باز نشدن ایربگ‌ها در دستور کار گروه کارشناسان خودرو
کد خبر: ۷۵۶ | تاریخ انتشار : ۲۸-۱۰-۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶ | نسخه چاپی نسخه چاپی

رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در خصوص ارزیابی‌ها نسبت به حادثه اخیر تصادف زنجیره‌ای ۵۹ خودرو در محور بهبهان- اهواز که بر اساس اعلام پلیس راهور ایربگ هیچ کدام از خودروها باز نشده است، اظهار داشت: این حادثه نیازمند بررسی‌های دقیق کارشناسی است و پس از دریافت نظریات کارشناسان می‌توان نسبت به آن اظهارنظر نمود.

به گزارش ماشین نیوز ؛محمدرضا نجفی منش در خصوص باز نشدن ایربگ خودروها در این حادثه به بیان نکاتی پرداخت و گفت: تعداد ۱۵ دستگاه از خودروها، متعلق به ایران خودرو بوده که ۵ دستگاه مدل‌هایی را شامل می‌شده‌ که از مبدا کارخانه فاقد ایربگ بوده‌اند. ۱۰ خودرویی نیز که دارای ایربگ بوده‌اند، می‌بایست تحت کنترل قرار بگیرند زیرا برخی از مالکان به منظور عدم ورود خسارت مالی و آسیب به خودرو ناشی از باز شدن ایربگ، این قطعه را در حالت خاموش نگه می‌دارند که این موضوع با دیاگ زدن قابل تشخیص است که البته ایربگ یکی از خودروها عمل کرده است.

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور افزود: این موضوع که برخوردها از قسمت عقبی یا جلویی خودرو اتفاق افتاده نیز باید روشن شود زیرا ایربگ قطعه‌ای است که راننده و سرنشینان را در برابر تصادف از جلو محافظت می‌کند.

نجفی منش با بیان این‌که همگی در برابر روشن شدن زوایای این حادثه مسوول هستیم، به حضور خودروهای خارجی در این حادثه و این‌که آیا ایربگ این خودروها باز شده یا صرفا این موضوع شامل خودروهای داخلی می‌شود نیز اشاره کرد و یادآور شد: اکنون خودروسازان در حال انجام اقدامات کارشناسی به منظور روشن شدن ابعاد این قضییه هستند تا نتیجه‌گیری درستی حاصل شود تا با مشخص شدن حیطه مسئولیت‌ها و نواقص، مشکلات به شکل ریشه‌ای حل و فصل شود.

وی با تصریح بر این‌که اکنون ایربگ قطعه‌ای است که نصب آن تحت استاندارد اجباری سازمان ملی استاندارد قرار دارد، گفت: در حال حاضر تمام خودروهای تولید داخل دارای ایربگ هستند و در زمان تست اولین نمونه، عملکرد این قطعه تحت کنترل قرار می‌گیرد اما به هر حال ایربگ زمانی عمل می‌کند که از مدار خارج نشده باشد.

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در ادامه بر نظارت ماهانه چندین نهاد از جمله شرکت بازرسی کنترل کیفیت و استاندارد، سازمان ملی استاندارد و محیط زیست بر کیفیت تولید قطعه و خودرو تاکید کرد و گفت: اگر استانداردهای تعریف شده رعایت نشده باشد، خودروهای تولیدی از خطوط تولید خودروسازان و کارخانجات خارج نخواهد شد.

نجفی منش با اشاره به این‌که ارتقای کیفیت یک امر دائمی است و استانداردهای تعریف شده حداقل کیفیت‌ها را در نظر دارند، به آموزه‌های دینی مبنی بر اینکه مومن باید امروزش بهتر از دیروزش باشد، اشاره کرد و گفت: ارتقای کیفیت به طور پیوسته می‌بایست پیگیری شود، ضمن اینکه بهبود آن الزامی است. چنانچه continuous improvement در اروپا و یا تعریف کایزن در زبان ژاپنی مبنی بر بهبود مستمر نیز همین معنا را القا می‌کند.

به گفته وی نظارت نهادهای ذیربط و اعمال سیاست‌های بهبود کیفیت در صنعت قطعه‌سازی نیز ساری و جاری است و کلیه قطعات از جمله قطعه ایربگ که در خطوط قطعه‌سازی به تولید می‌رسند، از آزمون Test Report عبور می‌کنند و تمامی اجزای آن از کیفیت‌های لازم و کافی برخوردار هستند.

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور عنوان کرد: درخواست قطعه‌سازان از نمایندگان محترم مجلس، نهاد پلیس و مردم این است که در صنعت خودرو سیاسی‌کاری نشود به طوری که خودرو وسیله‌ای برای از میدان به در کردن رقبای سیاسی باشد، زیرا خودرو همچون سایر کالاهایی که در کشور به تولید می‌رسد، یک کالای تولیدی است.

نجفی منش در خاتمه بر راهکارهایی شامل بهبود مستمر کیفیت خودرو، ایفای نقش صرفا مطالبه‌گری از صنعت خودرو و واگذاری سایر امور به زیرمجموعه‌ها و همچنین حذف قیمت‌گذاری دستوری با هدف توقف زیان‌دهی تولید و در نتیجه ارتقای کیفیت حتی فراتر از دستورالعمل‌های سازمان ملی استاندارد تاکید و خاطرنشان کرد: علت حساسیت ویژه بر روی کالای خودرو این است که برخی هدف‌هایی نظیر واردات خوروهای خارجی را دنبال می‌کنند و ابزار آن را تخریب خودروی داخلی می‌دانند. بر همین اساس برای رفع این مشکل در جلسه وزارت صمت پیشنهاد موافقت با صدور مجوز واردات خودرو مطرح شد.

منبع: خبرخودرو

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=756

دیدگاه شما

آخرین اخبار