- ماشین نیوز - https://www.mashinnews.com -

فعلا خودرو از بازار نخرید

به گزارش ماشین نیوز [1] ؛  خودروسازان در بهار امسال توانستند ۹۸ درصد از برنامه تولید را هدفگذاری کنند و این نشان می‌دهد که بعد از سال‌ها، ایران خودرو و سایپا می‌توانند یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو دستگاه تولید کنند.

بر اساس آخرین برآوردها نیاز سالانه مردم به خودرو یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه است لذا با فرمول جدید وزارت صمت در تولید خودرو، حداقل ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو بیش از نیاز بازار، تولید خواهد شد.

از سال ۹۷ به جهت تحریم‌های سختگیرانه صنعت خودرو، تولید این محصول کاهشی شد و در نیمه سال و برای اولین بار در تاریخ صنعت خودرو کشور، میزان تولید بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت و خیلی از متقاضیان خرید خودرو، نتوانستند صاحب خودرو شوند چرا که قیمت‌ها هر هفته و بعضاً هر روز افزایش پیدا می‌کرد و خودروساز هم به جهت نداشتن قطعه، به تعهدات معوقش افزوده می‌شد و این امر تا سال ۱۴۰۰ هم ادامه پیدا کرد. در مقطعی خودروسازان که قطعه نداشتند تصمیم به تولید خودروهای ناقص گرفتند و فرمول آنها این گونه بود که تولید خودرو ناقص صورت گیرد و در زمانی که قطعه تزریق شد، خودروها را تکمیل و روانه بازار کنند. اما این امر به نحوی جلو رفت که ۸۵ درصد خودروها ناقص بود و تعداد محدودی کامل و روانه واحد فروش می‌شد.

با دست‌فرمانی که تیم خودرویی دولت روحانی در پیش گرفته بود، صنعت خودرو روز به روز ضعیف‌تر می‌شد و افزایش قیمت خودرو از کنترل نهادهای نظارتی خارج شده بود و بدتر آنکه دیگر دست مردم به  خودروهای داخلی نمی‌رسید و تنها راه، خرید از دلالان بود. از نیمه دوم سال گذشته و بخصوص با ۸ فرمانی که رئیس جمهور در ۱۱ اسفندماه پارسال ابلاغ کرد، صنعت خودرو فرایند تولید را تغییر داد و با امضای قراردادهایی برای تأمین قطعه از داخل و خارج شرایط را به گونه‌ای فراهم کرد که اکنون بیش از ۹۵ درصد خودروها تکمیل و به واحد فروش می‌رود.

از آنجا که تا حدودی بازار خودرو از التهاب و افزایش متناوب قیمت فاصله گرفته است و دیگر عطش خرید مانند گذشته نیست، فعالان بازار خودرو به مردم توصیه می‌کنند که برای خرید خودرو دست نگه‌دارند و اولویت‌شان این باشد که خودرو مورد نیاز خود را از کارخانه خریداری کنند تا سودهای بیش از ۱۰۰ میلیون تومان، عاید دلالان و واسطه‌ها نشود.

مردم خودرو از بازار نخرند

محمدحسین رجبی از فعالان بازار خودرو است. او که بیش از ۱۶ سال در این بخش فعالیت دارد، می‌گوید: از آنجا که دلالان تا حدودی از این بازار عقب‌نشینی کردند، بهتر است که مردم هم با خریدهای هیجانی، باعث تشویق و برگشت این گروه به بازار خودرو نشوند. کسانی که اکنون خودرو دارند و عجله‌ای هم برای تعویض خودرو ندارند، بهتر است که خرید از کارخانه را پیگیری کنند. افرادی هم که خودرو ندارند بهتر است حداقل دو ماه صبر کنند تا بازار به صورت کامل به آرامش برسد و اگر هم می‌توانند وارد فرایند ثبت نام خودروسازان شوند تا با قیمت مناسب خودرو را خریداری کنند.

او ادامه داد: کسانی که به هر دلیل در خرید خودرو عجله دارند، وارد بازار خودرو شوند اما سعی کنند که در دام واسطه‌ها و دلالان قرار نگیرند، چرا که دلالان با بهانه‌های مختلف قیمت خودرو را افزایش می‌دهند.

احتمال کم در افزایش قیمت خودرو

رجبی در پاسخ به این سؤال که برخی از مردم اعتقاد دارند که اگر اکنون خودرو خریداری نکنند، قیمت‌ها دوباره افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: احتمال افزایش قیمت خودرو بسیار کم و حتی محال است چرا که با افزایش تولید خودرو، رشد قیمت در بازار معنا ندارد، اما اگر قیمت کارخانه ای خودرو توسط دولت (ستاد تنظیم بازار) افزایش پیدا کند، ممکن است که قیمت خودرو در بازار هم افزایش پیدا کند اما با شرایط موجود کشور بسیار بعید است که در سال جاری قیمت‌ها دستخوش تغییر شود بخصوص در شرایطی که دولت سیزدهم موضوع واردات خودرو را پیگیری می‌کند.

