وزارت نفت، مجوز کارت سوخت روستایی را صادر کند
کد خبر: ۸۳۳۲ | تاریخ انتشار : ۱۶-۰۴-۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶ | نسخه چاپی نسخه چاپی

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، باتوجه به تفاهم‌نامه‌های منعقد شده عمل نمی‌کند و همواره درصدد کاهش برآورد نیاز کشاورزان است از این‌رو همواره با کمبود سوخت در استان‌ها مواجه هستیم. همچنین وزارتخانه تلاش دارد که بخش باغبانی نیز مشمول دریافت سوخت شوند چراکه در این بخش نیز سوخت مصرف می‌شود.

به گزارش ماشین نیوز ؛ کامبیز عباسی میزان سوخت مصرفی گازوئیل در بخش کشاورزی را حدود ۸ تا ۱۰ درصد دانست و افزود: میانگین سالیانه مصرف گازوئیل در بخش کشاورزی حدود ۵.۵  تا ۵.۸ میلیارد لیتر است که حدود ۲.۸ میلیارد لیتر گازوئیل در بخش ماشین‌آلات کشاورزی استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه سهم بخش کشاورزی از سوخت مصرفی کشور کم است، تصریح کرد: وزارت کشاورزی در راستای شفاف سازی و دریافت سوخت واقعی مورد نیاز کشاورزان با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، دستورالعمل جامع و واحدی را از سال ۹۲  تنظیم کرد؛ برآورد سوخت مورد نیاز کشاورزان بر مبنای فاکتورهای سطح زیرکشت و نوع تولید محاسبه می‌شود.

به گفته عباسی؛ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، باتوجه به تفاهم‌نامه‌های منعقد شده عمل نمی‌کند و همواره درصدد کاهش برآورد نیاز کشاورزان است از این‌رو همواره با کمبود سوخت در استان‌ها مواجه هستیم. همچنین وزارتخانه تلاش دارد که بخش باغبانی نیز مشمول دریافت سوخت شوند چراکه در این بخش  نیز سوخت مصرف می‌شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا تکلیف کرده است برای شفاف‌سازی سوخت مصرفی، ماشین‌های کشاورزی پلاک‌دار شوند؛ در همین راستا مرکز مکانیزاسیون وزارت کشاورزی از سال گذشته تا به امروز حدود ۵۱۳ هزار دستگاه تراکتور و کمباین در کشور را پلاک گذاری کرد از این‌رو بر مبنای همین پلاک‌ها کشاورزان می‌توانند سوخت تهیه کنند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۲ درصد از ماشین آلات کشاورزی پلاک گذاری نشده‌اند، اذعان کرد: ۷۰ هزار ماشین‌ کشاورزی صاحب پلاک نیست اما تلاش داریم که در ۱۰ ماه آینده این تعداد باقی مانده نیز صاحب پلاک شود از این‌رو وزارت کشاورزی  از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درخواست دارد که به دنبال روش‌های انفعالی و قطع سوخت کشاورزان نرود تا این ماشین‌آلات نیز پلاک‌دار شوند.

عباسی تصریح کرد: سوخت بخش کشاورزی با عنوان تلاش برای کنترل قاچاق سوخت نباید قطع شود. همانگونه که اشاره شد از مجموعه گازوئیل مصرفی کشور ۱۰ درصد آن به حوزه کشاورزی تخصیص داده می‌شود و حدود ۱۰ درصد از این مجموعه هنوز پلاک‌دار نشده‌اند پس این حجم کم نمی‌تواند در قاچاق سوخت سهمی ایفا داشته باشد.

وی با اشاره به عدم توسعه زیرساخت‌های توزیع سوخت در حوزه کشاورزی، گفت: الزام صدور کارت سوخت برای ماشین آلات کشاورزی احساس می‌شود متاسفانه زیرساخت‌های توزیع سوخت در بخش کشاورزی مناسب نیست. کشاورزان حسن نیت خود را در پلاک گذاری ماشین آلات نشان دادند هم اکنون وزارت نفت باید با ما همکاری و کارت سوخت جامعه روستایی را مانند جامعه شهری صادر کند.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که سهمیه سوخت کشاورزان چقدر است؟ افزود: برآورد سوخت بر مبنای سطح زیر کشت و نوع محصول است و میانگین سوخت برای هر هکتار حدود ۱۵ تا ۲۰ لیتر است البته این سوخت در اراضی دیم کمتر و در اراضی آبی‌ بیشتر است. اما متاسفانه همین سهمیه کم نیز در راستای صرفه‌جویی کم و کمتر می‌شود و این باعث نارضایتی کشاورزان را به همراه آورده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در پایان بیان کرد: خواست‌ وزارت کشاورزی رعایت دستورالعمل مشخص برآورد سوخت، تخصیص سوخت مورد نیاز باغات و هرگونه رفتار انفعالی برای قطع سوخت ماشین‌های بدون پلاک است چرا که در ۱۰ ماه آینده این ماشین آلات صاحب پلاک می‌شوند.

منبع: ایلنا

برچسب ها:, ........ لینک کوتاه : mashinnews.com/?p=8332

دیدگاه شما

آخرین اخبار