های زنجیره‌ای استخدام شوند.

ایجاد فرصت‌های شغلی مختلف

اما اینکه چرا فروشگاه‌های زنجیره‌ای چنین ظرفیت شغلی را در خود ایجاد کرده‌اند، به موقعیت‌های شغلی متنوع در این فروشگاه‌ها بر می‌گردد.

از طراحی و ساخت فروشگاه زنجیره‌ای گرفته تا فرصت‌های شغلی مربوط به تجارت آنلاین و IT، بخش لبنی و پروتئینی، میوه و سبزیجات، تدارکات، صندوق‌داری، حفاظت و امنیت، حسابداری، مدیریت منابع انسانی و…. می‌توانند از فضای اشتغال فروشگاه‌های زنجیره‌ای بهره ببرند.

مشاغل مرتبط

در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نیروهای زیادی در بخش‌های نظافت، بازاریابی، تماس با مشتریان، پیک‌های موتوری، راهنمایان مشتری، مشغول به کارند. همچنین افرادی برای جمع‌آوری سبدهای خرید از فروشگاه، قرار دادن محصولات در قفسه، مدیریت فروشگاه، کارمندان ادارای و غیره… به شکل مستقیم در این فروشگاه‌ها مشغول به کارند.

یکی از مهمترین تخصص‌ها مدیریت منابع انسانی است که وظیفه جذب، استخدام، آموزش کارمندان را برعهده دارد. مدیریت منابع انسانی علاوه بر اینکه خود یک فرصت شغلی است، می‌تواند فرصت‌های متعدد شغلی را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای فراهم کند

تأثیر بخش حسابداری نیز بر اشتغال‌زایی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای غیر قابل انکار است. از آنجایی که خرید و فروش در این فروشگاه‌ها به صورت مداوم انجام می‌شود، نیاز به یک تیم مالی قوی است تا امور مالی مربوط به این فروشگاه‌ها مختل نشود. کمک حسابداری، حسابداری، مسئول امور مالیاتی، انباردار، مسئول فروش و…. جزء فرصت‌های شغلی فراوانی است که در این زمینه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد.

هماهنگ‌کننده‌های تدارکات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نیز امکان خرید محصولات مناسب برای فروشگاه فراهم می‌کنند. آن‌ها موجودی کالا را ثبت کرده و کالاهای مورد نیاز را سفارش می‌دهند. همچنین وظیفه انتقال کالاها و اقدامات مربوط به آن را نیز بر عهده دارند.

نباید فراموش کنیم که فروشگاه‌های زنجیره‌ای طیف گسترده‌ای از کالاها را پوشش می‌دهند، بنابراین تعداد زیادی نیروی متخصص برای این بخش مورد نیاز است و به همین دلیل اشتغال‌زایی در این بخش بیش از موارد گفته شده؛ ملموس خواهد بود.

اشتغالزایی غیر مستقیم

موقعیت‌های شغلی به تنهایی مشاغل که در بالا به آن اشاره شد، محدود نمی‌شود، در واقع اشتغال‌زایی در فروشگاه زنجیره‌ای را نمی‌توان به یک زمینه یا تخصص خاص محدود کرد. از سوی دیگر به دلیل خرید فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حجم زیاد از برندها، کارخانجات صنایع غذایی و فرآوری داخلی، کشاورزان و دامداران، فعالیت این فروشگاه‌ها به تولید ملی کمک زیادی می‌کند و موجب می‌شود که افراد زیادی به‌صورت غیرمستقیم مشغول به‌کار شوند.

بخش امنیت

با این تفاسیر نباید فراموش کنیم که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای حجم انبوهی از کالاها وجود دارد و این امر می‌تواند گاهی از اوقات زمینه‌ساز سرقت شود. به همین دلیل می‌توان تأثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اشتغال‌زایی و درحوزه امنیت کاملاً مشاهده کرد. از فرصت‌های شغلی متعدد در این زمینه می‌توان به نیروهای حراستی، نگهبانان اشاره کرد. همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در زمینه نصب دوربین‌های مداربسته، کیت‌های دزدگیر و مواردی از این دست، می‌توانند افراد زیادی را استخدام کنند.

اشتغالزایی آنلاین

جنبه دیگر اشتغال‌زایی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروش آنلاین و به عبارت بهتر تجارت الکترونیک است. از آنجایی که بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش آنلاین و تجارت الکترونیک روی آورده‌اند، تأثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اشتغال‌زایی در این بخش بسیار محسوس است. این فروشگاه‌ها علاوه بر اینکه برای راه‌اندازی سایت و اپلیکیشن به طراحان و متخصصین این امر نیاز دارند، باید کارمندانی را برای بخش آی تی استخدام کرد که وظیفه به روز کردن سایت و نگهداری از آن را برعهده داشته باشند.

همچنین سایت‌ها و اپلیکیشن‌های این فروشگاه‌ها به طراحان گرافیست، افراد فعال در زمینه سئو، تولید محتوا و مواردی از این دست نیاز دارند. به همین دلیل می‌توان گفت که در بخش آی تی فرصت‌های شغلی فراوانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد که تخصص‌ها و مهارت‌های زیادی را پوشش می‌دهد. مسئولیت‌ها در این بخش علاوه بر موارد گفته شده ممکن است شامل پشتیبانی سخت‌افزاری، پشتیبانی نرم‌افزاری، بخش موبایل، پیام‌رسانی، دیتا اینتری و سرور نیز باشد.

آمارها چه می گویند

با نگاهی به آمارها می‌توان دریافت که تأثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای براشتغالزایی تنها حرفی بیهوده نیست، بلکه این فروشگاه‌ها می‌تواند تاثیر غیر قابل انکاری بر اشتغالزایی داشته باشد . بر اساس آمار سالانه ۱۶ میلیون فرصت شغلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر جهان ایجاد می‌شود. بعلاوه نشان می دهد که در کشورهای عضو اتحادیه اروپایی و ترکیه به ازای هر۵ هزار نفر، یک شعبه فروشگاه زنجیره‌ای وجود دارد.

درهر ۲۰۰ متر فروشگاه زنجیره‌ای حدود ۱۵ تا ۳۰ نیروی انسانی مشغول به کار هستند و با توجه به اینکه بر اساس آخرین آمار تا کنون حدود ۳۰۰ هزار مترمربع در اختیار فروشگاه های زنجیره‌ای در کشور قرارداده شده است، می‌توان حدس زد که حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر در این بازار شاغل هستند .

آمار منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیز نشان می‌دهد که درخواست مجوز برای فعالیت واحدهای صنفی هرساله روند مثبتی داشته‌است.

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=6865

دیدگاه شما

آخرین اخبار