او تأکید کرد: نشانه‌های افزایش تولید خودرو در بازار نمایان شده است، لذا این امیدواری وجود دارد که رویه موجود ادامه‌دار شود و خودروسازان برای افزایش تولید خودرو تلاش بیشتری کنند.

 قرعه‌کشی تا پایان سال حذف می‌شود

روز گذشته نیز امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت در فضای مجازی نوشت: برنامه‌ای که امسال وزارت صمت از خودروسازان مطالبه کرده، تولید بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو است که در بهار امسال ۹۸ درصد برنامه محقق شده به گونه‌ای که تا ۷ تیر امسال، ۳۰۰ درصد رشد در تولید خودرو کامل نسبت به مدت مشابه ثبت شده و با ادامه این برنامه، به ‌تدریج شاهد حذف قرعه‌کشی خودرو تا پایان سال خواهیم بود.

عبدالله توکلی، معاون وزیر صمت نیز گفت: سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به ما اجازه خواهد داد تا عرضه متنوع تری داشته باشیم. با توجه به روند شکل گرفته، انتظار داریم خودروهایی که تولید آنها افزایشی است، از روند قرعه کشی خارج شوند.

با توجه به برنامه ابلاغی وزارت صمت به خودروسازان و تکالیفی که رئیس جمهور برعهده خودروسازان گذاشته است به نظر می‌رسد که بالاخره و بعد از مدت‌ها چالش در صنعت خودرو به حداقل برسد و در زمینه تولید خودرو آرامش نسبی برقرار شود. البته بعد از گذر از این مرحله باید ارتقای کیفیت محصولات و تولید خودروهای جدید در دستور کار قرار گیرد.

چندی پیش نیز سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفت: زمانی قیمت خودرو در بازار متعادل می‌شود که ماهانه ۱۳۰ هزار و سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تولید شود. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بیشترین تقاضا را در بازار خودرو دارد چرا که اختلاف قیمت آن از کارخانه تا حاشیه بازار زیاد بوده و اکنون به بیش از ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است. اگر نیاز بازار تأمین می‌شد و خودروسازان عرضه کافی داشتند، این اختلاف قیمت پیش نمی‌آمد.

اعداد امیدوارکننده شد

سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت نیز در خاتمه مراسم روز ملی «صنعت و معدن» در جمع خبرنگاران گفته بود: خوشبختانه روند تولید خودرو در کشور بخوبی در حال پیشرفت است، در سه‌ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد قابل توجهی در تولید خودرو و همچنین عدم تولید خودرو ناقص به ثبت رسیده است.

او با بیان اینکه وزارت صمت برنامه‌ریزی کرده که در سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی خودرو بتدریج حذف شود، خاطرنشان کرد: برای حذف قرعه‌کشی چند کار باید انجام شود که مهم‌ترین آن ارتقای تولید است، زیرا عدم تعادل بین عرضه و تقاضا با عرضه ۹۰۰ هزار دستگاه در سال گذشته و در مقابل تقاضای بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه سبب شده که شکافی ایجاد شود و بازار خودرو متلاطم شود. هر چه در سال ۱۴۰۱ جلوتر می‌رویم تولید خودرو بیشتر شده و این شکاف بین عرضه و تقاضا کمتر خواهد شد.

آسیب پذیری در دولت گذشته

در سال‌های گذشته و بخصوص در دولت دوازدهم، صنعت خودرو بشدت آسیب‌پذیر شد و برای درمان این بخش هم هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفت. قبل از تحریم‌ها، خودروسازان ادعا داشتند که در اغلب خودروها به خودکفایی بیش از ۹۰ درصد رسیده اند، ولی تحریم نشان داد که این صنعت بسیار شکننده و وابسته است. به گونه‌ای که اگر قطعات خودرو از خارج از کشور وارد نشود، تولید بیش از ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت. از این رو ضرورت دارد که در دوره جدید، خودروسازان میزان وابستگی خود را به قطعات خارجی کم کنند و به صوت واقعی خودکفا شوند بخصوص در خودروهایی که بیش از ۱۰ سال است تولید می‌شوند.

ثبات به بازار خودرو برگشت

گزارش میدانی از بازار خودرو نشان می‌دهد که قیمت اکثر خودروها ثابت بوده و افزایش قیمت، میهمان ناخوانده این بازار نبوده است. اما دو خودرو پژو ۲۰۶ تیپ۲ و کوییک در بین خودروهای موجود در بازار تا حدودی افزایش قیمت داشتند که علت اصلی هم وجود تقاضا برای این خودروها است. اما در سایر خودروها حداقل طی یک هفته اخیر افزایش قیمت دیده نشده است.

منبع:روزنامه ایران